تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۵۶
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۲۰۱۰۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جمال رازقی در جلسه هم‌اندیشی برنامه هفتم توسعه

ارتباط با کشور‌های دیگر، لازمه رشد اقتصادی است

‌می‌متالز - جمال رازقی جهرمی، رئیس اتاق شیراز می‌گوید: ثبات سیاسی میوه ثبات اقتصادی است و رشد، توسعه و ثبات اقتصاد از مسیر ارتباط با دیگر کشور‌ها محقق می‌شود.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: بدون روابط عادی با کشور‌های دیگر نمی‌توان به رشد اقتصادی مازاد دست یافت و قطعاً تحقق ثبات اقتصادی به ثبات سیاسی می‌انجامد.

جمال رازقی جهرمی در جلسه هم‌اندیشی و تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه کشور که با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در این اتاق برگزار شد، افزود: اهداف مهم همه دولت‌ها رفاه، عدالت اجتماعی و بهبود معیشت است که راه رسیدن به این اهداف در سایه توسعه اقتصادی شکل می‌گیرد که در گرو تولید و صادرات است و بر همین اساس باید از تولیدکنندگان و صادرکنندگان حمایت جدی و اصولی انجام شود.

او افزود: مبهم بودن آینده، عدم قطعیت، ریسک بالا، نبود فضای رقابتی، انحصار در بازار، فرآیند‌های پیچیده اداری، تنگنا‌های اعتباری، عدم سهولت تأمین مالی و دخالت بخش عمومی در بازار قیمت‌گذاری ازجمله مواردی است که نفس اقتصاد را به شماره انداخته است.

رئیس اتاق شیراز سهم صادرات ایران از بازار‌های کشور‌های همسایه را تنها ۲ درصد عنوان و ادامه داد: فعالان اقتصادی واقعی کشور از بازار خارج شده و نااهلان جای این قشر را گرفته‌اند؛ باید اعتماد و امنیت اقتصادی ایجاد کرد تا شرایط بهبود پیدا کند و تأمین امنیت اقتصادی به سخنرانی نیست بلکه باید با روابط خارجی اصولی و پیوستن به بازار جهانی و تجارت بین‌المللی و روابط متعادل با همه کشور‌های جهان و مصونیت کامل رسانه‌ها برای مبارزه با فساد اقتصادی وضعیت را به سمت بهبود پیش برد.

رازقی جهرمی با اعلام اینکه غلبه سیاست بر اقتصاد موجب مشکل‌آفرینی در کشور شده، اظهار داشت: فرمان اقتصاد کشور در دست سیاست است و سوال مهم اینجاست که تا چه زمانی اقتصاد باید به سیاست رشوه دهد؟

او اضافه کرد: سیاسیون یقین داشته باشند که در کشوری با اقتصاد بزرگ و قدرتمند، دست آن‌ها برای سیاسی بازی نیز بازتر خواهد بود.

رئیس اتاق شیراز ادامه داد: چرا برخی از دست‌اندرکاران کشور مشکل تحریم را حل نمی‌کنند؟ آیا مردم ایران لایق ماندن در صف چند کیلوگرم مرغ و بطری روغن هستند؟

او با بیان اینکه، ایران همانند کره شمالی عمل نخواهد کرد و منزوی نخواهد شد عنوان داشت: ضروری است الزامات جهانی را بپذیریم و فارغ از مباحث سیاسی پذیرش FATF یا الزامات گروه اقدامات مالی مصوب شود.

رازقی جهرمی تصریح کرد: چرا موضوع اف‌ای تی اف حل نمی‌شود و تصمیم‌گیری دراین‌باره به درازا کشیده؟ بار‌ها راجع به این موضوع در اتاق ایران جلسات مکرر برگزار و دراین‌باره بحث و تبادل‌نظر شده و ضروری است که فارغ از مباحث سیاسی پذیرش اقدام گروه مالی سریعاً مصوب شود.

رئیس اتاق شیراز با بیان اینکه بر اساس مستندات اتاق ایران ۹۰ میلیارد دلار طی ۱۰ سال گذشته از کشور خارج شده است، اظهار کرد: تعامل با اقتصاد جهانی اکنون به حداقل ممکن رسیده و این مساله سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار به کشور ضربه می‌زند.

اداره کشور باید بر پایه اقتصاد باشد

در ادامه این جلسه دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: در حال حاضر اقتصاد کشور به سیاست یارانه می‌دهد درصورتی‌که نباید این‌گونه باشد و باید اداره کشور بر پایه اقتصاد باشد.

محسن رضایی افزود: بسیاری از کارشناسان و نخبگان کشور بعد از اتمام جنگ تحمیلی احساس کردند که دشمنان، ایران را در حوزه اقتصاد با مشکلات زیادی مواجه خواهند کرد که اکنون نیز این‌گونه شده است.

او بیان کرد: دادن اختیار امور به مدیران ایالت‌های اقتصادی راه‌حل برون‌رفت از این وضعیت است. به اعتقاد او، ایجاد ایالت‌های اقتصادی و تمرکززدایی از قدرت اقتصادی در پایتخت نه‌تن‌ها قدرت امنیتی کشور را تضعیف نخواهد کرد بلکه تقویت نیز می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سیاست و امنیت باید دست دولت، اما اقتصاد دست بخش خصوصی باشد، گفت: ایالت‌های اقتصادی باید ایجاد و فعالیت‌ها بر چارچوب گسترش محیط کسب‌وکار دنبال شود تا شهر‌ها نیز دوباره هویت پیدا کنند.

او با بیان این مطلب که وقتی ایالت اقتصادی ایجاد می‌شود کشاورزی، صنعت و سایر بخش‌های اقتصادی راه خود را به‌درستی پیدا خواهند کرد، افزود: فارس ظرفیت بزرگ حوزه کشاورزی کشور است، اما تاکنون این بخش با صنعت گره نخورده است.

رضایی گفت: باید سیاست با مدلی علمی از اقتصاد جدا شود که این الگو ازنظر من ایجاد ایالت‌های اقتصادی است و دولت مرکزی نیز باید تیم اقتصادی داشته باشد که فهم علمی و درستی از این حوزه داشته باشند.

رضایی با پیش‌بینی احتمال خطر امنیتی به دلیل عملکرد اقتصادی اظهار کرد: این احتمال وجود دارد که میراث شهدا نیز به دلیل عملکرد نامناسب در حوزه اقتصاد از بین برود.

او ادامه داد: ریل اقتصاد کشور از دهه ۵۰ از مسیر اصلی خارج شده و باید به مسیر درست بازگردانده شود.

رضایی اضافه کرد: فعالیت دولت مرکزی باید به سیاست، دفاع، امنیت و نظارت محدود و اقتصاد باید به‌صورت مردمی و به شکل ایالتی اداره شود و دولت مرکزی تنها بر اجرای سیاست‌های کلی نظارت کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی مطالبه گری کنند، گفت: نماینده کارآفرینان جامعه باید مطالبه گری کنند و اگر مجموعه اعضای اتاق‌های کشور به‌موقع و صریح مطالبه گری نکنند مشکلات زیادی در حوزه اقتصادی ایجاد خواهد شد.

او افزود: اهالی استان فارس مبالغ زیادی از نقدینگی را در بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند و این استان مقام سوم کشور را از این نظر دارد، اما ۶۰ درصد این پول‌ها از فارس خارج می‌شود و صرف توسعه استان نمی‌شود به‌گونه‌ای که حتی برای تأمین اعتبار اتمام طرح‌های نیمه‌تمام ازجمله پروژه‌های شاخص مثل آزادراه شیراز-اصفهان و یا راه‌آهن بوشهر شیراز تخصیص نمی‌یابد.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده