تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۱۹
بازدید: ۳۴۵
کد خبر: ۲۰۶۱۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
گزارش از اکتشافات معادن جدید در کشور:

مشکل ایران برای کشف معادن جدید چیست؟

‌می‌متالز - “پایش و اکتشاف ذخایر معدنی” از مهمترین اهداف سازمان زمین‌شناسی در سال ۹۹ عنوان شد و در سال جدید نیز این هدف با جدیت بیشتر دنبال می‌شود، اکتشاف ذخایر عمقی به کمک روش ژئوفیزیک هوایی از مصادیق اجرای طرح پایش ذخایر معدنی است، اما آیا در موضوع کشف ذخایر عمقی به کمبود تجهیزات و دانش فنی، جهت بهره‌برداری نیز توجه شده است؟

به گزارش می‌متالز، تمرکز اکتشافات غیر‌نفتی معطوف به مواد معدنی فلزی مانند سنگ‌آهن، مس، منگنز، سرب و روی است و کشور ظرفیت‌های خوبی در این بخش دارد.

رضا اشرف سمنانی، رئیس اتحادیه حفاران غیرنفتی درباره اکتشافات جدید در معادن کشور گفت: از نظر استراتژیک اولویت با کشف و استخراج معادنی نظیر سنگ‌آهن و مس است که نیاز کشور را تامین کند.

او ادامه داد: هدف کشور در بخش معادن، استخراج در اعماق بیشتر است و این هدف نیازمند تجهیزات پیچیده‌تر، دانش استفاده از آن‌ها و علم به روز زمین‌شناسی و اکتشافی است. در ایران ساخت ماشین‌آلات حفاری معدن بسیار محدود است.

برنامه‌ای برای ورود تجهیزات از سوی شرکت‌های حفاری وجود دارد؟ سمنانی در پاسخ به این سئوال گفت: توافقی چند ماه پیش با صندوق بیمه شده و تفاهم‌نامه‌ای نیز با یک شرکت حفاری منعقد شد، قرار است تا تسهیلاتی برای واردات ماشین‌آلات حفاری داده شود.

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در بخش معدن به نسبتی که باید باشد، نیست گفت: در گذشته بعضی کشور‌ها برای حفاری معادن به ایران آمدند، اما الان دیگر حضور ندارد و تاکنون شرکت‌های خارجی، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حفاری معادن نکرده‌اند.

همچنین رضا غنی‌زاده ضرغامی، مدیرعامل یکی از شرکت‌های فعال در حوزه معدن گفت: در حال حاضر تمرکز اکتشافات غیر‌نفتی معطوف به مواد معدنی فلزی مانند سنگ‌آهن، مس، منگنز، سرب و روی است، زیرا کشور ظرفیت‌های خوبی در این بخش دارد.

مشاور سابق کمیسیون صنعت و معدن اتاق ایران گفت: بخش خصوصی، ایمیدرو و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نیز با توجه به بازار جهانی و قیمت‌ها، تمرکزشان بر مواد‌معدنی فلزی و اکتشاف در این حوزه‌ها است.

با وجود داشتن بیش از ۷۰ نوع ماده معدنی نظیر آهن، روی، سرب و مس، اما عمق اکتشافات مواد معدنی در کشورمان ۲۰ متر است و هدف فعلی فعالان بخش معدن، اکتشاف در عمق بیشتر است. باید دید برای رسیدن به این هدف با توجه به تحریم‌ها و نیاز اساسی به تجهیزات این بخش در آینده به چه ظرفیت‌هایی می‌رسد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده