تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۳۷
بازدید: ۹۳۳
کد خبر: ۲۰۱۴۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آنچه در سال ۱۴۰۰ مدیران معدنی باید در نظر بگیرند

‌می‌متالز - با توجه به مورد اهمیت واقع شدن بورس به عنوان یکی از بازار‌ها و ساختار‌های نظام پولی کشور مدیران معدنی باید حضور فعال‌تری در بورس داشته باشند.

به گزارش می‌متالز، سید سهراب حسینی، عضو کمیسیون جوانان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: مدیران، در پایان هر سال، استراتژی و برنامه ریزی سال بعد خود را تدوین می‌نمایند، مدیران معدنی برای تنظیم هدف گذاری ۱۴۰۰ باید جوانب و ابعاد مختلفی را در نظر بگیرند.

حسینی با بیان اینکه سال ۱۴۰۰ به عنوان سال شروع قرن جدید شمسی به عنوان یک نقطه عطف نه تنها تاریخی، بلکه سیاسی و اجتماعی نیز است، گفت: شرایط قبل و بعد ۱۴۰۰ متفاوت است؛ سال آینده با تغییرات در بالاترین مقام اجرایی کشور و دولت شروع می‌شود، به طوریکه بسیاری از سیاست‌ها و فرآند‌های داخلی دستخوش تغییرات قابل ملاحظه‌ای خواهد شد، از سوی دیگر سیاست خارجی کشور نیز به تبع از این امر تبعیت می‌کند و دچار تغییرات محسوسی خواهد شد.

طیف سیاسی حاکم بر سیاست گذاری تاثیر گذار بر معدنی‌ها

حسینی گفت: بنا به اینکه چه طیف سیاسی حاکم بر سیاست گذاری‌های ریز و درشت خواهد شد، دوران نزدیک به انتخابات فضای عمومی کشور ملتهب و انتزاعی خواهد بود به طوریکه کسب و کار‌ها در رکود تقریبی به سر خواهند بود و این بهترین زمان برای تبدیل تهدید‌ها به فرصت‌ها است.



سال آینده مقارن با ۶ ماه اول رئیس جمهوری جدید آمریکا

وی تصریح کرد: از سوی دیگر سال آینده تقارن با شش ماه اول حضور رئیس جمهور جدید آمریکا و اعمال سیاست‌های وی است، سیاست‌های اجرایی داخلی و خارجی آمریکا به صورت جزئی و کلان بر عموم مشهود واقع می‌شود. سیاست‌هایی همچون معاهده پاریس، جنگ تجاری با چین و اعمال تحریم‌های طالمانه بر کشور ما مورد توجه می‌باشد.

حسینی تصریح کرد: موضوع بیماری کرونا که مهمترین عامل کاهش تقاضا در بازار‌های مصرف شده با تزریق واکسن و مدیریت بحران کرونا، تقاضا برای تولید به ویژه در کشور‌های در گام توسعه مثل هند و چین افزایش خواهد یافت.

وی گفت: نکته حائز اهمیت دیگر جانشینی ارز‌های دیجیتال در بازار‌های مالی، تغییر شکل سرمایه گذاری، برنامه‌های توسعه فضایی در بخش دولتی و خصوصی کشور‌های توسعه یافته؛ نیاز به انرژی‌های نو و بستر سازی برای این امور از موارد مورد اهمیت است، که باید مونیتور گردد.



۱۰ پیشنهاد به مدیران معدنی برای سال ۱۴۰۰

 

  1. با توجه به مورد اهمیت واقع شدن بورس به عنوان یکی از بازار‌ها و ساختار‌های نظام پولی کشور مدیران معدنی باید حضور فعال‌تری در بورس داشته باشند.
  2. معدنکاری قرن آینده متعلق به اکتشاف و فرآوری عناصر نادر خاکی و فلزات کمیاب و فلزات رنگین استراتژیک است؛ بنابراین مدیرانی که در سال ۱۴۰۰ بیشتر در این مباحث هزینه تحقیق و توسعه نمایند چند گام از رقبای خود جلوتر هستند.
  3. مدیران در برنامه‌های سال ۱۴۰۰، در ارتباط با پروژه‌های جدید، نوپا و نو آورانه محتاطانه رفتار نمایند و بیشتر سعی کنند در مسیر توسعه صنایع و معادن موجود خود به طور آهسته قدم بردارند.
  4. حتی الامکان ایجاد و سرمایه گذاری در پروژه‌هایی که قبلا در مجموعه مدیریتی خود تجربه ندارد و نوپا محسوب می‌شود، وارد نشوند.
  5. سال ۱۴۰۰ سال بسیار خوبی برای انجام کار‌های عقب افتاده مثل، ساماندهی، سازماندهی و یکپارچه سازی استاندارد‌های درون سیستمی خود (مثل یکپارچه سازی دپارتمان تعمیر و نگهداری، دستورالعمل‌های اکتشافی، طبقه بندی اطلاعات و..) است.
  6. سال آینده برای تحقیق و توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی مناسب است. به طوری که بتوانند تهدید‌های احتمالی آینده را به فرصت تبدیل کنند و فرصت‌های موجود را شناسایی و برای بهره مندی بیشتر از آن‌ها برنامه ریزی نمایند.
  7. از توانایی بازار‌های مالی جدید مثل سرمایه گذاری جمعی می‌بایست آگاه بوده و اشراف داشته باشند.
  8. نیروی انسانی متخصص یکی از معضلاتی که در سال ۱۴۰۰ باید مدیران معدنی با برنامه ریزی‌های آموزشی درون سیستمی و پرورش نیرو‌های انسانی در داخل سیستم‌های خود جهت کسب تخصص یا مهارت خاص مورد نیاز مجموعه را مورد توجه و اقدام قرار دهند.
  9. باتوجه به احتمال توسعه روابط خارجی و ورود به بازار‌های منطقه‌ای و جهانی بهتر است بخش بازرگانی شرکت ها، کشور‌های همسایه را مورد رصد قرار دهد و فرصت‌ها را شناسایی نمایند.

منبع: صدای بورس

عناوین برگزیده