تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۲۶
بازدید: ۳۹۹
کد خبر: ۲۰۳۶۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روز‌های طلایی بورس برای تازه وارد‌ها

‌می‌متالز - بیشترین تراکم عرضه اولیه در مرداد ماه سال ۹۹ اتفاق افتاد. در این میان نماد "شستا" با ارزش یه‌ای معادل ۵ هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان بزرگترین عرضه اولیه سال ۹۹ بود که بیش از ۴۱ درصد از کل ارزش عرضه‌های اولیه سال ۹۹ را به خود اختصاص داد. بعد از «شستا»، «سیتا» با ۲ هزار و ۷۹ میلیارد تومان و «صبا» با یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان با ارزش‌ترین عرضه‌های اولیه سال ۹۹ بودند. از سوی دیگر، «غگیلا»، «شاروم» و «رافزا» نیز کوچکترین عرضه اولیه‌های سال ۹۹ بودند.

به گزارش می‌متالز، عرضه اولیه شرکت‌ها به روش ثبت سفارش از دی‌ماه ۱۳۹۵ در بازار سرمایه کشور آغاز شد و از آن زمان تا پایان اردیبهشت ۹۹، ۶۶ شرکت به این روش در بورس و فرابورس با موفقیت کشف قیمت شدند. روند تعداد عرضه‌ها همواره صعودی بوده است. به شکلی که در سال ۱۳۹۸ در هر ماه ۲ شرکت واگذار شده است. شرکت‌های مذکور (به ترتیب فراوانی) در صنایع متنوعی نظیر کشاورزی، خدمات مالی، شیمیایی، دارویی تکنولوژی، فلزات، خدمات غیرمالی، محصولات غذایی، کالا‌های مصرفی، انرژی و ساختمان قرار داشته‌اند. از منظر ارزش شرکت‌های عرضه شده نیز شرایط به شکلی بوده که در فاصله دی ۹۵ تا اردیبهشت ۹۹ در مجموع حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان از محل عرضه‌های اولیه تامین مالی صورت گرفته است. در همین دوره، شرکت‌ها نیز مبلغ ۹۱ هزار میلیارد تومان تامین مالی نیز از طریق انواع روش‌های افزایش سرمایه صورت داده‌اند.

بزرگترین و کوچکترین عرضه اولیه در سال ۹۹

عرضه اولیه‌های سال ۹۹ به لطف رونق بازار بورس در نیمه ابتدایی آن، معافیت‌های مالیاتی که برای شرکت‌های تازه وارد به این بازار در نظر گرفته شد، حمایت‌های دولت و سیاست‌های بعضی سازمان‌ها و نهاد‌های بزرگ مثل سازمان تامین اجتماعی و امثال آن، خیلی پر تب و تاب بود ه است. در مجموع طی شش ماه ابتدایی سال ۹۹، ۱۹ شرکت عرضه اولیه داشتند که ۸ شرکت از طریق بورس و ۱۱ شرکت از طریق فرابورس عرضه شدند. بیشترین تراکم عرضه اولیه در مرداد ماه اتفاق افتاد. در این میان نماد سهام عرضه شده «شستا» معادل ۵ هزار و ۷۶۲ میلیارد تومان به عنوان بزرگترین عرضه اولیه سال ۹۹ بود که بیش از ۴۱ درصد از کل ارزش عرضه‌های اولیه امسال را به خود اختصاص داده است. بعد از «شستا»، «سیتا» با ۲ هزار و ۷۹ میلیاردتومان و «صبا» با یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان با ارزش‌ترین عرضه اولیه‌های سال ۹۹ بوده‌اند. از سوی دیگر «غگیلا»، «شاروم» و «رافزا» نیز به ترتیب با ۴۲.۵، ۵۲.۹ و ۶۵ میلیارد تومان کوچکترین عرضه اولیه‌های سال ۹۹ بودند.

۱۴ هزار میلیارد تومان عرضه اولیه در نیمه نخست سال ۹۹

از ابتدای سال ۹۹ تا خرداد ماه ۹۹ شاهد عرضه اولیه پنج سهم جدید در بازار بودیم که در این میان یک شرکت در بورس تهران و چهار شرکت دیگر در فرابورس ایران وارد شدند. سرمایه‌گذاری صباتامین، مجتمع صنایع لاستیک یزد، شیرپاستوریزه پگاه گیلان و پلیمر آریا‌ساسول از جمله شرکت‌هایی بودند که امسال شاهد عرضه اولیه سهام خود در فرابورس ایران بودند. در همین راستا بورس تهران نیز پذیرای عرضه اولیه سهام سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی (شستا) بود که یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌های اولیه در بازار سهام شناخته شد. در نیمه ابتدایی سال ۹۹ در مجموع ۱۲ میلیارد و ۲۸۲ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۶۰۰ سهم در ۱۴۵ روز نخست سال به عموم عرضه شده که مجموع ارزش این سهام در روز عرضه اولیه حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان (۱۳ هزار و ۹۹۲ میلیارد تومان) بوده است.

عرضه‌های اولیه در سال ۹۹

عرضه‌های اولیه فروردین ماه ۱۳۹۹ تنها شامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد «شستا» بود که در بیست و هفتم فروردین ماه در بورس انجام شد. شیرپاستوریزه پگاه گیلان با نماد «غگیلا» ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹و شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد با نماد «پیزد» ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۹ در فرابورس عرضه اولیه داشتند. همچنین شرکت پلیمر آریا ساسول با نماد «آریا» در فرابورس ۷ خرداد ۹۹ و شرکت سرمایه گذاری پویا با نماد «وپویا» در فرابورس چهارم تیرماه ۹۹، عرضه داشتند و بعد از این عرضه‌ها نوبت به بورس با عرضه‌های اولیه شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین با نماد «سیتا» یازدهم تیرماه، لیزینگ پارسیان با نماد «ولپارس» هجدهم تیرماه صورت گرفت. رایان هم افزا با نماد «رافزا» هم بیست و چهارم تیر ماه به فرابورس آمد.

تولید نیروی برق آبادان با نماد «آبادا» در بورس یکم مرداد ماه و صنعتی زر ماکارون با نماد «غزر» در بورس هشتم مرداد، توسعه مسیر برق گیلان با نماد «گیلان» هشتم مرداد ماه در فرابورس، شرکت پتروشیمی ارومیه با نماد «شاروم» در فرابورس چهاردهم مرداد ماه، تامین سرمایه امین با نماد «امین» پانزدهم مرداد ماه در بورس و شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر با نماد

«زملارد» در فرابورس بیست و یکم مرداد ماه و همچنین بهساز کاشانه تهران با نماد «ثبهساز» بیست و دوم مرداد ماه در بورس بوده است. شرکت دنا آفرین فدک با نماد «گدنا» بیست و هشتم مرداد ماه آخرین عرضه این ماه بود که در فرابورس انجام شد.

شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس با نماد «بپیوند» یازدهم شهریور ماه ۹۹ در فرابورس عرضه شد. دیگرشرکت‌ها که عرضه‌های اولیه در شهریور ماه ۹۹ داشته اند شامل شامل توسعه و عمران امید با نماد «سامید» بود که در بورس انجام شد. همچنین سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات با نماد «وسپهر» نیز در فرابورس انجام شد. صنایع چوب خزر کاسپین با نماد «چخزر» در فرابورس، شرکت سرمایه گذاری کوثر بهمن با نماد «وکبهمن» در فرابورس و شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با نماد «بوعلی» در بورس عرض شد. شرکت سپیدار سیستم آسیا با نماد «سپیدار» در فرابورس هفدهم دی ماه تنها عرضه اولیه بود که در این ماه انجام شد عرضه‌های اولیه بهمن ماه ۹۹ مربوط به شرکت زغال سنگ پروده طبس با نماد کزغال در فرابورس بود که در بهمن ماه انجام شد. عرضه اولیه شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «وپال» نیز ششم اسفند ماه در بورس انجام شد. عرضه اولیه شرکت ریل پرداز نوآفرین با نماد (حآفرین) که مقرر بود در ۱۹ ام اسفندماه انجام شود و همچنین عرضه اولیه شرکت مدیریت سرمایه مداربا نماد (مدار) با تاریخ عرضه ۲۰ اسفند، کنسل شدند. بر این اساس در سال جاری ۲۸ نماد عرضه اولیه شدند.

منبع: بورس امروز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده