تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۳
بازدید: ۲۷۲
کد خبر: ۲۰۲۶۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در مراسم روز ملی صادرات بوشهر مطرح شد:

برای رقابتی شدن صادراتی، به صادرکنندگان بوشهری یارانه حمل‌ونقل اختصاص یابد

‌می‌متالز - رئیس اتاق بوشهر در آئین روز ملی صادرات این استان، از وزارت صنعت خواست برای رقابتی شدن صادرات از استان بوشهری، به صادرکنندگان این استان یارانه حمل‌ونقل اختصاص یابد.

به گزارش می‌متالز، رئیس اتاق بازرگانی استان بوشهر گفت: صادرکنندگان استان بوشهر امسال با همه مشکلاتی که به دنبال شیوع کرونا و تحریم‌های ظالمانه دشمن ایجاد شد، موفق شدند در ۱۰ ماه نخست امسال با احتساب میعانات گازی نزدیک به ۲۰ میلیون تن کالا به ارزش پنج میلیارد دلار و بدون احتساب آن نزدیک به چهار میلیون تن به ارزش ۱۸۰ میلیون دلار از ۱۰ بندر و گمرک بوشهر صادر کنند.

خورشید گزدرازی در آیین تجلیل از صادرکنندگان استان بوشهر افزود: منطقه ویژه اقتصادی ۱ بندر بوشهر در رقابت با بندر امام خمینی و بندر شهید رجایی با همه زیرساخت‌هایی که دارند، موفق شد در صادرات سیمان، کلینکر و مواد معدنی ازنظر وزنی و ارزشی رتبه نخست را کسب کند و صادرکنندگان با گسترش بازار‌های صادراتی از کشور‌های حوزه خلیج‌فارس به سمت مقاصد دورتر، چون کشور‌های آفریقایی و آسیای شرقی توجه کنند.

او از وزارت صنعت، معدن و تجارت خواست با توجه به کمبود زیرساخت‌های بندری در بوشهر برای رقابت در بازار‌های هدف و کاهش هزینه‌های تمام‌شده کالا‌های صادراتی، یارانه حمل‌ونقل را به صادرکنندگان این استان اختصاص دهد.

گزدرازی اضافه کرد: با توجه به اینکه سالانه بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ تن خرما در بوشهر تولید می‌شود و این استان توانمندی بالایی در صادرات این محصول دارد، احداث شهرک خرمایی در دستور کار قرار گرفته است و وزارت صمت در این زمینه همکاری و همراهی لازم را با مسوولان استانی داشته باشد.

صدور کارت بازرگانی باید قاعده‌مندتر شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: هرچند صادرات کشور در ۱۱ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ازلحاظ ارزش ۱۹ درصد کاهش داشته است، اما ازنظر کارشناسی طبیعی و قابل‌پذیرش است.

حمید زادبوم ادامه داد: با شیوع کرونا در سه ماه نخست امسال بسیاری از کشور‌ها مرز‌های خود را بستند و پس‌ازاینکه جهان به سمت همزیستی با این ویروس حرکت کرد، شرایط تجارت بهبود یافت.

او اضافه کرد: صادرکنندگان نمونه کشور و استان بوشهر در شرایط دشوار شیوع کرونا و تحریم‌های ظالمانه دشمن توانستند فعالیت کنند و برای کشور ارزآوری داشته باشند که بسیار ارزشمند است و اشتغال‌زایی بخش خصوصی حتی برای یک نفر اهمیت بالایی دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: اکنون دراین‌ارتباط هر هفته جلسه شورای توسعه صادرات غیرنفتی برگزار و مسائل و مشکلات بررسی می‌شود.

او با اشاره به تعهدات ارزی صادرکنندگان، گفت: تعهد ارزی از سال ۹۷ بر عهده صادرکنندگان قرار گرفته و تا به امروز این مقررات مربوط به برگرداندن ارز تغییراتی داشته است که باید مسائل آن در فرآیندی درست حل شود.

او در ارتباط با صدور کارت بازرگانی گفت: صدور کارت بازرگانی باید قاعده‌مندتر شود تا ضمن برداشتن مقرراتی که مانع راه است، برای آن سیستم تعریف شود امکان اعمال‌نظر در آن نباشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: امروز صادرکنندگان کشور در یک جنگ اقتصادی و تحریم تحمیلی جهاد می‌کنند که بسیار ارزشمند است و جای تجلیل دارد.

صادرکنندگان، سرداران جنگ اقتصادی

معاون امور استان‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: صادرکنندگان و تولیدکنندگان در زمان حاضر سرداران جنگ اقتصادی هستند و نقش اساسی درحرکت چرخ تولید کشور دارند.

مظفر علیخانی افزود: ۸۵ درصد واردات کشور مواد اولیه، ماشین‌آلات و کالا‌های واسطه‌ای است که برای واحد‌های تولیدی کشور ضروری است و ارز لازم برای واردات آن را صادرکنندگان تأمین می‌کنند.

علیخانی گفت: لازم است دیپلماسی سیاسی و اقتصادی کشور در کنار یکدیگر قرار گیرند تا تلاش شود سهم کشور از بازار‌های منطقه افزایش یابند، زیرا استان‌های کشور این ظرفیت را دارند.

معاون امور استان‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه مساعد کردن فضای کسب‌وکار یکی از فاکتور‌های اساسی توسعه صادرات است، تأکید کرد: لازم است نمایندگان بخش خصوصی و دولتی، بحث و تصمیم‌گیری کنند تا از مسائلی که مانع از رونق صادرات کشور می‌شود، جلوگیری شود.

معاون امور استان‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: تولید ثروت، اشتغال‌زایی، صادر کردن فرهنگ غنی ایرانی اسلامی، افزایش رفاه اجتماعی و برقراری عدالت اجتماعی برخی از کارکرد‌های صادرات است که ارزآوری در اهمیت و جایگاهی پس از آن‌ها جای می‌گیرد.

صادرکنندگان بوشهر به ۹۴ درصد از تعهدات ارزی خود عمل کرده‌اند

مدیرکل سازمان نعت معدن و تجارت استان بوشهر گفت: صادرکنندگان این استان تا ۹۴ درصد به تعهدات ارزی خود عمل کرده‌اند و ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار ارز حاصل از صادرات خود را بازگردانده‌اند.

سید حسین حسینی اعلام کرد: این میزان ایفای تعهد ارزی از سوی ۱۷۰ بنگاه شامل ۵۳ بنگاه تولیدی صادراتی و ۱۱۷ صادرکننده، صورت گرفته است و بوشهر در این زمینه از استان‌های برتر کشور به شمار می‌رود.

او افزود: تعهدات ارزی صادرکنندگان صنعت پتروشیمی بیش از ۹۵ درصد و در بخش صنعت سیمان و کلینگر استان افزون بر ۹۰ درصد ایفا شده است و ارز حاصل به چرخه تجاری کشور بازگشته است.

حسینی با بیان اینکه این آمار بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی است، یادآور شد: ایفای تعهدات ارزی از سوی صادرکنندگان به این معناست که ارز به دست آمده از صادرات محصولات و کالا‌ها را از طریق سامانه نیما در اختیار شبکه بانکی کشور قرار داده شود و یا خود اقدام به واردات نیاز‌های اولیه صنعت و بازار کند.

مدیرکل سازمان صنعت معدن و تجارت استان بوشهر اظهار کرد: در شرایطی که ارزآوری در کشور شکل بسیار محدودی پیدا کرده است، به‌غیراز کالا‌های اساسی، سایر نیاز‌های کشور به واردات مانند نیاز صنعت کشور به مواد اولیه و ماشین‌آلات همگی از محل همین صادرات که غیرنفتی است، تأمین می‌شود.

او ادامه داد: صادرکنندگان بخش خصوصی در شرایطی که صادرات روزبه‌روز دشوارتر شد و دور زدن تحریم‌ها نیز بسیار کار دشواری است، موفق شدند عملکرد خوبی داشته باشند و علاوه بر صادرات کالا، به تعهدات خود در قبال کشور نیز عمل کنند.

حسینی در ادامه گفت: مهم‌ترین اقدام برای رونق صادرات بخش خصوصی تسهیل گری و مقررات زدایی است و در این صورت صادرکنندگان این بخش می‌توانند با توانمندی خود حتی در شرایط دشوار امروز نیز به بازار‌های خارجی ورود کنند.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده