تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۳۴
بازدید: ۲۴۶
کد خبر: ۲۰۱۹۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اکبری تالارپشتی در نشست نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس در استان کردستان:

صادرات در استان کردستان با موانع زیادی روبه‌رو است

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به ظرفیت‌های گسترده استان کردستان برای توسعه صادرات، گفت: موانع زیادی در استان کردستان بر سر راه صادرات قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، عزت الله اکبری تالارپشتی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نشست نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی در استان کردستان با بیان اینکه سفر‌های نظارتی نمایندگان به ویژه رئیس مجلس پیام خوبی را به مردم ایران منتقل کرده است، گفت: این نظارت‌های میدانی موجب توسعه متوازن استان‌های مختلف خواهد شد و رنگ محرومیت را در استان‌های محروم کشور کمرنگ می‌کند.

وی با اشاره به بازدید خود از شهر‌های مختلف استان کردستان و واحد‌های صنعتی عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که باید در استان کردستان حل شود ناهماهنگی بین دستگاه‌ها است که منجر به ایجاد موانع برای تولید و صادرات می‌شود، این در حالی است که استان ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه دارد.

تالارپشتی با بیان اینکه باید هدفگذاری‌ها در استان مشخص باشد، اضافه کرد: به عنوان مثال سیاستگذاری برای تعیین بانه به عنوان منطقه ویژه اقتصادی باید مشخص باشد و شرایط برای ورود سرمایه گذار در استان کردستان بیش از آنچه که در مقطع کنونی وجود دارد بهبود پیدا کند به عنوان نمونه زمین رایگان و یارانه‌های ویژه در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد تا بتوان ریشه کولبری در استان را تضعیف کرد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ایجاد پایانه‌های صادراتی در استان کردستان را موجب احیای کشاورزی در استان برشمرد و عنوان کرد: اگر این پایانه‌ها ایجاد شوند کشاورزی نیز در استان رونق پیدا می‌کند.

تالارپشتی با انتقاد از اینکه موانع زیادی بر سر راه صادرات در استان کردستان وجود دارد به مزیت‌های صادراتی کشور ترکیه اشاره و عنوان کرد: برای نمونه در کشور ترکیه ۱۹ درصد از مالیات برای صادرکنندگان برگرداننده می‌شود، ولی در کشور ما ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تمام و کمال از صادرکننده اخذ می‌شود و این مساله پیام خوبی برای تولید نیست.

وی با بیان اینکه در بازدید‌های امروز نمایندگان برخی از بانک‌ها حضور داشتند که آن‌ها برای حمایت از صنایع استان کردستان اعلام آمادگی کرده اند، افزود: استفاده از این ظرفیت باعث رونق در حوزه صنعت استان خواهد شد.

تالارپشتی ظرفیت معادن استان را بسیار بالا برشمرد و تصریح کرد: چنانچه اعتبارات در حوزه اکتشاف در استان ارتقاء پیدا کند از این ظرفیت بیش از پیش می‌توان استفاده کرد.

وی با اشاره به تدوین طرحی در کمیسیون صنایع و معادن کشور در این راستا برای توسعه معادن در سراسر کشور، گفت: این طرح در برنامه هفتم توسعه گنجانده خواهد شد که کمک شایانی به توسعه و رونق معادن خواهد کرد.

تالارپشتی با اشاره به بازدید خود از کارخانه تولید لاستیک بارز که با مشکلاتی مواجه بود، گفت: این مشکلات را از طریق کمیسیون صنایع و معادن پیگیری می‌کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره مساله نبود منابع در استان عنوان کرد: مشکل اکثر پروژه‌ها نبود منابع عنوان می‌شود در حالی که معتقدم اگر کار به مردم سپرده شود ما به دریایی از منابع متصل خواهیم شد و علاوه بر پیشرفت امور انگیزه نیز در میان مردم ایجاد خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مجلس شرای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده