تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۴۸
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۰۱۴۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

حرکت بانک‌ها به سمت بانکداری دیجیتال نه یک انتخاب بلکه یک الزام است

‌می‌متالز - حسین عسکری عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن اظهار داشت: بازیگران اصلی صنعت بانکداری آینده، بانک‌هایی هستند که به استقبال تحولات شگرف تکنولوژی و فضای مجازی در حوزه بانکداری بروند و این دیجیتالی شدن نه یک انتخاب بلکه یک الزام است.

به گزارش می‌متالز، وی در همایش سراسری مدیران بانک صنعت و معدن بیان داشت: اقتصاد کشور در سال ۹۹ تحت تأثیر بیماری کوید ۱۹ و تحریم‌های بین المللی در شرایط خاص و ویژه‌ای قرار گرفت و بالتبع صنعت بانکداری کشور و مبادلات بین المللی متأثر از تحریم‌ها و شیوع این بیماری به شدت آسیب دید. نظر به اینکه اقتصاد کشور بانک محور است و بخش عمده تأمین منابع فعالیت‌های اقتصادی از طریق سیستم بانکی صورت می‌گیرد، در شرایطی که اشتغال و تولید بر اثر شیوع ویروس کرونا تحت تأثیر قرار گرفته انتظارات از نظام بانکی برای حمایت و برنامه ریزی برای به حداقل رساندن اثرات کرونا و تحریم افزایش یافته است.
وی افزود: صنعت مالی و بانکی کشور به عنوان زیرساخت اصلی نظام اقتصادی بایستی نسبت به تدوین استراتژی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای تغییرات اساسی در خود اقدام نمایند تا بتوانند ضمن پاسخگویی به انتظارات جامعه با اصلاح روندها، ساختار‌ها و فرایند‌های خود و با حرکت به سمت بانکداری دیجیتالی از دارایی‌های خود استفاده کرده و اثربخشی خود را در تولید و اشتغال افزایش دهند.
عسکری عنوان داشت: امروزه هر ابزار و دستگاهی که تولید می‌شود قابلیت اتصال به اینترنت دارد و ضریب نفوذ ابزار‌های هوشمند مانند تلفن همراه در همه ابعاد زندگی بشر به سرعت در حال افزایش است و می‌دانیم جمعیت جوان کشور در محیطی رشد کرده که از جنبه‌های مختلف تکنولوژی متأثر بوده و این امر بر انتظارات مشتریان بانک‌ها که بخش عمده آنان را جوانان تشکیل می‌دهند نیز تأثیر چشم گیری داشته است.
وی گفت: پیشرفت‌های هوش مصنوعی، ایجاد زنجیره‌های اطلاعاتی، خلق محیط‌های مجازی که به طرز شگفت انگیزی واقعی به نظر می‌رسند و نسل‌های جدید تلفن همراه در آینده نزدیک بانک‌ها را قادر می‌سازد تا بدون صرف هزینه‌های هنگفت برای ایجاد فضا‌های فیزیکی، شعب مجازی ایجاد کنند.
عسکری ادامه داد: تحقیقات نشان داده است نوآوری و تجربه دیجیتال این شعب مجازی، تعلق مشتریان به بانک را افزایش داده و احتمال نارضایتی آنان را کاهش می‌دهد.
وی افزود: باید مزایای ورود فین تک‌ها به حوزه بانکداری را نیز اینگونه در نظر بگیریم که آن‌ها به بانک‌ها کمک می‌کنند تا اکوسیستم بانکداری ایجاد شود و در تولید محصولات نوین و ایجاد تقاضا برای این محصولات و خدمات با بانک‌ها همکاری خواهند داشت.
عسکری یادآور شد: در بانکداری دیجیتال، بانک هر خدمت و محصول را شخصی سازی کرده و آن را مختص همان مشتری طراحی می‌کند یعنی متناسب با اطلاعاتی که از رفتار و ترجیحات مشتریان بدست می‌آورد، سرویس مناسب همان فرد را در اختیار او قرار می‌دهد که این امر رویکرد شعب بانک در بازاریابی و جذب مشتریان جدید را تغییر خواهد داد.
عضو هیأت مدیره بانک صنعت و معدن خاطرنشان کرد: بانکداری باز با سرعت بالایی رواج می‌یابد تا بانک‌ها سیستم‌ها و ابزار‌هایی که دارند را در اختیار مشتریان خود قرار دهند و برای اینگونه خدمات کارمزد دریافت کنند؛ همچنین اعتبار سنجی و احراز هویت دیجیتالی، بانک‌ها و مشتریان آن‌ها را از صرف زمان و هزینه‌های اضافی بی نیاز می‌سازد.
عسکری بر لزوم تحقق بانکداری شرکتی نیز تأکید کرده و گفت: شرکت‌های بزرگ که عمده مشتریان بانک صنعت و معدن را تشکیل می‌دهند، نیاز‌های بسیار متفاوت و پیچیده‌ای با دیگر مشتریان دارند که بانک باید به این نیاز‌ها با ارائه راه حل ها، مدل‌ها و فرآیند‌هایی کاملاً متفاوت پاسخ دهد و با تکیه بر تمایز‌های حاصل از استراتژی‌های مشتری مدارانه به عنوان یک شریک معتمد و یک مشاور متخصص و کارآمد برای این دسته از مشتریان عمل کند.

منبع: شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران شادا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده