تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۴۳
بازدید: ۱۸۶
کد خبر: ۲۰۱۶۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل: ارز ۴۲۰۰ تومانی زیان‌آور است

‌می‌متالز - رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: صادرکنندگان کالا اعتقادی به ارز ۴۲۰۰ تومانی نداشته و آن را برای صنعت و تولید زیان‌آور می‌دانند.

به گزارش می‌متالز، حسین پیرموذن روز دوشنبه در همایش فعالان بخش خصوصی اردبیل افزود: هر چند حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی احتمال دارد منجر به تورم بشود، ولی از طرفی دیگر سبب جلوگیری از قاچاق کالا می‌شود.

وی اظهارکرد: صادرکنندگان مدتی با بانک مرکزی درباره پیمان‌سپاری ارزی درگیر بودند، طوری‌که بسیاری از کارت‌های بازرگانی تعلیق و بسیاری از سرمایه گذاران هم لطمه دیدند.

پیرموذن خواستار حمایت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان شد و گفت: در حال حاضر تولیدکنندگان نیازمند حمایت ویژه در ارتباط با تسهیلات، تامین مواد اولیه و کمک‌های فنی و اعتباری هستند که نیاز است بیشتر مدنظر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: برای استان اردبیل اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری تخصیص داده نشده و بودجه‌ای هم از این محل برای واحد‌های تولیدی در نظر گرفته نشده که ضروری است نمایندگان مجلس بازنگری لازم را در این باره داشته باشند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و جمهوری آذربایجان، مشارکت در بازسازی مناطق آزاد شده قره‌باغ را مهم‌ترین زمینه همکاری تهران ـ باکو عنوان کرد و گفت: همه ارکان کشور خواهان حضور ایران در بازسازی قره‌باغ هستند و ما نباید این فرصت را از دست بدهیم و باید با قدرت در این بازسازی رقابتی مشارکت کنیم.

پیرموذن همچنین سرمایه‌گذاری مشترک را از زمینه‌های دیگر همکاری اقتصادی دو طرف بویژه در بازسازی قره‌باغ ذکر کرد و افزود:بزودی با تشکیل کمیته‌ای زمینه مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی قره باغ فراهم می‌شود.

وی بیان کرد: استان اردبیل در زمینه کشت فراسرزمینی و تولید محصولات کشاورزی مزیت خوبی دارد و توان این استان در این بخش بالاست و باید شرکت‌های توانمند و صاحب تجربه برای مشارکت در احیای بخش کشاورزی منطقه قره‌باغ به کار گرفته شوند.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و جمهوری آذربایجان، نبود ارتباط بانکی و تبعات ناشی از تحریم را از جمله موانع حضور جدی و مشارکت فعال ایران در بازسازی قره‌باغ ذکر کرد و افزود: در این زمینه لازم است که بانک مرکزی ۲ کشور تفاهم‌نامه‌ای برای تضمین مالی شرکت‌های فعال امضا کنند.

پیرموذن خواستار کاهش تعرفه صادرات ایران به جمهوری آذربایجان از ۳۸ درصد کنونی به چهار درصد در قالب تعرفه ترجیحی شد و گفت: این اقدام، توان رقابتی تجار و بازرگانان استان اردبیل را افزایش داده و زمینه برای توسعه مناسبات اقتصادی ۲ طرف را بیش از گذشته فراهم می‌کند.

در این همایش از صادرکنندگان نمونه استان اردبیل تجلیل شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) اردبیل

عناوین برگزیده