به گزارش میمتالز، بابک صدرایی کارشناس صنعت خودرو قیمت فعلی خودروهای تولید داخل را پایینتر از قیمت واقعی آنها دانست و گفت: برای تحلیل قیمت خودرو باید واقعیتهای موجود بازار را در نظر بگیریم. ما در همه کالاها با موج گرانی روبرو هستیم، خودرو هم نمیتواند از این موج جدا باشد. چرا که صنعت خودرو از مجموعهای از خدمات و تجهیزات مختلف استفاده میکند. یکسری از هزینههای تولید ملموس است مثل هزینه دستمزد و خرید مواد اولیه، اما یکسری هزینهها ناملموس است مثل هزینه حمل و نقل کالاها به ایران یا هزینههای جابجایی پول که به خاطر تحریمها بالا رفته است. ابتدای سال ۱۴۰۰هزینه دستمزد ۳۹ درصد افزایش داشت و نمیتوان توقع داشت این افزایش هزینهها تاثیری روی قیمت خودرو نداشته باشد. میزان افزایش قیمت خودرو برای خودروهای مختلف متفاوت است، ولی امروز به طور میانگین قیمت خودروها حدود ۲۰ درصد پایینتر از قیمت واقعی است بعد از این افزایش قیمت تازه خودروسازها به نقطه سر به سر میرسند. در شرایط فعلی خودروسازها چارهای به جز افزایش قیمت ندارند و تا زمانی که در اقتصاد ثبات ایجاد نشود این تلاطمها را در بازار خواهیم دید.
از طرف دیگر هزینه خرید خودرو از توان خرید خانوادهها خارج شده است به طوری که پایه دستمزد حدود سه میلیون تومان است در حالی که ارزانترین خودرو ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارد.
صدرایی با بیان اینکه برجام هم تاثیر فوری روی خودروسازها نخواهد داشت ادامه داد احتمالاً یک سال طول بکشد تا برجام تاثیر واقعی روی خودروسازها داشته باشد. البته این اتفاق میتواند تاثیر روانی خوبی روی بازار بگذارد و با ثبات نرخ ارز به وضعیت شرکتها کمک کند. فراموش نکنید مشکل ما فقط برجام و تحریم نیست و به خاطر داشته باشیم که هزینه تولید خودرو در ایران نسبت به متوسط جهان بالاتر است. دلیل این اختلاف بهره وری پایین تجهیزات و نیروی انسانی، تحمیل هزینههای سربار سنگین به صنعت و سومدیریت است.
وی در پایان درباره نقش دولت بعدی در صنعت خودرو صحبت کرد و اضافه کرد دولت بعدی در چند زمینه باید از خودروسازها حمایت کند اول ثبات اقتصادی و ثبات نرخ ارز به طور واقعی، دوم کمک به تولید پلت فرم داخلی یا بین المللی و تولید مشترک خودروسازهای داخلی با تولیدکنندگان جهانی. این اتفاق میتواند کمک کند تا شرکتهای قطعه سازی محصولات خود را در بازارهای جهانی عرضه کنند؛ و در نهایت واردات هدفمند خودرو با هدف به چالش کشیدن تولیدکننده داخلی چرا که اگر این روند ادامه داشته باشد خودروسازها مانند کشتی گیر بی رقیب همیشه برنده میدان خواهند بود.
منبع: بورس امروز