تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۰۹
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۰۵۸۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس هیات مدیره "غاذر" تاکید کرد:

آتش بی‌تدبیری در خرمن نماد‌های کوچک "بورس"

‌می‌متالز - مگر در زمان معاملات، سهامداران نماد‌های متوسط و کوچک بازار، به اندازه سهامداران نماد‌های بزرگ بازار مالیات و کارمزد نمی‌پردازند؟ پس دلیل نادیده گرفتن منافع سهامداران این نماد‌ها چیست؟ چرا باید فقط به فکر حفظ شاخص کل و تعادل در نماد‌های بزرگ باشیم و سایر سهم‌های بازار گرفتار صف‌های فروش مداوم باشند؟

به گزارش می‌متالز، طرح دامنه نوسان نامتقارن باهدف حمایت از سهامداران بازار سرمایه و جلوگیری از ریزش‌های غیرمنطقی اجرایی شد؛ اما نتیجه دلخواه حاصل نشد و اگرچه شاخص کل بورس به مدد اجرای این طرح، درجا زده؛ ولی اکثر نماد‌های بازار در صف فروش قفل‌شده و معامله‌ای صورت نمی‌گیرد! نقد شوندگی، اصل مهمی در بازار‌های مالی است و بورس تهران فعلاً رنگ و نشانی از نقد شوندگی ندارد.

خلیل قلی پور خلیلی رئیس هیات مدیره شرکت کشت و صنعت پیاذر ضمن انتقاد از طرح دامنه نوسان نامتقارن، بیان کرد: به‌عنوان شخصی که تجربه سال‌ها فعالیت در بازار سرمایه داشته؛ طرح دامنه نوسان را به ضرر این بازار می‌دانم. مشکل اینجاست که به نظر می‌رسد متولیان بازار سرمایه، قاطعیت لازم در تصمیم‌گیری‌ها ندارند و برای رفع مشکلات این بازار، هر پیشنهادی که مطرح شود را اجرایی می‌کنند! حال‌آنکه انتظار می‌رود بازار سرمایه، مقررات باثبات‌تری داشته باشد و هر نوسانی در این بازار منجر به تغییر مقررات و دستورالعمل‌های معاملاتی نشود! مردم را بدون هیچ اطلاعی به بازار سرمایه کشانده‌ایم و حالا که بازار سقوط کرده، به‌جای آنکه مقصر واقعی این وضعیت پاسخگوی مشکلات مردم باشد، دست و پای سهامداران را با محدودیت دامنه نوسان بسته‌ایم و نقد شوندگی را از سهم‌ها گرفته‌ایم.

وی افزود: مزیت اجرای دامنه نوسان نامتقارن، جلوگیری از ریزش شاخص کل بورس بود؛ ولی با دامنه منفی ۲ درصدی، خرید در صف‌های فروش هیچ جذابیتی ندارد. قفل شدن نماد‌ها در صف فروش به نفع این بازار خصوصاً سهامداران خرد نیست و بازارگردان‌ها هم با دامنه نوسان منفی ۲ درصدی در این شرایط، تمایلی به حمایت از سهم‌ها ندارند. حداقل کاری که در این شرایط می‌توان انجام داد، برگرداندن دامنه نوسان به حالت عادی (مثبت ۵ _ منفی ۵) است تا حتی اگر سهامداران به‌صورت هیجانی در صف فروش قرار گرفتند، خرید پلکانی توسط خریداران جذابیت داشته باشد.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: مشکل بزرگ‌تر اینجاست که حتی وقتی راهکاری برای حمایت از بازار سرمایه ارائه می‌کنند، اجرای این راهکار‌ها فقط چند نماد بزرگ و شاخص ساز بازار را مثبت می‌کند و هیچ نهادی به فکر حمایت از نماد‌های کوچک و متوسط بازار سرمایه نیست. مگر در زمان معاملات، سهامداران نماد‌های متوسط و کوچک بازار، به‌اندازه سهامداران نماد‌های بزرگ بازار مالیات و کارمزد نمی‌پردازند؟ پس دلیل نادیده گرفتن منافع سهامداران این نماد‌ها چیست؟ چرا باید فقط به فکر حفظ شاخص کل و تعادل در نماد‌های بزرگ باشیم و سایر سهم‌های بازار گرفتار صف‌های فروش مداوم باشند؟

قلی پور در خاتمه با اشاره به شرایط مناسب تولید و فروش در "غاذر" اظهار کرد: به‌رغم تمام مشکلات ناشی از تحریم و کرونا و ضعف قدرت خرید مردم، کشت و صنعت پیاذر توانسته سودآور باشد و انتظار می‌رود سیاست‌گذاران اقتصادی با حمایت واقعی از بازار سرمایه، شرایطی فراهم کنند که شرکت‌های تولیدی سودآور بازار در آتش سوء مدیریت‌ها و بی‌تدبیری‌ها در بازار سرمایه، نسوزند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده