تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۲۹
بازدید: ۳۰۳
کد خبر: ۲۰۴۵۱۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
دولت برای قرارداد با افغانستان پیشقدم شود

وضعیت صنعت فولاد در سال ۱۴۰۰/ صادرات از برنامه عقب افتاد

‌می‌متالز - عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد از عقب ماندگی صادرات فولاد از برنامه خبر داد و گفت: در سال ۹۹ حدود ۸ میلیون تن صادرات داشتیم در حالی که باید رقم ۱۰ میلیون تن محقق می‌شد.

به گزارش می‌متالز، سید رضا شهرستانی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در خصوص پیش‌بینی تولید فولاد برای سال پیش‌رو گفت: ما می‌توانیم ۳۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ تولید فولاد داشته باشیم، اما موضوع تولید فولاد به طور مستقیم از سیاست‌های دولت تاثیر می‌گیرد.

وی میزان تولید فولاد در سال گذشته را ۳۱ میلیون تن اعلام کرد و گفت: در سال ۹۹ حدود ۸ میلیون تن صادرات داشتیم در حالی که باید رقم ۱۰ میلیون تن محقق می‌شد البته مقداری هم صادرات آهن اسفنجی و گندله داشتیم، اما با توجه به اینکه میزان مصرف داخلی ما حدود ۱۶ میلیون تن بود باز هم توان صادراتی داشتیم.

او وضع قوانین آسان برای عرضه پهنه و استخراج معادن از سوی مجلس و دستورالعمل‌های بدون پیچ و خم‌های اداری و دست و پاگیر گمرکات برای ترخیص ماشین‌آلات و تجهیزات را از عوامل رشد تولید در بخش فولاد و صنایع بالادستی و پایین دستی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۱۰۰ دستگاه از ماشین آلات سنگین مربوط به معادن در گمرکات به ارزش ۳۰۰ میلیارد تومان بلاتکلیف و سرگردان هستند، این دستگاه‌ها با سختی و با شرایط تحریم، با مشکلات زیاد انتقال پول وارد کشور می‌شوند و واقعا ظلم است که اکنون ماه‌هاست در بنادر خاک می‌خورند. این تنها بخشی از آنچه از ماشین آلات و تجهیزات است که در گمرکات سرگردانند.

وی یادآور شد: برای کالا‌ها و تجهیزاتی که در کشور تولید نمی‌شوند و برای استخراج معادن و یا هر صنعت دیگری نیاز است باید قوانین آسانتری وضع و ابلاغ شود تا وزارت صمت، گمرکات و بانک مرکزی همکاری بیشتری با واردکنندگان این ماشین آلات داشته باشند.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با تاکید براینکه باید با کشوری مانند افغانستان که دارای معادن سنگ غنی است مذاکره کنیم تاکید کرد: در شهر خواف رشته‌ای به حجم یک میلیارد تن ذخیره سنگ داریم که تا خاک افغانستان و در حدود ۲۵۰ کیلومتر کشیده شده است و بیش از ۷ میلیارد تن سنگ در این کشور وجود دارد و ما به جهت همسایگی با این کشور باید بتوانیم طی قراردادی برد-برد از معادن سنگ آن‌ها به ازای میلگرد، ورق، کنسانتره، گندله و آهن سنگین سهیم شویم.

وی با بیان اینکه توسعه صنعت فولادی کشورمان از بخش معادن سریعتر بوده گفت: با انعقاد چنین توافقاتی بخشی از این کمبود در بخش معادن جبران خواهد شد و باعث می‌شود سیاست قدرت ایران در منطقه قویتر شود و در صورت اشتغال‌زایی در کشور‌های همسایه به ایرانی‌ها نیز اعتماد بیشتری خواهد شد؛ لذا باید تا قبل از اینکه این فرصت از دست برود و چینی‌ها و هندی‌ها پایشان به این کشور باز شود ما برای انعقاد قرارداد پیش قدم شویم.

شهرستانی در پایان گفت: صحبت‌های ابتدایی در خصوص انعقاد قرارداد با کشور افغانستان شده، اما جدی نبوده و نیازمند حمایت مجلس، وزارت خارجه و وزارت صمت است.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده