تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۲۱
بازدید: ۱۷۶
کد خبر: ۲۰۲۴۶۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

پس از ۱۳ سال طرح تکمیلی فولاد اسفراین آماده افتتاح شد

‌می‌متالز - مجری طرح تکمیلی مجتمع صنعتی فولاد اسفراین در استان خراسان شمالی گفت: با اتمام عملیات اجرایی و آزمایش تست گرم، بخش ریخته گری مجتمع فولاد آلیاژی اسفراین آماده افتتاح شد.

به گزارش می‌متالز، مهندس اسماعیل صادقی روز یکشنبه اظهار داشت: برای تکمیل بخش ریخته گری پیوسته مجتمع صنعتی فولاد اسفراین حدود ۳۰ میلیون یورو اعتبار ارزی از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هزینه و برای ۱۲۰ نفر نیروی جدید نیز در این بخش ایجاد اشتغال شد.
وی اظهارداشت: طرح توسعه مجتمع فولاد آلیاژی اسفراین که با هشت زیرمجموعه با سرمایه گذاری ۹۴ میلیون یورو از سال ۸۶ وارد فاز اجرایی شده بود، با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم با وجود تنگنای مالی و تحریم ظالمانه، بخش‌های اصلی آن با سرمایه گذاری حدود ۶۰ میلیون یورویی پیش از این مورد بهره برداری قرار گرفت و بخش ریخته گری پیوسته نیز پس از ۱۳ سال بزودی به طور رسمی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
صادقی گفت: تولید محصولات به روش ریخته گری پیوسته در این مجتمع صنعتی در ۶ سایز از ۲۵۰ میلیمتر تا ۶۳۰ میلیمتر و انواع گرید‌های مختلف برای بهره گیری در صنایع معدنی، نیروگاهی و خودرویی مورد استفاده قرار می‌گیرد و تولید فولاد آلیاژی در این سطح در خاورمیانه نیز بی سابقه است.
وی ظرفیت تولیدی بخش ریخته گری پیوسته را در یک نوع محصول و مطابق با استاندارد‌های شرکت سازنده سا لانه حدود ۴۳۸ هزار تن می‌رسد.
مدیر اجرایی این پروژه افزایش سرعت در تولید و یکپارچگی محصول، کاهش ضایعات و بالا بودن راندمان کاری و استفاده از توان کارشناسان داخلی را از مزیت‌های این بخش اعلام کرد.
صادقی دلیل تاخیر در تکمیل این بخش را علاوه بر تحریم ناشی از بیماری کرونا و محدودیت‌های حضور کارشناسان خارجی برای راه اندازی اعلام کرد و خاطرنشان کرد: با بهره برداری از طرح تکمیلی مجتمع فولاد اسفراین ظرفیت تولید در این واحد صنعتی از ۱۲۰ هزار تن فعلی به ۱۸۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.
مجتمع صنعتی فولاد اسفراین از شرکت‌های زیر پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و بزرگترین تولید کننده قطعات و مقاطع فولاد آلیاژی در خاورمیانه است که امکان ساخت ۱۴۰ گونه فولاد آلیاژی را دارد و این مجتمع صنعتی به عنوان بزرگترین تولید کننده قطعات و مقاطع فورج و ریخته گری سنگین و فوق سنگین فولاد آلیاژی، با داشتن متخصصان توانمند و فناوری پیشرفته، توانایی رفع نیاز‌های راهبردی صنایع کشور در بخش‌های نفت و گاز، نیروگاهی، کشتی سازی و ماشین سازی، ریلی و صنایع معدن و فولاد را دارد.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد مرکز خراسان شمالی قرار دارد که به دلیل برخورداری از ۲ مجتمع بزرگ و مهم صنعتی فولاد و لوله گستر، قطب صنایع بزرگ استان خراسان شمالی محسوب می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان شمالی

عناوین برگزیده