تاریخ: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۳۱
بازدید: ۲۴۲
کد خبر: ۲۰۷۹۲۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

قیمت فولاد در آسیا می‌تواند در ماه مه از رکورد سال ۲۰۰۸ فراتر رود

‌می‌متالز - منابع صنعت فولاد این هفته به Fastmarkets گفتند، قیمت فولاد در آسیا با یک سرعت ثابت در حال افزایش است و به نظر می‌رسد از اوایل ماه آینده از بالاترین سطح سال ۲۰۰۸ فراتر رود.

به گزارش می‌متالز، این منابع گفتند: کمبود عرضه در بازار‌های داخلی و وارداتی زغال‌سنگ کک‌شوی با کیفیت بالا و کم‌گوگرد همچنان از رشد قیمت‌ها در ماه مه پشتیبانی کند.

از ابتدای آوریل، کمبود‌های عرضه داخلی با بازرسی‌های ایمنی ماهانه در معادن زغال‌سنگ در استان Shanxi در شمال چین هم‌زمان شده است. بر اساس اعلامیه‌های دولت محلی، از زمان این بازرسی‌ها، برخی معادن کوچک و متوسط مجبور به تعطیلی شده‌اند.

فعالان بازار گفتند که بازرسی‌های منظم از معادن زغال‌سنگ حتی پس از بررسی‌های طولانی‌مدت اخیر، ممکن است تا ماه مه ادامه یابد، زیرا دولت Shanxi، در ۱۶ مارس اعلام کرد قصد دارد به طور منظم بازرسی‌های ایمنی را در ۴۲ معدن زغال‌سنگ در طول سال ۲۰۲۱ انجام دهد.

این بازرسی‌ها به دنبال چندین مورد حادثه در معادن Shanxi و سایر استان‌های چین در سه‌ماهه اول سال جاری میلادی شروع شد.

ارزیابی Fastmarkets برای قیمت زغال‌سنگ کک‌شوی سخت در بازار داخلی چین، مبدأ Shanxi و مقصد Tangshan در ۲۶ آوریل، ۱۴۲۵ تا ۱۷۵۰ یوان در هر تن بود که نسبت به پایین‌ترین ارزیابی سال یعنی قیمت ۱۳۰۰ تا ۱۶۶۵ یوان در ۲۲ مارس، رشد قابل ملاحظه داشته است.

همچنین در مورد عرضه محموله‌های وارداتی از مغولستان و آمریکای شمالی در ماه مه به‌ویژه با توجه به محدودیت‌های عرضه در آوریل نگرانی‌هایی وجود دارد.

برخی از فعالان بازار انتظار دارند که اندکی عرضه زغال‌سنگ کک‌شوی مغولستان به چین بهبود یابد، اما انتظار می‌رود کمبود زغال‌سنگ کک‌شوی ممتاز آمریکای شمالی ادامه داشته باشد.

یک معامله‌گر مستقر در تانگشان گفت: کامیون‌های زغال‌سنگ کک‌شو که روزانه از مغولستان به چین می‌رسند به تدریج در این هفته بهبود یافته‌اند، اما هنوز کمتر از ۱۰۰ کامیون هستند.

بازرگانان مختلف گفتند این تنگنا ممکن است ادامه داشته باشد، زیرا کارخانه‌های بزرگ تولید فولاد با حاشیه سود خوب، همچنان خرید محموله‌های وارداتی با کیفیت بالا و گوگرد کم را به صورت تک محموله‌ای و نقدی ادامه می‌دهند.

یک تاجر زغال‌سنگ در ایالات متحده گفت: اخیراً محموله‌های تأمین‌کنندگان بالادستی به‌ویژه برای ماه مه و ژوئن دریافت نشده است. برخی حتی فروش محموله‌های جولای به بعد را نیز آغاز کرده‌اند.

ارزیابی Fastmarkets از قیمت زغال‌سنگ کک‌شوی سخت در ۲۶ آوریل ۲۲۱٫۶۱ دلار در هر تن، سی. اف. آر جیانگتانگ، بود که ۱۸٫۴۴ دلار در هر تن از پایین‌ترین قیمت سال تاکنون یعنی ۲۰۳٫۱۷ دلار ۴ ژانویه بالاتر است.

قیمت کک متالورژی که ماده اولیه اساسی در فرآیند تولید فولاد است، در بازار چین طی هفته گذشته ۲۰۰ یوان در هر تن افزایش یافت و بسیاری از کارخانه‌های کک در شمال چین در حال افزایش مجدد قیمت هم هستند.

منابع مطلع به Fastmarkets گفتند: قیمت سنگ‌آهن وارداتی به دلیل حاشیه سود بسیار بالا که در حال حاضر مورد استفاده فولادسازان قرار دارد، به خوبی پشتیبانی می‌شود.

این حاشیه سود خوب به دلیل قیمت‌های بالای محصولات فولادی نهایی مانند کویل نورد گرم و میلگرد است به‌ویژه پس از محدودیت‌های اخیر در تولید فولاد که توسط مقامات چینی اعمال شده است.

این اقدامات از قیمت سنگ‌آهن پشتیبانی می‌کند، زیرا کارخانه‌ها قدرت خرید زیادی دارند و فعالان بازار گفتند که احتمالاً تمرکز آن‌ها بر تهیه مواد اولیه با درجه بالاتر است. به عنوان مثال، سنگ‌آهن عیار ۶۵ درصد کاراجاس در تاریخ ۱۹ آوریل با رکورد قیمتی ۲۱۶٫۳۰ دلار در هر تن در چین به فروش می‌رسید.

در روز دوشنبه ۲۶ آوریل شاخص Fastmarkets برای سنگ‌آهن عیار ۶۵ درصد مبدأ برزیل، ۲۲۶٫۹۰ دلار به ازای هر تن، سی. اف. آر کینگدائو، بود که ۶ دلار در هر تن از قیمت ۲۲۰٫۹۰ دلاری در جمعه ۲۳ آوریل بالاتر بود.

یک تحلیلگر در شانگ‌های گفت: عرضه محدود سنگ‌آهن عیار ۶۵ درصد کاراجاس نیز از قیمت‌های بالا حمایت می‌کند، به‌ویژه با توجه به باران‌های شدید در برزیل که بر روند تحویل تأثیر می‌گذارد.

محدودیت‌های موجود در تولید گاز‌های گلخانه‌ای که بر تولیدکنندگان فولاد در تانگشان اعمال شده، طبق گفته یک تاجر مستقر در سنگاپور از دیگر عوامل مؤثر بر تقاضای بالاتر برای مواد اولیه با عیار بالا بود که باعث افزایش قیمت سنگ‌آهن عیار ۶۵ درصد کاراجاس شد.

وی افزود: اگر تقاضای سنگین کارخانه‌ها ادامه داشته باشد و عرضه همچنان محدود باقی بماند، سنگ‌آهن عیار ۶۵ درصد کاراجاس ممکن است رکورد ۲۳۰ دلار در هر تن را بشکند.

یک معامله‌گر در شرق چین هم به Fastmarkets گفت: تقاضا برای میلگرد قوی است، بنابراین قیمت شمش وارداتی باید همچنان بالا بماند و از قیمت قراضه حمایت کند. این احتمالاً از تقاضای کارخانه‌های ذوب‌آهن برای قراضه نیز پشتیبانی می‌کند.

یک منبع کارخانه چینی نیز به Fastmarkets گفت: عمده کارخانه‌های تولید فولاد چینی مانند Shagang و Yonggang در ۲۵ آوریل قیمت خرید قراضه داخلی خود را افزایش دادند. ضمن آن که محدودیت‌های تولید کوره‌های بلند در تانگشان از تقاضای محموله‌های نقدی حمایت می‌کنند.

ارزیابی Fastmarkets برای قیمت قراضه سنگین داخلی در چین، ۳،۲۹۰ تا ۳،۴۹۰ یوان (۵۰۶٫۵۱ تا ۵۳۷٫۳۰ دلار) در هر تن در هفته اخیر بود که بالاترین رقم تاریخی ۹ ساله از سال ۲۰۱۲ است، اگرچه هنوز خیلی کمتر از سطح ۲۰۰۸ است، زمانی که قیمت‌ها در ژوئن ۲۰۰۸ به بالاترین سطح تاریخی ۴۱۰۰ تا ۴۲۰۰ یوان در هر تن رسید.

پیشنهادات تأمین‌کننده اصلی قراضه فولاد یعنی ژاپن نیز در سطح بالایی باقی مانده است، بالاترین پیشنهاد ۵۲۵ دلار در هر تن از چین در ۲۶ آوریل شنیده شده است. این به دلیل تقاضای بالای داخلی ژاپن بود که از قیمت‌های قراضه حمایت می‌کرد. صادرات میلگرد ژاپنی به کره جنوبی نیز از قیمت قراضه پشتیبانی می‌کند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده