تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۱
بازدید: ۲۸۰
کد خبر: ۲۰۱۹۴۴
سرویس خبر : محیط زیست
رییس منابع طبیعی اردکان:

آلودگی معادن کمتر از صنعت نیست

می متالز -به گزار رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردکان در خصوص آلودگی هوا در این شهرستان گفت: با وجود آلودگی‌های صنعتی در اردکان، بخش معدن و جاده های مربوط به آنها نیز در این زمینه سهم قابل توجهی دارد که نباید از آنها غافل شد.

به گزارش می‌متالز، مرتضی افخمی روز سه شنبه افزود: نباید در بحث آلودگی تمام تمرکز روی صنعت باشد و از موضوع معادن غافل ماند؛ اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان نظارت بیشتری به این مساله داشته و در این زمینه همکاری بیشتری با شهرستان داشته باشد.

این مسوول در ادامه به طرح بیابان زدایی شمال اردکان که از یادگار‌های سفر مقام معظم رهبری به استان یزد است اشاره و تصریح کرد: هر ساله اعتبارات این طرح تامین و پیشرفت خوبی داشته و پوشش گیاهی خوبی در منطقه ایجاد شده است.

افخمی با بیان اینکه در سال جدید حدود یک هزار هکتار اجرای طرح مدیریت جنگلی داریم اظهار داشت: در منطقه چاه افضل با توجه به کار‌هایی که در دهه ۶۰ و ۷۰ در منطقه انجام شده بخش زیادی جنگل دست کاشت ایجاد شده است و می‌توان با اجرای طرح مدیریت جنگل دست کاشت هم چوب استحصال کرد و هم با رویش جدید نیز روبرو بود.

وی یادآور شد: در پوشش‌های گیاهی جدیدی که ایجاد شده امکان دارد با وجود گرمی هوا و خشکسالی‌های پی در پی دچار آفات شوند که نیاز به مبارزه داشته که اعتبارات خوبی در این زمینه داشته ایم.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اردکان در ادامه با اشاره به کلنگ زنی فاز اول بند انحرافی در قسمت جنوب منطقه صنعتی ارجنان اردکان (کاشی ها) با هزینه یک میلیارد و۴۰۰ میلیون تومان اظهار داشت: اعتبار این طرح سه و نیم میلیارد تومان است که طی ۲ فاز اجرا خواهد شد و با بهره برداری کامل منطقه یاد شده از خطر سیل محفوظ خواهد شد.

وی گفت: در روستای ساغند نیز به همت یک خیر، تاکنون ۳۰۰ هکتار مرتع کاری شده است که به افزایش پوشش گیاهی منطقه و مقابله با گسترش بیابان کمک خوبی شده است.

افخمی اظهار داشت: با ورود شرکت معدنی صنعتی چادرملو در حوزه جنگل کاری مشارکتی اتفاق خوبی رخ داده و این شرکت بنا به تعهدات اجتماعی که برعهده دارند به توسعه فضای سبز پرداخته و ۲۲۰ هزار نهال را با نام شهدا به منظور توسعه فضای سبز خواهد کاشت.

این مسوول در ادامه گفت: در سال گذشته اجرای چند حکم قضایی داشته ایم که با حرف و حدیث‌هایی زیادی مواجه شدیم، ولی این باعث نشد که از ادامه کار باز بمانیم و با حضور و همراهی مجموعه دادگستری و دادستانی شهرستان پایش‌ها همچنان ادامه دارد و با متخلفین با جدیت برخورد خواهد شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه این اداره از لحاظ کیفی نیرو‌های خوبی در اختیار دارد و در ارزیابی‌ها صورت گرفته در چند سال اخیر دارای رتبه برتر استان داشته است، اظهار داشت: این شهر با وسعت ۲ میلیون و ۳۰۰ هکتار فقط از سه نیروی حفاظتی برخوردار است که نیاز است در این بخش شهرستان تقویت شود.

افخمی ادامه داد: اداره منابع طبیعی اردکان از سه محل، تملک استانی، ملی و اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین اعتبار می‌شود و بسیاری از طرح‌های زیربنایی که نیاز به اجرایی شدن داشته در ۲ سال اخیر از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی به سرانجام رسید، نظیر احداث بندخاکی عقدا که سال گذشته به بهره برداری رسید.

وی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ از محل اعتبارات صندوق نزدیک به ۲ و نیم میلیارد تومان پول به منظور احداث پروژه‌ها به اردکان تخصیص یافت که بیشتر پروژه‌ها در حوزه آبخیزداری و سپس به مراتع و بیابان زدایی است که اعتبارات به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

افخمی در پایان ضمن تشکر از همراهی همشهریان فهیم اردکانی درخواست نمود در صورت مشاهده تخلف در حوزه منابع طبیعی و اراضی ملی با تلفن‌های ۱۵۰۴ و یا ۱۳۹ تماس بگیرند.

شهرستان ۱۰۵ هزار نفری اردکان که مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد، متشکل از شهر‌های عقدا، خرانق، احمدآباد و اردکان است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) یزد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده