به گزارش میمتالز، فعالان بازار معتقدند حمل نورد گرم (HRC) از چین به ویتنام و کره جنوبی به دلیل محدودیت عرضه و نبود کشتی از ۱۰ تا ۱۲ دلار در هر تن به ۱۳ تا ۲۰ دلار در هر تن رسیده است. هزینه حمل محمولههای میلگرد نیز از چین به سنگاپور رشد داشته و از ۲۰ دلار در هر تن به ۲۵ تا ۳۰ دلار رسیده است. حمل محصولات فولادی از چین به پرو هم دو برابر شده و به محدوده ۵۰ دلار در هر تن در طول دوره مذکور رسیده است.
فعالان بازار ویتنام نیز میگویند، حمل فولاد از هند به ویتنام نیز افزایش داشته و با حدود ۸ تا ۱۰ دلار رشد به بیش از ۴۵ دلار در هر تن رسیده است.
افزایش هزینههای حمل پس از تعطیلات سال نو چین همزمان با افزایش قیمت نفت، بر نرخهای تحویلی نورد گرم فشار آورده و آنرا افزایشی کرده است.
شاخص نورد گرم آ. سه. آن (Asean) نسبت به قبل از تعطیلات حدود ۸۲ دلار افزایش یافته و به ۷۳۴ دلار در هر تن CFR ویتنام رسیده است.
یکی از فعالان بازار آسیا-اقیانوسیه اعلام کرده محدودیت وجود کشتی و افزایش نرخ حمل دریایی ممکن است خریداران را تحریک کند تا سفارشات فولاد را سریعتر از حد انتظار انجام دهند، چون هیچ نشانهای از کاهش قیمتها در کوتاه مدت وجود ندارد.
افزایش نرخهای حمل دریایی باعث شده Hoa Phat تولیدکننده برتر فولاد ویتنام، قیمتهای پیشنهادی صادرات نورد گرم را برای محمولههای آوریل تا اوایل میبالا ببرد تا بتواند هزینههای خود را پوشش دهد.
منبع: بورس کالای ایران