تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۲۶
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۰۳۹۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دژپسند:

منافع کشور در سند همکاری ایران و چین لحاظ شده است/ صادرات غیرنفتی سال ٩٩ به ۳۴/۵ میلیارد دلار رسید

‌می‌متالز - وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: قرارداد ایران و چین، قرارداد مهمی است که منافع ایران در آن لحاظ شده و حاصل سال‌ها تلاش مشترک دولت، نمایندگان مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

به گزارش می‌متالز، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، گفت: از آنجا که وزارت اقتصاد رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین است امروز در خدمت نمایندگان بودیم تا درخصوص این سند همکاری‌های راهبردی دو جانبه توضیحاتی به نمایندگان مردم ارائه دهیم.

وی اضافه کرد: در این جلسه ضمن توضیح درباره اجزای سند، نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی کشور و میزان مشارکت و تایید مقامات عالی کشور، دغدغه‌های نمایندگان را نیز درخصوص رعایت اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی پاسخگو شدیم، که براساس آن، این سند در سطح قرارداد و مقاوله نامه نیست، درواقع سندی است که میزان همکاری‌های دو کشور را بیان می‌کند.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: از آنجا که بخش عمده‌ای از مفاد سند همکاری‌ها توسط بخش خصوصی دو کشور یا در قالب سرمایه‌گذاری‌های خارجی اجرایی می‌شود، نیازی به تصویب مجلس نیست، اما اگر قرار باشد قراردادی بین دو دولت باشد حتما برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

دژپسند همچنین درخصوص شاخص‌های اقتصادی کشور در سال گذشته که در جلسه امروز با نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی مطرح شد، توضیح داد: پیش بینی ما این بود که صادرات غیرنفتی به ۲۷ میلیارد دلار برسد، اما در پایان سال این میزان به ۳۴/۵ میلیارد دلار هم رسید ضمن آنکه با توجه به اصلاح ارزش پایه صادراتی به قیمت پایه سال ۱۳۹۶ که سال گذشته رخ داد، ارزش صادرات غیرنفتی کشور به بیش از ۴۲ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین درخصوص میزان واردات، گفت: سال گذشته ۳۸/۵ میلیارد دلار واردات داشتیم که ۱۲ میلیارد دلار آن کالا‌های اساسی بود.

وی با تشریح شرایط اقتصادی کشور در سال گذشته، بیان کرد: این عملکرد دولت در شرایط کرونایی و جنگ اقتصادی رخ داد، درحالیکه عده‌ای تصور می‌کردند؛ دولت حداقل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض می‌کند، حتی یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نکردیم و توضیح دادیم که تبدیل تعهدات بودجه‌ای به ریال درواقع به مفهوم استقراض نیست.

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی قرارداد ایران و چپن، قرارداد مهمی است که منافع ایران در آن لحاظ شده و حاصل سال‌ها تلاش مشترک دولت، نمایندگان مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

منبع: خبرگزاری مجلس شرای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده