به گزارش میمتالز، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تعیین قیمت پایه از سوی شورای رقابت یا سازمان حمایت به معنای قیمتگذاری دستوری نیست و هدف از این طرح تنظیم بازار است.
حجتالله فیروزی با توجه به حاکمیت عرضه و تقاضا بر بورس و مخالفت مدیران بورس با اعمال قیمتهای دستوری برای خودرو اظهار داشت: تعیین قیمت پایه برای عرضه خودرو در بورس، قیمتگذاری دستوری محسوب نمیشود همان طور که برای ورود سایر محصولات نظیر ورق و میل گرد به بورس، یک کف قیمتی در نظر گرفته میشود.
وی در خصوص نحوه تعیین قیمت خودرو در بورس افزود: با توجه به لزوم آگاهی خریدار از قیمت پایه، ابتدا این قیمت به عنوان قیمت تمام شده مشخص شده و در نهایت بر اساس بالاترین پیشنهاد و در یک شرایط رقابتی، قیمت نهایی تعیین میشود.
نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی در خصوص این موضوع که بورس کالا محل عرضه کالاهای واسطهای است در حالی که خودرو یک محصول مصرفی و نهایی است، گفت: شرط واسطهای بودن تنها در خصوص برخی از کالاها صدق میکند و نمیتوان آن را به طور کلی به تمامی کالاها تعمیم داد. همانند کالاهایی نظیر تیرآهن و میل گرد نیز که کالای نهایی محسوب میشوند.
فیروزی در خصوص فقدان سابقه عرضه خودرو در بورس در سایر کشورها تصریح کرد: حتی در صورت صحت این موضوع، هر کشوری متناسب با شرایط اقتصادی داخلی، سازوکارهای اجرایی را ترسیم میکند و برخی از شیوهها به منظور تنظیم بازار اتخاذ میشود.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به افت تقاضای خرید خودرو در گذشته که منجر به ارائه تسهیلات خرید خودرو شد، گفت: اگر تقاضای خرید پس از عرضه خودرو در بورس کاهش یافت، خودروسازان میتوانند راسا نسبت به فروش محصولاتشان در بازار آزاد یا صادرات اقدام نمایند، هر چند این موضوع هنوز قطعی نشده است.
فیروزی در خصوص هدف از عرضه خودرو در بورس بیان کرد: به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضای خودرو در بازار، عرضه در بورس راهکاری است برای رسیدن خودرو به دست مصرفکننده واقعی تا عملا دلال بازی از بازار خودرو حذف شود.
این نماینده مجلس در پایان در خصوص وضعیت سازوکار بورس برای عرضه خودرو خاطرنشان کرد: سازوکارهای موردنیاز در بورس برای اجرای این طرح، نرمافزاری بوده، پیچیدگی خاصی ندارد و صرفا نیازمند افزایش ظرفیتها است که تا زمان تبدیل این طرح به قانون، مدیران بورس نسبت به تامین سازوکارها اقدام خواهند کرد.