تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۲۱
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۲۰۱۳۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

قیمت سنگ آهن در سراشیبی سقوط

می متالز - با نگاهی بر قیمت مواد اولیه مورد نیاز فولاد سازان در جهان متوجه می شویم که قیمت سنگ‌آهن به عنوان مهم‌ترین ماده در زنجیره تولید فولاد روند نزولی در پیش گرفته است اما در مقابل قیمت قراضه آهن به عنوان یکی دیگر از مواد اولیه فولادسازان در جهان به ویژه ترکیه مجددا در حال اوج گرفتن است.

به گزارش می‌متالز، قیمت قراضه که تا مدتی پیش در بازار جهانی روند کاهشی در پیش گرفته بود مجددا سیر صعودی قیمت آن آغاز شده است. اگر بخواهیم روند قیمتی قراضه را مورد بررسی قرار دهیم باید گفت قیمت قراضه وارداتی از امریکا که هفته گذشته (۲۶فوریه-۸ اسفند) برابر با ۴۴۷ دلار بود، در ابتدای هفته جاری و بعد از گذشت یک هفته (۵مارس-۱۵ اسفند) به ۴۵۹دلار بر هر تن رسیده و رشد ۱۲ دلاری قیمت را تجربه کرده است.

البته این افزایش قیمت برای قراضه وارداتی از اروپا، همچنین قراضه وارداتی از حوزه بالتیک وجود داشته و به ترتیب قیمت قراضه طی یک هفته گذشته برای این مورد از ۴۵۲ دلار به ۴۵۸ دلار و ۴۵۶ دلار به ۴۶۱ دلار بر هرتن رسیده و با رشد قیمتی همراه شده است.

گفته می‌شود یکی از دلایل افزایش قیمت قراضه، بالا رفتن میزان تقاضا در بازار است که موجب شده قیمت قراضه افزایش یابد. در واقع همین موضوع باعث شده تا تامین کنندگان قراضه در بازار به فکر بالابردن قیمت قراضه بیفتند و این روند را ادامه دهند.

قیمت سنگ آهن نیز که در هفته‌های گذشته کمی جان گرفته بود و روبه افزایش می‌رفت، در ابتدای هفته جاری نسبت به یک هفته قبل با کاهش قیمت مواجه شد. به این شکل که قیمت سنگ آهن با عیار ۶۵ درصد که مرز ۲۰۰ دلار را رد کرده و ۲۰۱ دلار قیمت گذاری شده بود با کاهش ۲ دلاری به ۱۹۹ دلار بر هرتن رسید. همچنین سنگ آهن با عیار ۶۲ درصد که هفته گذشته ۱۷۴ دلار بود با افزایش ۲ دلاری قیمت به ۱۷۲ دلار رسید و در نهایت سنگ آهن با عیار ۵۸ درصد از ۱۶۴ دلار بر هر تن با کاهش ۱ دلاری ۱۶۳ دلار معامله شد.

اما در اینجا لازم است که نگاهی هم بر قیمت زغال‌سنگ به عنوان سوخت مهم برای فولادسازان جهان به ویژه کشور چین داشته باشیم. زیرا همانگونه که می‌دانید بیش از ۸۰ درصد از فولاد جهان با روش کوره بلند تولید می‌شود و زغال سنگ سوخت اصلی آن‌ها به شمار می‌آید. در حال حاضر زغال سنگ FOB استرالیا که نقش تعیین کننده‌ای در تعیین قیمت زغال سنگ دارد طی یک هفته گذشته با کاهش ۲.۵ دلاری از ۱۲۶.۵ دلار به ۱۲۴ دلار رسیده و کاهش قیمت داشته است.

در واقع قیمت زغال سنگ صادراتی استرالیا به دلیل کاهش خریدار در بازار روند نزولی در پیش گرفته است. این در حالیست که در اوایل سال جدید میلادی به دلیل نگرانی خریداران از عدم تامین زغال‌سنگ مورد نیازشان آن هم به دلیل تغییرات آب و هوایی در استرالیا قیمت زغالسنگ روند صعودی در پیش گرفته بود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده