تاریخ: ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۵
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۲۰۱۶۳۵
سرویس خبر : انرژی

امضای قرارداد‌های اکتشاف و ساخت دستگاه‌های صنعت نفت با دانشگاه‌ها

‌می‌متالز - وزیر علوم از امضای قرارداد‌های متعدد دستگاه‌های زیرمجموعه وزارت نفت با دانشگاه‌ها در حوزه‌های صنعت نفت خبر داد.

به گزارش می‌متالز، منصور غلامی امروز در نشست خبری رویداد‌های فناورانه تا ثریا گفت: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه‌ها ایجاد انگیزه در نسل جوان به خصوص جوانانی که وارد دانشگاه شده و تحصیل می‌کنند، است تا توانمندی و مهارت‌های آن‌ها افزایش یافته و این ظرفیت آن‌ها در خدمت جامعه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هدایت فارغ التحصیلان به سمت راه اندازی رویداد‌های فناورانه مؤثرتر از آن است نخبه علمی را در ساختار اداری قرار دهیم، افزود: باید نخبگان علمی، نظری و فنی را به سمت حل مسائل فناورانه و ایدئولوژیک جامعه هدایت کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: محدودیت‌هایی که استکبار جهانی با اعمال تحریم‌های ناعادلانه برای بخش‌های علمی و اقتصادی ما داشته این انگیزه را در جوانان ما به وجود آورد تا به حل مسائل علمی بپردازند و نمونه‌های خوبی هم در این خصوص داشته ایم.

وی به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره و اظهار کرد: بخش مهم آنچه رهبر معظم انقلاب در این بیانیه اعلام کردند مباحث علم و فناوری است و عامل دستیابی به این تکنولوژی را جوانان دانسته اند؛ اجرای چنین ایده‌هایی بخشی از بیاناتی است که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم آورده است.

غلامی درباره ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: وزارت علوم چندین برنامه را در این خصوص پیش برده است، یکی اینکه استادان جوان ما که وارد دانشگاه می‌شوند در ۵ سال نخست خدمت که دوره پیمانی است، ملزم شده اند تا در صنعت ورود کرده و اقدامات مشاوره‌ای انجام دهند؛ این اقدامات باعث ایجاد رابطه کاری و تخصصی در زمینه تدریس و پژوهش آن‌ها با بخش صنعت خواهد شد.

وی افزود: اقدام دیگری که انجام داده ایم اجرای کارآموزی دانش آموزان در بخش‌های صنعتی است، در گذشته هم چنین کار‌هایی انجام می‌شد، اما چندان مورد قبول نبود، اما سامانه‌ای با همکاری وزارت صمت طراحی کرده ایم تا دانشجویان بسته به علاقه خود در این سامانه ثبت نام کرده و به بخش‌های صنعتی معرفی شوند.

وزیر علوم سومین اقدام این وزارتخانه در خصوص افزایش همکاری‌های دانشگاه با صنعت تاکید کرد: قرارداد‌های پژوهشی و فناوری میان شرکت‌های صنعتی با دانشگاه‌ها به امضا رسیده است، همچنین میز عرضه توانمندی‌های مراکز پژوهشی و دانشگاهی در سال ۹۷ و میز عرضه نیاز‌های پژوهشی مراکز صنعتی در سال ۹۸ راه اندازی شد و سال گذشته دو طرف به خوبی در پیدا کردن نیاز‌ها و عرضه کنندگان رفع این نیاز‌ها تعامل داشته اند.

غلامی یادآور شد: دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارت علوم با وزارت نفت و شرکت‌های زیرمجموعه آن قرارداد‌های متعدد از کشف منابع انرژی گرفته تا ساخت دستگاه‌های مورد نیاز صنعت نفت به امضا رسانده اند. همچنین قرارداد‌هایی با دیگر دستگاه‌های اجرایی، سازمان حفاظت محیط زیست و مراکز صنعتی داشته ایم.

وزیر علوم تاکید کرد: روزانه دستاورد‌های فناورانه دانشگاه‌ها در سامانه وزارت علوم منتشر می‌شود و سایر دستگاه‌ها می‌توانند از این محصولات استفاده کنند.

غلامی افزود: تلاش شده تا دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم که فناورانه محور هستند توسعه یابند.

وزیر علوم ادامه داد: به سمت کاربردی کردن علوم به خصوص پژوهش‌ها و پایان نامه‌ها حرکت کرده ایم.

منبع: خبرگزاری اقتصاد ایران

عناوین برگزیده