تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۳۷
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۲۰۲۰۷۴
سرویس خبر : انرژی
با سرمایه گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی انجام شد؛

یادگار ماندگار وزارت صمت در فلات مرکزی و شرق کشور/ ۲۴ اسفند؛ آغاز عملیات انتقال آب به خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان و سیستان و بلوچستان

‌می‌متالز - بی شک امروز موضوع آب در دنیا و کشور ما به عنوان مهم‌ترین و کلیدی‌ترین موضوع مطرح است.

به گزارش می‌متالز. آب مایه حیات و پایه توسعه در هر منطقه‌ای محسوب می‌شود، در کشور ما به دلیل اقلیم خشک مناطق فلات مرکزی و شرق کشور همواره موضوع کمبود آب به یک چالش اساسی بدل شده بود و توسعه صنعت و کشاورزی از دغدغه‌های مردم و مسئولان در این مناطق از کشور محسوب می‌شود.
وجود ذخایر مناسب معدنی در این بخش از کشور و نقش مهم معدن در اقتصاد، اشتغال و ارزآوری کشور به گونه‌ای که در سال‌های اخیر و با سخت شدن فروش نفت، ایران توانست با تکیه بر بخش معدن و صنایع معدنی بخش عمده ارز و کالا‌های اساسی خود را تامین کند.
به همین دلیل لزوم ایجاد طرح‌ای توسعه‌ای در بخش معدن در شرق و فلات مرکزی کشور بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح قطعه اول از خط اول طرح ملی انتقال آب خلیج فارس به سیرجان در آبان ماه سال جاری گفت: بسیاری از کارشناسان می‌گفتند آیا باید آب را به معادن بیاوریم یا معادن را به کنار آب ببریم. علیرضا رزم حسینی ادامه داد: همه کارشناسان معتقدند که باید آب را به معادن بیاوریم، زیرا این کار صرفه اقتصادی به همراه دارد و ما توانستیم این کار را انجام دهیم.
وی گفت: در کنار معادن و صنایع پتروشیمی که می‌توانند از این آب استفاده کنند، بخش کشاورزی نیز از این آب بهره‌مند خواهد شد و از سایه شوم خشکسالی خارج شده و به منبعی از آب با ثبات دست پیدا خواهد کرد.
رئیس جمهور نیز چند روز پیش در مراسم افتتاح طرح‌ها دولت گفته است: به کمک وزارت صمت کار بزرگی برای استان‌های شرقی از جمله استان خراسان رضوی در حال نهایی شدن است و آن پروژه آبرسانی از خلیج فارس به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی و اصفهان است.
رییس جمهور تاکید کرده است: همچنین آبرسانی به استان سیستان و بلوچستان از مسیر دیگری در حال اجرا است. این یک تحول تاریخی بسیار بزرگ است که توسط شرکت‌های معدنی در حال انجام است.
دکتر روحانی همچنین در آیین افتتاح مرحله اول شیرین سازی و قطعه اول خط انتقال آب به فلات مرکزی ایران اظهار داشت: این پروژه پروژه‌ای بود که باور نکردنی بود و در دولت تدبیر و امید محقق شد. من باید به راستی این خط انتقال آب را خط انتقال امید بگذارم. چون فقط آب به فلات مرکزی نمی‌رسد، بلکه امید به فلات مرکزی می‌رسد. همه کشاورزان، صنعتگران و مردم به یک آب پایدار امیدوار می‌شوند و این طرح انتقال امید را به ملت بزرگ ایران تبریک می‌گویم.

با سخنان رئیس جمهور مشخص است که تجربه موفق افتتاح خط اول انتقال آب به هرمزگان، کرمان و یزد که در ابتدا کاری نشدنی به نظر می‌آمد امروز این اراده را ایجاد کرده تا آغاز عملیات خطوط دوم، سوم و چهارم نیز با همان اراده شروع شود.
این گزارش می‌افزاید، وزیر صنعت، معدن و تجارت از آیین بهره برداری و شروع عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های شرقی و مرکزی کشور توسط رییس جمهور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.
علیرضا رزم حسینی افزود: این آیین روز یکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ بصورت ویدیوکنفرانسی با حضور رییس جمهور برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به جزییات این طرح گفت: قطعه دوم خط اول انتقال آب خلیج فارس به صنایع سرچشمه و قطعه سوم خط اول انتقال آب از خلیج فارس به اردکان (چادرملو) در این روز افتتاح خواهد شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین اعلام کرد: عملیات اجرایی خط ۲ انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز با دستور ویدیوکنفرانسی رییس جمهور، آغاز می‌شود.
رزم حسینی در خصوص انتقال آب به اصفهان به عنوان بخش دیگری از طرح، گفت: روز یکشنبه همچنین عملیات اجرایی خط ۳ انتقال آب از خلیج فارس به استان اصفهان آغاز خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط ۴ انتقال آب به سیستان و بلوچستان افزود: در این روز به صورت همزمان عملیات اجرایی انتقال آب از دریای عمان (چابهار) به زاهدان نیز آغاز می‌شود.
وی حجم سرمایه گذاری در این طرح ملی انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان را ۱۲۰۰ هزار میلیارد ریال اعلام کرد.
وی افزود: به عینت رسیدن این رویای ناباورانه با افتتاح کامل خط اول و با این ریل گذاری صحیح و اجرای خطوط ۲ و ۳ و ۴، حیات و امید به توسعه پایدار را در فلات مرکزی و شرق کشور رقم خواهد زد. انجام این طرح از منویات مقام معظم رهبری و مورد تاکید ریاست جمهوری بوده است؛ بنابراین ۲۴ اسفندماه سال ۹۹ به عنوان یک برگ زرین و ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی ایران خواهد بود.
امید است با حمایت مسئولان و تلاش شرکت‌های مجری این کار بزرگ زودتر از موعد به نتیجه رسد و شاهد شکوفایی بیشتر در عرصه اقتصاد، توسعه متوازن و اشتغال کشور باشیم.

مشخصات خطوط

پیش از برنامه آغاز خطوط دیگر که در آخرین هفته امسال انجام می‌شود، خط اول طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد عملیاتی شد.
میزان سرمایه گذاری خط اول به طول ۸۲۳ کیلومتر به ۲۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد. اشتغالزایی این خط در دوران ساخت ۱۶ هزار نفر است.


خطوط ۲، ۳ و ۴

ارزش سرمایه گذاری مستقیم در خطوط دو، سه و چهار ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است که میزان اشتغالزایی آن در دوران ساخت به ۵۴ هزار نفر می‌رسد.

خط دوم:

خط دوم طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی خواهد رسید.
حجم سرمایه گذاری خط دوم به طول ۱۵۵۰ کیلومتر به ۴۷ هزار میلیارد تومان می‌رسد. ظرفیت انتقال آب این خط ۲۳۰ میلیون متر مکعب در سال است که اشتغالزایی آن در دوران ساخت آن به ۳۰ هزار نفر می‌رسد.

خط سوم:

همچنین خط سوم انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های یزد و اصفهان خواهد رسید. حجم سرمایه گذاری این خط ۹۱۰ کیلومتری به ۳۵ هزار میلیارد تومان می‌رسد. ظرفیت خط انتقال آب در این خط، ۲۰۰ میلیون متر مکعب است و اشتغالزایی طرح در دوران ساخت آن به ۱۴ هزار نفر می‌رسد.

خط چهارم:

خط چهارم انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان خواهد رسید.
این خط با سرمایه گذاری ۳۹ هزار میلیارد تومانی و اشتغال زایی برای ۱۰ هزار نفر در دوران ساخت، تا ۵ سال آینده آب را به سیستان و بلوچستان خواهد رساند.

منبع: ایمیدرو

عناوین برگزیده