به گزارش میمتالز، سردار محمد حسین حمیدی رییس پلیس راهور پایتخت در نشست خبری با اصحاب رسانه با موضوع «وضعیت ترافیکی در نیمه دوم سال، تصادفات ۱۴۰۰، طرح ترافیک جناغیها در بزرگراه و ساماندهی موتورسواران» اظهار داشت: ترافیک تهران در سال ۹۹ به دلیل عارضه کرونا کاهش چشمگیری داشت و بخش زیادی از مقولهها و مشکلاتی که مردم در سطح شهر با آن مواجه بودند، مغفول واقع شد، اما بعد از واکسیناسیون و بازگشایی مشاغل مختلف حجم ترددها افزایش پیدا کرد و ترافیک در حال حاضر افزایش محسوسی دارد، اما نسبت به قبل از شیوع کرونا به دلیل اینکه هنوز مراکز آموزشی باز نشدهاند، ترافیک یک فاصله ده درصدی نسبت به سال ۹۸ را داراست.
رئیس پلیس راهور پایتخت با بیان اینکه سالانه به طور میانگین ۱۸ درصد خودرو در سطح شهر افزایش یافته بدون اینکه خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده خارج شوند تصریح کرد: اگر بازگشایی مدارس به طور ۱۰۰ درصد انجام شود ترافیک تهران از سال ۹۸ بیشتر خواهد شد که در این زمینه جلساتی برگزار شد که بار حمل و نقل از خودروی شخصی به خودروی حمل و نقل عمومی انتقال پیدا کند.
سردار حمیدی به آمار تصادفات پرداخت و افزود: آمار پزشکی قانونی در ۹ ماه گذشته نشان میدهد که شهر تهران با همه سازمانهایی که در این حوزه دخیل بودند همچنان مسیر کاهشی را سپری کرده و توانسته ایم روند کاهشی را حفظ کنیم، اما عدد کاهشی خیلی قابل اعتنا نیست و امیدواریم با یک سری از اقدامات به نقطه صفر در تصادفات برسیم، اما آنچه محقق شده تدوام سال سوم کاهش تصادفات در پایتخت است.
رئیس پلیس راهور پایتخت اعلام کرد:در بازه مذکور ۱۵۴ عابرپیاده معادل ۳۸ درصد، ۱۹۰موتورسوار و ترکنشین آن معادل ۴۶ درصد و ۶۷نفر از رانندگان یا سرنشینان وسیله نقلیه معادل ۱۶ درصد در سوانح ترافیکی تهران جان باختند.
وی افزود: عدم توجه به جلو ۴۲ درصد، عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ۲۹ درصد و عدم رعایت حق تقدم ۶ درصد از جمله عوامل موثر در بروز تصادفات بوده اند.
رییس پلیس راهور پایتخت به طرح جناغی بزرگراهها اشاره و بیان داشت: پلیس با اجرای این طرح در ورودی و خروجی بزرگراهها طرح جناغی را اجرا میکند و در این مناطق رضایتمندی بیشتری ایجاد شده و شهرداری هم با نصب دوربینهای جناقی میتوانند کمک کنند. چند روزی است که بعداز آموزش میدانی، برخوردهای حداقلی را شروع کردیم. این طرح در ۱۵ نقطه حوزه بزرگراهی اجرا شده و جریمه آن هم ۵۲ هزار تومان است.
سردار حمیدی تصریح کرد: در یک ماه اخیر بالغ بر ۵۰۰ دستگاه خودرو را توقیف کردیم، این خودروها بیشتر سرعت غیرمجاز، لاییکشی و ایجاد مزاحمت برای سایر رانندگان داشتند، خودروهای مذکور چند ساعت در محل توقیف شده و متناسب با تخلف حتی به پارکینگ هم منتقل شدند.
وی درباره طرح کنترل خطوط اضطرار گفت: خودروهایی که سعی دارند از خطوط اضطرار استفاده کنند با آنها برخورد خواهد شد، زیرا این موضوع بسیار خطرناک است و پیگیر این مساله هستیم و حضور پلیس هم در این زمینه افزایش خواهد یافت.
رییس پلیس راهور فاتب درباره ساماندهی بار گفت: انضباط و جابجایی بار جهت کاهش ترافیک و تصادف است خیلی از بارها الزاما باید در روز جابجا شوند و نه در شب. پلیس این ساعات را تقسیم خواهد کرد تا جابجایی بار در روز آسیبی به تردد وارد نکند، اما این موضوع همزمان از دو کانال کنترلهای میدانی در کف خیابان و کنترل بر عملکرد شرکتها و سازمانهایی که خودروی سنگین دارند، مدیریت شده است لذا قبل از ورود پلیس این شرکتها باید زیر مجموعه خود را کنترل کنند تا کار به حوزه برخوردهای پلیسی منجر نشود.
وی به موضوع آلودگی هوا اشاره کرد و گفت: درباره آلودگی هوا اقدامات ایجابی جوابگو است ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار بار خودروهای فاقد معاینه فنی در شهر تهران جریمه شدند، ۱۵۰۰ دستگاه خودروی دود زا فک پلاک شده و به تعمیرگاه اعزام شدند؛ همچنین ۱۱۲۰ دستگاه خودرویی که معاینه فنی داشتند در کنترلهای بعدی ما معاینه فنی آنها باطل شد.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه پلیس به شرکتهای باربری و حملی تذکر داده است، گفت: تاکنون ۹ شرکت به شکل مکتوب از سوی پلیس تذکر گرفتند که ما در صورت تکرار جرم و عدم حل مشکل با آنان برخورد خواهیم کرد.
وی افزود: آمبولانسهای بخش خصوصی که خارج از وظایف و تکلیف کار میکنند مورد برخورد قرار گرفته و برخی از اینها که به شکل «وی آی پی» مسافر جابجا میکردند با آنها برخورد شد. یک سری اقدامات هم در حوزه زیر ساخت صورت گرفته است مثلا شهرداریهای مناطق بخشی زیادی از نواقص سطح شهر را اصلاح کردند که در روان سازی ترافیک و ایمن سازی معابر تاثیر داشت.
سردار حمیدی گفت: ۲۵۲ محل حادثه خیز اصلاح شدند، همچنین ۱۷۰ مورد از نقاطی که گره ترافیکی داشته اند بررسی و رفع شد. ۲۶۷ محل جداسازی شده که بخشی از آن خطوط ویژه است، ۳۲۸ گذرگاه عابر پیاده هم ایمن سازی شده است.
منبع: خبرگزاری فارس