تاریخ: ۲۸ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۵۷
بازدید: ۷۶
کد خبر: ۳۲۱۱۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
به دلیل مشکلات زیست محیطی؛

اعتراض ساکنان منطقه خرقان به ساختِ سومین کارخانه سیمان

‌می‌متالز - جمعی از ساکنان منطقه خرقان شهرستان زرندیه به ساخت سومین کارخانه سیمان که معتقدند تهدید جدی برای محیط زیست منطقه است، اعتراض دارند.

به گزارش می‌متالز، جمعی از ساکنان منطقه خرقان شهرستان زرندیه در استان مرکزی در تماس با خبرنگار، از اعتراض خود برای ساخت سومین کارخانه سیمان در این منطقه خبر دادند.

آن‌ها گفت: ما اهالی منطقه خرقان بویژه روستای «ویدر» با احداث کارخانه‌هایی که به صورت غیر کارشناسی قرار است برای ایجاد شغل احداث شوند، موافق نیستیم چراکه در این منطقه نسبتا کوچک دو کارخانه سیمان دیگر در نزدیکی یکدیگر احداث شده و عواقب زیست محیطی فعالیت این دو کارخانه را مردم محلی تحمل می‌کنند.

به گفته‌ی آن‌ها؛ اهالی منطقه نسبت عواقب زیست محیطی و اقلیمی ساخت سومین کارخانه بار‌ها اعتراض کرده‌اند، اما گویا مجوز‌ها صادر شده و گوش شنوایی به نظر مردم نیست.

آن‌ها می‌گویند: به دنبال اعتراض مردم محلی، زمستان سال پیش رییس سازمان محیط زیست با بازدید از منطقه محل احداث کارخانه، دستور بازنگری در این طرح عمرانی را صادر کرد.

ساکنان این منطقه در خصوص نگرانی‌های خود گفتند: سال‌های گذشته ۲ کارخانه سیمان سفید و خاکستری در پنج کیلومتر ابتدایی جاده منطقه خرقان روی بخشی از زمین‌های لم یزرع و کشاورزی این منطقه آغاز شد وهم اکنون مشغول فعالیت هستند. بجز بحث‌های زیست محیطی، تامین آب و آلودگی‌های ناشی از فاضلاب و گردو خاک، صد‌ها خانوار که از زمین‌ها خود با کشاورزی و چرای دام ارتزاق می‌کنند، را نگران کرده است.

به گفته‌ی آن‌ها؛ اهالی این منطقه با ساخت پروژه‌های عمرانی مشکل ندارند، اما اضافه شدن یک کارخانه سیمان جدید به دو کارخانه سیمان قبلی، محیط زیست منطقه را نابود خواهد کرد.

اهالی منطقه خرقان شهرستان زرندیه خواستار رسیدگی به این موضوع و متوقف کردنِ این پروژه شدند. آن‌ها می‌گویند: به جز احداث تعدادی کارخانه سیمان، این منطقه سرشار از استعداد‌های صنعتی دیگر و کشاورزی و دامی است. چرا در یک منطقه روستایی محروم فقط به دنبال ساخت کارخانه سیمان هستند و اهمیتی به محیط زیست داده نمی‌شود.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده