تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۴۹
بازدید: ۳۹۲
کد خبر: ۲۰۲۵۱۷
سرویس خبر : انرژی

کام صنعت با آب دریا شیرین شد/ آب خلیج فارس به یزد رسید

‌می‌متالز - انتظار صنایع و معادن یزد که سال‌ها آماده حرکت در مسیر توسعه بودند، اما بی‌آبی رمقی برای آن‌ها باقی نگذاشته بود، به سر رسید و امروز کام صنعت با آب دریا شیرین شد.

به گزارش می متالز، یزد سومین استان معدنی و ششمین استان صنعتی کشور است و به‌رغم کم‌آبی توسعه قابل توجهی در این زمینه داشته اما طی یک دهه گذشته، بی‌آبی به شدت برای صنایع و معادن مشکل‌ساز شد و روند پیشرفت و توسعه آنها را متوقف کرده بود.

بودجه‌های دولتی حتی کفاف تأمین آب شرب مورد نیاز مردم یزد را نمی‌داد همچنانکه خط دوم انتقال آب شرب به یزد سال‌هاست در انتظار تأمین اعتبار است و پس از گذشت ۱۲ سال از کلنگ زنی آن، اکنون فقط ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.



دست به کار شدن صنایع و معادن برای انتقال آب به فلات مرکزی ایران بدون کمک دولت

صنایع و معادن بزرگ فلات مرکزی ایران وقتی با این شرایط مواجه شدند، به فکر انتقال آب بدون چشمداشت به اعتبارات دولتی افتادند و دست به دست یکدیگر دادند تا امروز کام صنعت در فلات مرکزی ایران با آب دریا شیرین شود.

مدت زمان طولانی از طرح موضوع انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران نمی‌گذرد اما امروز به همت صنایع و معادن بزرگ در این منطقه، تلاش‌ها به ثمر نشسته و آب شیرین سازی شده خلیج فارس پس از آنکه چندی پیش به کرمان رفت امروز نیز به یزد و اردکان رسید.

سه مجتمع صنعتی و معدنی مس سرچشمه، گل گهر سیرجان و چادرملوی اردکان آغازگر این طرح عظیم بودند و همه تلاش خود را به کار گرفتند تا توسعه صنعت، تثبیت جمعیت و توسعه اقتصادی را در فلات مرکزی ایران رقم بزنند.



آب خلیج فارس امروز به یزد رسید

امروز در واپسین روزهای قرن ۱۳ و در آستانه ورود به سال ۱۴۰۰، آب خلیج فارس به چادرملوی اردکان رسید و در کنار افتتاح خط انتقال آب از مس سرچشمه تا چادرملو، عملیات توسعه خطوط جدید نیز آغاز شد.

فاز سوم خط اول طرح ملی انتقال آب از مس سرچشمه کرمان به چادرملوی اردکان امروز با حضور رئیس مجمع نمایندگان استان یزد، امام جمعه یزد و استاندار یزد و با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور و وزیر صمت بهره برداری شد.



فاز سوم خط اول انتقال آب از خلیج فارس به اردکان ضامن سرمایه گذاری جدید ۷۴ هزار میلیاردی

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو روز یک‌شنبه در مراسم بهره‌برداری از این خط اظهار داشت: فاز سوم خط اول انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران که آب را از مس سرچشمه به چادرملو انتقال می‌دهد، ضامن سرمایه گذاری جدید ۷۴ هزار میلیارد تومانی در اردکان است.

ناصر تقی زاده عنوان کرد: برای قطعات دوم و سوم این طرح عظیم، ۲۳ هزار میلیارد تومان هزینه شده و ۸۳۲ کیلومتر خط انتقال آب ایجاد شده که امکان انتقال ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب در سال به فلات مرکزی ایران را فراهم می‌کند.

وی افزود: اکثر معادن بزرگ ایران در فلات مرکزی ایران واقع شده‌اند که برای توسعه آنها به آب پایدار نیاز است و امیدواریم بتوانیم با اجرای این طرح، آب را برای توسعه فلات مرکزی ایران و مناطق محروم تأمین کنیم.



خودکفایی کشور در ساخت ابرپمپ‌ها و شیرآلات خط انتقال آب

تقی زاده با اشاره به اینکه احداث این خط برکات دیگری نیز برای کشور به دنبال داشته است، عنوان کرد: در ساخت پمپ‌ها و شیرآلات و ابرپمپ‌ها نیز خودکفا شده‌ایم و این تجهیزات به دست فرزندان توانمند این آب و خاک احداث شده و امیدواریم برای احداث سایر خطوط این طرح ملی، نیاز به خرید تجهیزات خارجی نباشد.

مدیرعامل مجتمع چادرملو طول خط انتقال از مس سرچشمه تا چادرملو را ۳۷۰ کیلومتر اعلام کرد و اظهار داشت: این خط دارای هفت مخزن تعادلی و ۴۰ کیلومتر خط انتقال نوری است و امکان انتقال ۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال از طریق این خط به اردکان وجود دارد.

وی یادآور شد: خط فرعی نیز از مهریز تا بهاباد و معدن چادرملو در حال احداث است و امیدواریم بتوانیم با این اقدام، گامی در مسیر توسعه صنایع مناطق محروم استان یزد نیز برداریم.



آغاز عملیات احداث ۳ خط دیگر انتقال آب از خلیج فارس از امروز

امروز همزمان با افتتاح فاز سوم خط اول طرح ملی انتقال آب از مس سرچشمه کرمان به چادرملوی اردکان، عملیات احداث خطوط جدید نیز آغاز شد.

خط دوم به خراسان جنوبی و خراسان رضوی با سرمایه گذاری ۴۷ هزار میلیارد تومان انجام می‌شود که برای این پروژه هزار و ۴۵۰ کیلومتر خط انتقال در نظر گرفته شده و ۳۳۰ میلیون مترمکعب آب از طریق این خط از خلیج فارس به خراسان جنوبی و رضوی انتقال داده می‌شود.

خط سوم نیز آب را از خلیج فارس به اصفهان انتقال می‌دهد که برای احداث آن ۳۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و ۹۱۰ کیلومتر خط انتقالی که در این مسیر ایجاد می‌شود می‌تواند سالانه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب را انتقال دهد.

خط چهارم نیز خط انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان است که ۳۹ هزار میلیارد تومان برای آن سرمایه گذاری شده و ۸۲۰ کیلومتر لوله گذاری، سالانه ۲۳۰ میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان را انتقال می‌دهد.

در کنار خط یک این پروژه عظیم ملی که شامل انتقال آب از خلیج فارس تا چادرملوی اردکان است، خطوط ۲، ۳ و چهار می‌توانند برای هزاران نفر شغل ایجاد کنند بر این اساس می‌توان این طرح را پروژه‌ای برای شکوفایی کشور خواند.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده