به گزارش میمتالز، پیش از این به دلیل ابطال آییننامه قبلی با رأی دیوان عدالت اداری، مشکلات متعددی از قبیل بلاتکلیفی موضوع اسقاط ناوگان فرسوده پدید آمده بود؛ محمدمهدی میرزاییقمی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست درباره موضوع ماده ۸ قانون هوای پاک و آییننامه آن گفت: طبق قانون هوای پاک مصوب مرداد ماه سال ۱۳۹۶ که توسط مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ شده است؛ تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسوولیت خود را از این جهت، نزد یکی از موسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند. وی افزود: تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع این ماده براساس آییننامهای است که حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیات وزیران میرسد. حمل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: پیشنویس جدید با تغییر رویکرد توسط سازمان حفاظت محیط زیست و با اخذ نظر از سایر دستگاهها در آذرماه ۱۳۹۹ به دولت ارسال شد، در آییننامه جدید، دو نوع سن برای انواع وسایل نقلیه تعریف شده است یکی سن مرز فرسودگی و دیگری سن فرسودگی، وقتی وسیله نقلیه به سن مرز فرسودگی میرسد، به منظور کارکرد بیشتر و آلایندگی مضاعف آن، نیازمند مراقبت و تعمیرات بیشتر بوده و باید تعداد دفعات معاینه فنی سالانه آن و عوارض سالانه مربوطه افزایش یابد. وی ادامه داد: در صورتی که وسیله نقلیه به دلیل افت و کاهش عملکرد و از بین رفتن قطعات کنترل آلایندگی و ایمنی، توانایی قبولی در آزمونهای معاینه فنی را نداشته باشد؛ فرسوده تلقی شده و مشمول محدودیتهای ذکر شده در متن ماده ۸ قانون هوای پاک میشود.
منبع: دنیای اقتصاد