تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۲۷
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۲۰۲۱۱۳
سرویس خبر : انرژی
رزم‌حسینی مطرح کرد:

ضرورت افزایش سهم ایران از شیرین‌سازی آب خلیج‌فارس

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت سهم ایران از شیرین‌سازی آب خلیج فارس را نسبت به کشور‌های همسایه بسیار ناچیز برآورد کرد.

به گزارش می‌متالز، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شیرین‌سازی روزانه ۲۶ میلیون مترمکعب از آب خلیج فارس توسط همسایگان جنوبی بر ضرورت افزایش سهم ایران از شیرین‌سازی آب خلیج فارس تاکید کرد.

علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های شرقی و فلات مرکزی ایران گفت: سهم ایران با اجرای این پروژه مهم ۶۰۰ هزار متر مکعب در روز خواهد بود که فاصله زیادی با رقم استفاده کشور‌های حاشیه خلیج فارس دارد، پس افزایش سهم ایران از آب خلیج فارس از الزامات است.

وی اظهار داشت: امسال با همه تنگنا‌ها و تحریم‌های ظالمانه دشمنان، اما با به ثمر نشستن رویایی ناباورانه انتقال آب از دریا به صحرا، سالی ماندگار در تاریخ تابناک ایران خواهد بود.

رزم‌حسینی با بیان اینکه قطعه نخست خط انتقال آب از هرمزگان به معادن گل‌گهر در استان کرمان آبان‌ماه امسال افتتاح شد، بیان‌داشت: امروز قطعات ۲ و ۳ این خط از گل‌گهر به مس سرچشمه به طول ۱۵۰ کیلومتر و از مس سرچشمه به اردکان به طول ۵۵۰ کیلومتر و در کل با طول خط انتقال ۸۲۰ کیلومتر از خلیج فارس تا اردکان افتتاح می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، این خط انتقال را که به «خط انتقال امید» نامگذاری شده، هدیه‌ای برای نسل آینده و اتفاقی بزرگ در تاریخ ایران برشمرد.

رزم‌حسینی همچنین با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهوری درباره این پروژه، گفت: رئیس‌جمهوری نیز از مسوولان خواسته بود که بخش خصوصی را در تولید آب برای ایجاد بازار مبادله‌ای بدون دخالت دولت تشویق کنند.

وی اضافه‌کرد: با انتقال ۸۲۰ کیلومتر (خط نخست)، هم‌زمان خط دوم از همین مسیر از هرمزگان به استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول یک‌هزار و ۵۵۰ کیلومتر خواهد رفت. نزدیک به ۳۵ درصد از این خط به طول ۴۰۰ کیلومتر انجام شده که نکته حائز اهمیتی است.

وی با اشاره به خط سوم از این انتقال، ادامه‌داد: خط سوم از استان هرمزگان به اصفهان به طول ۹۲۰ کیلومتر خواهد رفت که اقدام‌های اجرایی برای انجام آن نیز انجام شده است.

رزم‌حسینی خاطرنشان‌کرد: خط چهارم انتقال نیز برای استان سیستان و بلوچستان از مسیر چابهار تا زابل به طول ۸۲۰ کیلومتر خواهد بود که توسط شرکت‌های بزرگ صنایع معدنی و پتروشیمی انجام می‌شود.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده