تاریخ: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۱۷
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۲۰۴۳۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی:

احیا و بازسازی معادن یکی از راه‌های درآمدزایی و ایجاد اشتغال است

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این‌که معدنکاری پایان کار نیست و احیا و بازسازی معادن نیز می‌تواند یکی از راه‌های درآمد زایی و ایجاد اشتغال و ارز آوری، با عنوان ژئوتوریسم معدنی، باشد: اظهار کرد: امروزه برخی کشور‌های معدنی با تبدیل معادن خود به مناطق گردشگری، ایجاد شغل می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، حبیب امین زاده در جلسه‌ای که با حضور نماینده شهرستان هریس در مجلس شورای اسلامی و همچنین بهره بردار معدن سوناجیل برگزار شد؛ گفت: معدن جزء حوزه‌هایی است که باعث اشتغال پایدار متوازن و افراد بومی می‌شود.

وی ادامه داد: با این حساب، هرقدر در زمینه معدن به پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها بپردازیم؛ به همان اندازه می‌توانیم به رشد و توسعه اقتصادی کشور و استان امیدوار باشیم.

امین زاده گفت گفت: بر اساس اعلام کارشناسان و فعالان حوزه معدن، برخی قوانین دست و پاگیر متعدد و گا‌ها زائد در زمینه معدن، طول دوره معدنکاری را افزایش می‌دهد که لازم است، همزمان در دو مسیر رفع موانع از طریق ظرفیت‌های استانی و همچنین پیگیری امور از سازمان‌های ملی، در مرتفع ساختن مشکلات معدن گام برداشت.

وی اضافه کرد: لازم است ابتدا مسیر افزایش ظرفیت معادن فعلی استان را هموار سازیم و سپس به چاره اندیشی در زمینه فعال کردن معادن راکد بپردازیم.

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: همزمان با کاهش هزینه.‌های معدنکاری و ریسک سرمایه گذاری در این بخش، با تجدید نظر در قوانین مرتبط با این حوزه، می‌توان چشم انداز مناسبی برای تحقق شعار سال ترسیم کرد.

امین زاده در خصوص آخرین وضعیت معدن سوناجیل نیز افزود: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با بهره بردار مربوطه، جهت جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده، مقرر بود آغاز عملیات برداشت ماده معدنی، باوجود پروانه بهره برداری صادره، منوط به ایجاد صنایع فرآوری در منطقه استقرار معدن باشد؛ که موانع سر راه احداث واحد فرآوری از جمله استعلام‌های مرتبط با سازمان‌های متعدد، مانع از آن شد.

امین زاده تاکید کرد: تاخیر بیش از این در فرآیند استخراج ماده معدنی جایز نیست و در صورت عدم پاسخ استعلام‌های لازم طی یکماه پیش رو، بهره بردار می‌تواند نسبت به آغاز استخراج، فروش ماده معدنی و یا استحصال آن در منطقه‌ای دیگر اقدام کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده