تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۰
بازدید: ۴۷۲
کد خبر: ۲۰۱۲۲۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اعمال روش‌هایی توسط بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی و تورم

‌می‌متالز - یک کارشناس اقتصادی با اشاره به برخی روش‌های بانک مرکزی برای دستیابی به کنترل نرخ تورم، گفت: کنترل دالان نرخ سود بین بانکی و جلوگیری از رشد ترازنامه بانک‌ها به کنترل نقدینگی و تورم خواهد انجامید.

به گزارش می‌متالز، حجت‌الله فرزانی، کارشناس امور اقتصادی تحلیل خود را از کنترل دالان نرخ سود بین بانکی و جلوگیری از رشد ترازنامه بانک‌ها به عنوان تاکتیکی از بانک مرکزی برای مهار تورم چنین بیان کرد: تاکتیک بانک مرکزی سبب ایجاد اداره عملیات بازار باز و محدودیت گذاشتن بر افزایش دارایی‌ها و مصارف بانک‌ها نسبت به سپرده قانونی یا ظرفیت تعهد بانک در راستای کنترل حجم نقدینگی و کنترل تورم خواهد شد.

وی نحوه انجام این کار را چنین توضیح داد: اضافه برداشت‌های بی‌رویه‌ای که صورت می‌گرفت، به تامین مالی در بازار بین بانکی از طریق فرایند عملیات بازار باز، تامین اوراق و وثیقه گذاشتن اوراق جهت اخذ خط اعتباری تبدیل شد. بانک مرکزی در رابطه با کنترل حجم نقدینگی و به تبع آن تورم می‌تواند از این منظر که رشد نقدینگی را از محل رشد سپرده‌ها و عامل اصلی بانک به کنترل درآید، ورود پیدا کند.

فرزانی در این‌باره چنین توضیح داد: عوامل متعددی بر کاهش ارزش پول ملی که نشات گرفته از انتظارات تورمی است، موثر واقع می‌شود. از جمله روابط و سیاست خارجی ایران و مذاکرات برجامی و دسترسی ایران به منابع بلوکه شده در سایر کشور‌ها که بدون شک بر انتظارات تورمی و کاهش ارزش پول ملی اثرگذار خواهد بود.

وی در ادامه اضافه کرد: عدم تحقق مسئله فوق مدیریت و کنترل تورم را برای بانک مرکزی به مراتب سخت خواهد کرد و در این صورت می‌توان از کنترل نرخ سود بین بانکی و جلوگیری ازرشد ترازنامه بانک‌ها بر کنترل تورم یا مدیریت آن موثر واقع شد.

این کارشناس امور اقتصادی در این خصوص که با توسل به تاکتیک‌های بانک مرکزی می‌توان نسبت به افت تورم امیدوار بود؟ اظهار داشت: انتظارات تورمی صرفا از محل بانک‌ها نیست. درست است که بانک مرکزی حجم نقدینگی که از محل بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند را به کنترل در آورده، ولی همانطور که مورد اشاره قرار دادم، انتظارات تورمی نشان دهنده انتظارات جامعه است که آن هم به بررسی اوضاع و احوال مجموعه اقتصادی کشور که عوامل متعدد از جمله رابطه ایران با سایر کشور‌ها در آن دخیل هستند، ربط پیدا می‌کند.

فرزانی در ادامه تصریح کرد: انتخاب بایدن یا دموکرات‌ها به عنوان کسانی که به مذاکرات علاقمند هستند و راه‌حل دیپلماتیک را از بین راهکار‌ها ارجح می‌دانند، باعث شد میزان تورم برای نیمه دوم سال کاهش پیدا کند و افت ۳۰ درصدی نرخ ارز را شاهد بودیم که در بازار‌های دیگر مانند سکه نیز موثر واقع شد، البته بر بازار سرمایه هم بی‌تاثیرهم نبود.

وی در این رابطه گفت: بر همین اساس چنانچه صحبتی به میان آید که ایران در حال حل مشکلات خود با دنیا است، انتظارات تورمی کاهش خواهد یافت و تا حدودی شاخص‌های اقتصادی از جمله تورم کنترل خواهد شد، ولی چنانچه مذاکرات به بن‌بست برسد و نتایج آن به این مسئله بیانجامد که روابط دیپلماتیک درست نشود، انتظارات تورمی برخواهد گشت و به دنبال خود کاهش ارزش پول ملی، افزایش نرخ ارز و هیجانات در بازار مالی از جمله سکه و ارز را هم به دنبال خواهد آورد.

منبع : شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده