به گزارش میمتالز، کمبود تراشه نیمههادی باعث توقف خط تولید فورد اف-۱۵۰ [پرفروشترین وانت بازار آمریکا]در دیربرون میشیگان شد. این توقف حداقل دو هفته ادامه دارد و شیفتهای اضافی فعلا کنسل شدهاند. پنج کارخانه دیگر فورد در آمریکای شمالی از جمله کارخانههای مونتاژ در شهر کانزاس و شیکاگو هم به کمبود تراشه مبتلا هستند. فورد در کارخانه شیکاگو علاوه بر وانت اف-۱۵۰ رپتور خودروهای اکسپلورر و لینکلن آویاتور هم تولید میکند و به همین دلیل این کارخانهها سرپا هستند و به تولید ادامه میدهند، اما شیفتهای اضافی همه کنسل شدهاند. در کارخانه لویسویل کنتاکی کراس اور اسکیپ و همتای لاکچریتر آن لینکلن کورسر Lincoln Corsair تعداد معدودی در این ماه تولید خواهند داشت.
تا همین یک یا دو ماه پیش، خیلی از مردم از اهمیت تراشههای نیمههادی در خودروهای جدید بیخبر بودند. اما واقعیت این است که همین قطعات کوچک، در کنترل و کارکرد صحیح بخش مهمی از قطعات خودرو نقش حیاتی ایفا میکنند از بلوتوث و مکانیابی (نویکیشن) روی داشبورد گرفته تا حتی برف پاک کن خودروها به این پردازشگرها نیازمند هستند. در حقیقت کمبود تراشه از آثار و نتایج تعطیلیهای سراسری ناشی از شیوع ویروس کرونا است که با تاخیر خودش را نشان داده است. تراشهسازان بهخاطر جلوگیری از مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا مجبور شده بودند به طور کامل خطوط تولید خود را تعطیل کنند. در آن دوره زمانی، تامینکنندگان خارجی که اکثر آنها در کشور چین هستند، مجبور به جبران کسری این قطعات شدند و با توجه به رشد تصاعدی تقاضا برای لپ تاپ، تبلت و گوشیهای هوشمند، معضل کمبود تراشه و پردازشگرهای نیمههادی به این سادگی حل نمیشود.
برای شرکتی مثل فورد که سالیان سال عنوان پرفروشترین خودروساز آمریکا بوده، با وجود معضل تراشه، حفظ این عنوان دیگر کار آسانی نیست. برآورد دقیق میزان خسارت ناشی از کمبود تراشه هنوز ممکن نیست، اما به طور قطع و یقین آثار آن در تراز مالی و گزارشهای فصلی خودروسازان انعکاس پیدا میکند.
منبع: دنیای اقتصاد