تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۳۰۸
کد خبر: ۲۰۶۲۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

وصول حقوق دولتی معادن در کهگیلویه و بویراحمد رکورد زد

‌می‌متالز - معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: سال گذشته ۱۶ میلیارد و ۷۱۰ میلیون ریال، حقوق دولتی از بهره‌برداران معادن و دارندگان مجوز‌های برداشت موقت مواد معدنی وصول شد که برای اولین بار در تاریخ معدنکاری استان از مرز ۱۰میلیارد عبور کرد.

به گزارش می‌متالز، دارا فرامرزی روز سه شنبه در این باره اظهار داشت: در سال ۱۳۹۸، بیش از ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال حقوق دولتی از معادن وصول شده بود.

وی افزود: با پیگیری و تلاش‌های صورت گرفته، وصول حقوق دولتی معادن در سال ۱۳۹۹ با رشد بیش از ۷۲ درصدی، برای اولین بار در تاریخ معدنکاری استان از مرز ۱۰ میلیارد ریال گذشت و به بیش از ۱۶ میلیارد ریال رسید.

فرامرزی با اشاره به رشد سایر شاخص‌های معدنی استان تصریح کرد: در مجموع شاخص‌های بخش معدن استان در سال ۱۳۹۹، مثبت و امیدبخش بوده‌اند.

وی ادامه داد: براساس داده‌های موجود در سال ۱۳۹۹، ۱۸ فقره پروانه اکتشاف، ۲ فقره گواهی کشف با ذخیره ۳۱ هزار تن، ۶ فقره پروانه بهره برداری معدن با سرمایه گذاری ۴۹۲ میلیارد ریال، اشتغال ۱۰۶ نفر و استخراج اسمی ۵۸۰ هزار تن در استان صادر شده است.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: این میزان نسبت به سال ۱۳۹۸ در صدور تعداد پروانه اکتشاف، ۸۰۰ درصد، گواهی کشف، ۱۰۰ درصد و پروانه بهره برداری معدن ۲۰۰ درصد، رشد داشته است.

فرامرزی با اشاره به وجود ۷۹ فقره پروانه بهره برداری معدن در استان، عنوان کرد: این معادن با سرمایه گذاری بیش از ۸۸۰ میلیارد ریال و اشتغال ۸۲۹ نفر دارای بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی هستند و در حال حاضر ۴۵ معدن در استان فعال و در حال بهره برداری هستند.

در سال‌های اخیر منجر به انجام مطالعات ظرفیت سنجی چهار پهنه به مساحت پنج هزار کیلومتر مربع در استان کهگیلویه و بویراحمد شده است که با توجه به گستره ۱۶ هزار کیلومتر مربعی آن بسیار چشمگیر است.

کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران جزو مناطق حوزه زاگرس و از نظر معادن در حوزه رسوبی غیر فلزی قرار دارد هر چند این استان از نظر معادن جزو مناطق بسیار غنی کشور محسوب نمی‌شود، اما پتانسیل‌های خوبی برای ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در این حوزه دارد.

با توجه به اینکه بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار ایران در تابستان امسال استان کهگیلویه و بویراحمد با ۱۲.۶ درصد، رتبه پنجم بالاترین نرخ بیکاری را در کشور داشته است شکوفایی ظرفیت‌های معادن نقش مهمی در توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال این خطه دارد.

چهارمین معدن نیترات دنیا در بخش دیشموک کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و از این حیث ایران را در جمع کشور‌های دارای این ماده معدنی راهبردی قرار داده و سلستین، بوکسیت، سنگ گچ، مواد اولیه سیمان و مواد اولیه آجر و مصالح ساختمانی از جمله معادن این استان است.

براساس آمار موجود، بیشترین معادن استان در شهرستان بویراحمد با ۲۲ مورد و بیشترین معادن فعال در شهرستان گچساران با ۱۲ مورد واقع شده اند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کهگیلویه و بویراحمد

عناوین برگزیده