تاریخ: ۲۱ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۳
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۲۰۱۸۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
همتی در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه:

تامین ۳۴ میلیارد دلار ارز از ابتدای سال ۹۹ تاکنون / برنامه‌ریزی بانک مرکزی بدون توجه به منابع ارزی بلوکه شده

‌می‌متالز - رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی و در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۳۴ میلیارد دلار در اختیار کشور قرار گرفته است، گفت: بانک مرکزی، برنامه خود را برای تأمین نیاز‌های ارزی کشور، بدون توجه به منابع مسدود شده خود در کره جنوبی و سایر کشور‌ها تنظیم کرده است.

به گزارش می‌متالز، عبدالناصر همتی در یادداشتی اینستاگرامی اظهار کرد: امروز در خبر‌ها آمده بود که وزیر خارجه آمریکا گفته است تا ایران به توافق هسته‌ای بازنگردد، منابع ایران در کره را آزاد نمی‌کنیم. در این خصوص چند نکته قابل ذکر است.

وی افزود: نکته اول این است که از اول هم مشخص بود دولت کره اراده مستقلی برای حل مشکل منابع ارزی ایران ندارد. درخواست مذاکره از طرف سفیر کره و توافق برای پرداخت منابع ایران هم توسط خود کره ای‌ها انجام شد و من در جلسه از این که اجازه لازم را از آمریکایی‌ها گرفتن یا نه ازایشان سؤال کردم.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی، برنامه خود را برای تأمین نیاز‌های ارزی کشور، بدون توجه به منابع مسدود شده خود در کره جنوبی و سایر کشور‌ها تنظیم کرده است؛ لذا تأمین ارز کالا‌های اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی توسط منابع درجریان بانک مرکزی و تأمین ارز سایر کالا‌های ضروری و نیز مواد اولیه واحد‌های تولیدی از طریق منابع صادرات غیر نفتی درسامانه نیما و نیز واردات در مقابل صادرات به صورت روان در جریان است.

همتی ادامه داد: از اول سال تا کنون، بانک مرکزی ۱۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالا‌های اساسی، نهاده‌های کشاورزی و دارو و تجهیزات پزشکی تأمین کرده است و ۲۴ میلیارد دلار ارز صادرات (غیر نفت خام) نیز از روش‌های مختلف در خدمت واردات کشور قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: از اول بهمن ماه تا کنون ۳.۳ میلیارد دلار صرفاً درسامانه نیما تأمین ارز شده است و این علاوه بر تأمین ارز خود بانک مرکزی و رقم قابل توجه واردات در مقابل صادرات در این مدت بوده است. فقط در روز گذشته عرضه در نیما ۶ برابر معاملات بود. میانگین نرخ معاملات دیروز نیز۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر دلار بود.

تامین ۳۴ میلیارد دلار ارز از ابتدای سال ۹۹ تاکنون / برنامه‌ریزی بانک مرکزی بدون توجه به منابع ارزی بلوکه شده

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده