تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۶
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۲۰۷۸۴۸
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

دست و پنجه نرم کردن فولادسازان کشور با چالش تامین قراضه

‌می‌متالز - دبیر انجمن مراکز اسقاط خودروی کل کشور گفت: همیشه از قراضه در خط تولید فولاد استفاده می‌شود که اکنون دچار مشکلاتی شده است.

به گزارش می‌متالز، سید امیر احمدی بیان کرد: ۱۲ تا ۲۰ درصد ظرفیت کوره ذوب، باید ضایعات آهن باشد. تولید فولاد در سال ۹۸ در کشور ۲۸ میلیون تن بوده است که باید ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار تن ضایعات آهن استفاده می‌شد که خودرو فرسوده می‌توانست ۸ درصد آن را تامین کند که این عدد اکنون به صفر رسیده است.

دبیر انجمن مراکز اسقاط خودروی کل کشور بیان کرد: در سال ۹۸ باید ۳۶۰ هزار خودرو فرسوده از رده خارج می‌کردیم که بتوانیم ظرفیت ۸ درصدی را تامین کنیم، سهم خودرو‌های فرسوده برای تامین قراضه فولاد کشور ۸ درصد است که به صفر رسیده است.

احمدی با بیان اینکه همیشه از قراضه در خط تولید فولاد استفاده می‌شود، گفت: استفاده از قراضه به عنوان ماده اولیه اصلی معمولا در کوره‌های القایی با حجم‌های پایین‌تر اتفاق می‌افتد، ولی پایه مواد اولیه در فولادسازی ها، آهن اسفنجی است و، چون آهن اسفنجی را خودمان تولید می‌کنیم، از قراضه صرفا در پروسه تولید استفاده می‌شود.

دبیر انجمن مراکز اسقاط خودروی کل کشور با بیان اینکه در کل با توجه به مشکلات تامین قراضه در کشور، استفاده از آن نیز چالش‌های خاص خود را دارد و نمی‌تواند مشکلات ما را حل کند، گفت: شاید گاهی بتوان مقدار قراضه را در شارژ کوره افزایش داد، ولی این افزایش نیز تنها ۲ تا ۳ درصد در کل حجم موثر خواهد بود و فولادسازان را از اینکه به دنبال آهن اسفنجی باشند بی‌نیاز نمی‌کند.

او در خصوص افزایش آلودگی هوا و تردد خودرو‌های قراضه و فرسوده در سطح شهر، تشریح کرد: بحث دیگر آلودگی هواست که بعد از استعمال دخانیات دومین عامل مرگ و میر در کشور بوده است و از بیماری‌های غیر واگیر محسوب می‌شود، یعنی با افزایش ریسک ابتلا به بیماری‌های حاد و مزمن و مرگ در ارتباط است و یکی از عوامل موثری که سالیانه کشته‌های فراوان دارد، همین بحث آلودگی هواست و هیچ برنامه ریزی در این خصوص نمی‌شود.

منبع: پدال نیوز

عناوین برگزیده