تاریخ: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۴۶
بازدید: ۴۴۹
کد خبر: ۲۰۳۰۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خط اعتباری ۲۰۰ میلیون یورویی صندوق توسعه برای حمایت از صادرات ایران به آفریقا

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اعطای خط اعتباری ۲۰۰ میلیون یوروی صندوق توسعه ملی برای حمایت از صادرات به قاره آفریقا، گفت: طی یک برنامه سه ساله صادرات ایران به این قاره را به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار افزایش می‌دهیم.

به گزارش می‌متالز، فرزاد پیلتن در مورد وضعیت تجارت ایران با قاره آفریقا در سال ۱۳۹۹ گفت: قاره آفریقا به نام قاره فرصت‌ها در قرن بیست و یک شناخته می‌شود و کشور‌های زیادی از جمله چین، ترکیه، برزیل، هند و عربستان در سال‌های اخیر در حال برنامه ریزی برای ورود به بازار‌های کشور‌های آفریقایی و توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشور‌های آفریقایی هستند.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه قاره آفریقا با جهان حدود یک تریلیون دلار تجارت دارد، افزود: حدود ۵۰۰ میلیارد دلار آن به صادرات این قاره به جهان و بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار آن نیز واردات به این قاره را شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: البته در سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل شرایط خاصی که بر اثر شیوع بیماری کووید ۱۹ به تجارت بین الملل حاکم شد، تجارت کشور‌های آفریقایی به شدت با جهان تنزل یافت و براساس آماری که از مرکز تجارت بین المللی استخراج شده است صادرات کشور‌های آفریقایی از ۵۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به حدود ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده. همچنین واردات به کشور‌های آفریقایی از حدود ۵۵۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به کمتر از ۱۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ تنزل یافت.


کاهش تجارت ایران با آفریقا


پیلتن اظهار داشت: بنابراین روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران با آفریقا نیز تحت تاثیر همین عامل مهم قرار گرفته و در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ شاهد کاهش تجارت با کشور‌های آفریقایی بودیم به نحوی که صادرات ۶۴۰ میلیون دلاری ایران در سال ۱۳۹۸ به قاره آفریقا در ۱۱ ماهه ۱۳۹۹ به ۴۷۸ میلیون دلار کاهش یافت.

وی افزود: در ۱۱ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ از نظر ارزشی صادرات ایران به آفریقا در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۸ به میزان ۲۵ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه از نظر وزنی نیز صادرات ایران در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۸ درصد کاهش داشته است، گفت: در ۱۱ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۸ صادرات ایران به قاره آفریقا از نظر وزنی ۲ میلیون و ۵۸۲ هزار تن بود که در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ به ۲ میلیون و ۱۱۸ هزار تن کاهش یافت.

پیلتن اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸ واردات ایران از کشور‌های قاره آفریقا جمعا به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار بوده و در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ میزان واردات ما از کشور‌های قاره آفریقایی ۹۱ میلیون دلار بود که اگر میزان واردات اسفند ماه نیز به آن اضافه شود نشان می‌دهد که واردات ایران از کشور‌های آفریقایی در سال ۱۳۹۹ تفاوت چندانی با واردات از کشور‌های آفریقایی در سال ۱۳۹۸ نداشته است.


مهم‌ترین کالا‌های صادراتی ایران به آفریقا


وی گفت: عمده کالا‌های صادراتی ما به قاره آفریقا شمش آهن، شمش فولاد، اوره، محصولات نیمه تمام از آهن و فولاد، قیر نفت، سیمان سفید، میلگرد، کشمش، میله‌های گرم، خمیر‌های غذایی، بیسکویت، میله‌های آهنی، فولاد گرم نورده شده، متانول، شمش فولاد، کفپوش و آلومینیوم و عمده‌ترین کالا‌های وارداتی ما از قاره آفریقا نیز ذرت دامی، سنگ منگنز، توتون، تنباکو، برخی انواع ماهی، برخی ماشین آلات و دستگاه‌های معدنی، نباتات، نخود، انژکتور، سنگ روی و بذر خیار بوده است.

وی در مورد میزان صادرات ایران به کشور‌های آفریقایی در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ گفت: میزان صادرات ما به کشور غنا ۱۴۲ میلیون دلار، الجزایر ۱۰۹ میلیون دلار، کنیا ۴۱ میلیون دلار، تانزانیا ۲۲ میلیون دلار، کامرون ۲۲ میلیون دلار، سومالی ۲۲ میلیون دلار، آفریقای جنوبی ۲۰ میلیون دلار، موزامبیک ۱۹ میلیون دلار، نیجریه ۱۲ میلیون دلار و ساحل عاج ۱۰ میلیون دلار و به بقیه کشور‌های آفریقایی ۱۰ میلیون دلار بوده است.

پیلتن با بیان اینکه از مجموع ۵۴ کشور آفریقایی در مجموع امکان صادرات به ۲۰ کشور را در سال ۹۹ داشتیم، بیان داشت: به دلیل شیوع ویروس کرونا و قطع ارتباطات تجاری امکان تجارت با سایر کشور‌ها آفریقایی فراهم نشد.

وی گفت: البته موانع صادراتی دیگری نیز از جمله تشدید تحریم‌ها در حوزه بانکی و حمل و نقل نیز امکان صادرات را از صادرکنندگان ما برای صادرات به کشور‌های آفریقایی گرفت. با این حال با توجه به کاهش شدید سطح روابط تجاری قاره آفریقا با دنیا، در تحلیل مقایسه‌ای سطح روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران با این قاره کاهش شدید نداشته و می‌توان گفت مناسب بوده است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه میانگین صادرات جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های آفریقایی در سال‌های گذشته حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده است، گفت: در بعضی از سال‌ها مانند سال‌های ۹۲ و ۹۳ صادرات ما به کشور‌های آفریقایی بیش از ۸۰۰ میلیون دلار بوده است؛ بنابراین برنامه ریزی برای صادرات به کشور‌های آفریقایی در سال ۱۳۹۹ بیش از ۷۰۰ میلیون دلار بود که متاسفانه به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا در این سال با کاهش شدید نسبت به سال ۱۳۹۸ به قاره آفریقا مواجه شدیم.


تدوین برنامه سه ساله توسعه تجارت ایران به قاره آفریقا


وی به برنامه‌های آتی سازمان توسعه تجارت ایران به قاره آفریقا اشاره کرد و گفت: برای توسعه تجارت به این قاره در سازمان توسعه تجارت یک برنامه سه ساله توسعه صادرات تدوین شده که بر اساس این برنامه هدف گذاری شده تا در سال ۱۴۰۰ صادرات ایران به کشور‌های آفریقایی به حدود ۷۰۰ میلیون دلار و در سال سوم این هدف گذاری یعنی در سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار صادرات برسیم.

پیلتن با بیان اینکه امکان این میزان صادرات برای ما وجود دارد، گفت: همچنین در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز پیش بینی کرده ایم تا در سال ۱۴۰۲ صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به کشور‌های آفریقایی به ۲۰۰ میلیون دلار برسد.

وی افزود: برای دستیابی به این هدف علاوه بر برنامه‌های معمول از جمله برگزاری کمیسیون‌های مشترک اقتصادی، برگزاری کمیته‌های مشترک بازرگانی و صنعتی و اعزام هیات‌های تجاری و پذیرش هیات‌های تجاری؛ اقدامات دیگری در دستور کار قرار دارد که از جمله آن‌ها راه اندازی خط حمل و نقل کالا به بنادر مختلف کشور‌های آفریقایی، پیگیری راه اندازی مجدد ارتباطات بین بانکی جمهوری اسلامی ایران با کشور‌های آفریقایی، پیگیری عضویت جمهوری اسلامی ایران در بانک توسعه آفریقا، پیگیری ارتباط با اتحادیه‌های تجاری و منطقه‌ای قاره آفریقا و همچنین پیگیری انعقاد موافقتنامه‌های اقتصادی و تجاری با کشور‌های آفریقایی است.


اعطای ۲۰۰ میلیون یورو خط اعتباری از منابع صندوق توسعه ملی


وی با بیان اینکه علاوه بر اینها، یک اقدام مهم دیگر با قاره آفریقا در دستور کار سازمان توسعه تجارت ایران قرار دارد، گفت: این اقدام شامل پیگیری عملیاتی شدن اعطای ۲۰۰ میلیون یورو خط اعتباری از محل منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از صادرات کالا و خدمات ایران به کشور‌های آفریقایی است.

پیلتن بیان داشت: این موضوع در کمیسیون اقتصادی ستاد آفریقا تصویب شده و جهت تصویب در ستاد آفریقا در دستور جلسه آتی این ستاد قرار گرفته و امید است پس از تصویب و ابلاغ بتوان ساز و کار‌های اجرایی کردن آن بخصوص روابط بانکی مناسب برای اعطای این خط اعتباری به کشور‌های آفریقایی در آینده نزدیک شاهد باشیم.

 

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده