به گزارش میمتالز، عبدالرضا شیخان با بیان اینکه دلالی فعلی در صنعت سیمان یک تاریخچه دارد و به گذشته مربوط میشود، اظهار داشت: قبل از سال ۹۱ بحث دلالی در صنعت سیمان به این شکل نبود که شخص دلال به راحتی از درب کارخانه محصول را خریداری کند و در بازار با قیمت بسیار بالاتر بفروشد؛ این شرایط زمانی به وجود آمد که ما دچار رکود اقتصادی و به تبع آن رکود ساخت و ساز شدیم و دلالی در این بازه زمانی رشد کرد.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان افزود: در آن زمان به دلیل نبود بازار و کاهش تقاضا، کارخانجات سیمان مجبور شدند با ۶۰ درصد ظرفیت خود تولید کنند. در این بین هم صنوف شناسنامه دار مثل مصالح فروشان، بتن سازان و … به دلیل اینکه میخواستند وارد سیستم خرید و فروش سختی نشوند، از دلالان خرید کردند.
وی با تاکید بر افزایش حضور دلالان در این صنعت گفت: در واقع خود این صنوف و مصرف کننده واقعی، دلال را به درب کارخانه سیمان فرستاده که موجب پرورش و گسترش دامنه فعالیت دلالان شده که امروزه همین دلالان به معضل برای خود این صنوف و مصرف کننده نهایی تبدیل شده اند.
شیخان با تاکید بر اخذ و اجرای برخی تصمیمات مبنی بر حذف دلالان، افزود: در جلسهای با مسوولان وزارت صمت پیشنهاد شد تا در سال ۱۴۰۰ همه صنوف مرتبط با صنعت سیمان شناسنامه دار شده و براساس این شناسنامه دار شدن به آنها سیمان بفروشیم. مصرف کننده نهایی به صورت اینترنتی میتواند سیمان خریداری کند که خود ضوابطی دارد، اما به عنوان مثال مصالح فروش که باید کسب و کار خود را بچرخاند باید شناسنامه دار شود. در این صورت صنف، شخص، انبار و … به صورت شفاف مشخص میشود و با توجه به ایجاد یک سیستم سالم، سازمان امور مالیاتی هم میتواند از این طریق مالیات بگیرد.
وی تصریح کرد: کارخانجات سیمان میتوانند از خریدار بخواهند که پروانه و سابقه کار داشته باشد که پس از طی این ضوابط به خریدار کد خرید میدهند که در اینجا میتوان صنف را شناسنامه دار کرد البته با وزارت صمت در این خصوص تفاهم نامهای تنظیم کرده ایم.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: از این طریق دلالی بسیار کمرنگ میشود؛ دلال شخصی است که با پول خرید میکند و ممکن است با هر کارت ملی برود سیمان بخرد و کسی هم این شخص را نشناسد. قصد داریم با کمک وزارت صمت در سال ۱۴۰۰ به این موضوع نظم دهیم.
وی با بیان اینکه یکی از اصلیترین وظایف وزارت صمت حفظ ظرفیت تولید صنایع است، گفت: در جلسهای با وزارت صمت پیشنهاد شده تا مازوت را ذخیره کرده تا در فصل زمستان و مواجه شدن با کمبود سوخت، به موقع از سوخت دوم استفاده شود که در این رابطه وزارت نفت میتواند طوری برنامه ریزی کند که با نظر خود اجازه ذخیره سازی به واحدها بدهد.
منبع: اگزیم نیوز