تاریخ: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۴
بازدید: ۴۶۳
کد خبر: ۲۱۲۲۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کاهش ادامه‌دار قیمت سنگ‌آهن

‌می‌متالز - تلاش‌های دولت چین برای مهار افزایش غیرمنطقی سنگ‌آهن، عاملی است که تاکنون سبب کاهش قیمت سنگ‌آهن در حدود ۱۵ درصد از زمان ثبت بالاترین قیمت ۲۳۵.۵۵ دلار در هر تن در تاریخ ۱۲ مه شده است.

به گزارش می‌متالز به نقل از فولابان و نزدک، طبق ارزیابی موسسه آرگوس، قیمت سنگ‌آهن برای تحویل به شمال چین، در ۲۱ مه به ۲۰۰٫۹۰ دلار در هر تن کاهش یافت که سومین جلسه متوالی کاهش قیمت آن بود.

روند نزولی قیمت سنگ‌آهن در بازار اصلی معاملات آتی سنگ‌آهن چین در بورس کالای دالیان (DCE)، بارزتر بود که ۵٫۴ درصد در هفته گذشته کاهش یافت و به ۱۰۹۰٫۵۰ دلار (۱۷۲ دلار در هر تن) رسید.

این روند در روز دوشنبه ادامه داشت و پرمعامله‌ترین قرارداد سنگ‌آهن برای تحویل در ماه سپتامبر در بورس دالیان تا ۹٫۵ درصد کاهش یافت و به ۱۰۱۶ یوان در هر تن رسید که کمترین میزان آن از ۱۵ آوریل تاکنون است.

چین حدود ۷۰ درصد از کل سنگ‌آهن جهان را خریداری و تقریباً نیمی از فولاد جهان را تولید می‌کند.

بر اساس اطلاعات رسمی، واردات سنگ‌آهن چین در چهار ماه اول سال جاری ۶٫۷ درصد افزایش داشته و به ۳۸۱٫۹۸ میلیون تن رسیده است.

میزان تولید فولاد چین هم در آوریل به رکورد ۹۷٫۸۵ میلیون تن رسید که نسبت به ماه مارس ۴٫۱ درصد رشد داشت. این در حالی است که تولید در چهار ماه اول سال به ۳۷۴٫۵۶ میلیون تن رسیده است که ۱۶ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۲۰۲۰ است.

آمار رشد تولید فولاد، اظهارات مکرر مقامات پکن را مبنی بر اینکه برای محدود کردن آلودگی ناشی از فرآیند تولید فولاد، تولید سالانه این کشور امسال کمتر از ۱٫۰۶۵ میلیارد تن در سال ۲۰۲۰ خواهد بود، رد می‌کند. موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین، همانطور که توسط SteelHome نظارت می‌شود، در هفته منتهی به ۲۱ مه به ۱۲۸٫۳۵ میلیون تن رسید که نسبت به میزان اوج امسال یعنی ۱۳۵٫۹ میلیون در اواخر آوریل، کاهش داشت.

موجودی میلگرد‌های فولادی طی ۱۰ هفته گذشته کاهش یافته و در هفته منتهی به ۲۱ مه به ۷٫۲۴ میلیون تن رسیده و اکنون نسبت به هفته منتهی به ۱۲ مارس ۳۸ درصد پایین‌تر است.

سایر عوامل فراتر از کنترل چین از جمله افزایش تقاضای سنگ‌آهن در سایر واردکنندگان و مشکلات مداوم در مورد عرضه، به‌ویژه از صادرکننده شماره دو برزیل بر بازار جهان سنگ‌آهن احاطه پیدا کرده است.

ژاپن، دومین خریدار سنگ‌آهن در آسیا، در ماه آوریل ۸٫۹۹ میلیون تن وارد کرد که بالاترین میزان ماهانه از سپتامبر ۲۰۱۹ است.

کره جنوبی، سومین واردکننده بزرگ آسیا، در ماه آوریل ۶٫۷۹ میلیون تن واردات سنگ‌آهن داشته است. این میزان در مقایسه با ۷٫۳۲ میلیون تن در یک ماه قبل کمتر بود، اما واردات ماه مارس بالاترین میزان از اکتبر ۲۰۱۵ بود.

در همین حال، واردات سنگ‌آهن اروپا در آوریل به ۸٫۷۱ میلیون تن افزایش یافت که بالاترین میزان از اکتبر سال گذشته است و سومین ماه متوالی رشد محسوب می‌شود.

در سمت عرضه، داده‌های Refinitiv نشان داد که برزیل ۲۵٫۷۵ میلیون تن در ماه آوریل سنگ‌آهن صادر کرده است، در حالی که در مقایسه با ۲۷٫۵۴ میلیون مارس، کاهش یافته و بسیار کمتر از ۳۴-۳۵ میلیون تن در ماه است که در ماه‌های اوت و سپتامبر سال گذشته ثبت شد.

استرالیا صادرکننده برتر سنگ‌آهن جهان هم در ماه آوریل ۷۱٫۲۸ میلیون تن صادر کرد که نسبت به رقم ماه مارس ۷۶٫۷۳، کاهش داشته است.

 

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده