تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۴۵
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۲۰۶۳۸۲
سرویس خبر : انرژی
ریستاد انرژی پیش‌بینی کرد:

تداوم روند احیای بازار جهانی نفت با افزایش سفر‌های جاده‌ای و هوایی

‌می‌متالز - شرکت مشاوره و تحقیقات انرژی «ریستاد انرژی» در گزارش جدید خود تقاضای جهانی نفت در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ را به ترتیب ۹۵.۴ و ۹۹.۴ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت نروژی «ریستاد انرژی» که از شرکت‌های شناخته‌شده جهان در حوزه مشاوره و تحقیقات انرژی به شمار می‌رود، در گزارش جدید خود درباره چشم‌انداز بازار نفت پیش‌بینی کرده است که تقاضای جهانی نفت در سال جاری و سال آینده میلادی روندی صعودی را طی خواهد کرد.

ریستاد انرژی در ابتدای گزارش خود تأکید کرده است که در راستای ارائه پیش‌بینی‌ها و برآورد‌های مبتنی بر واقعیت‌های موجود، این شرکت به‌طور مستمر آخرین تحولات جهانی، تغییرات در محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا و سیاست‌های دولت‌ها را رصد کرده است.

در خلاصه گزارش شرکت ریستاد انرژی از چشم‌انداز بازار جهانی نفت و گاز آمده است:

تقاضای جهانی نفت

پیش‌بینی ما این است که میانگین روزانه تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۱ با ۶ درصد افزایش نسبت به سال قبل، از ۸۹.۶ میلیون بشکه به ۹۵.۴ میلیون بشکه خواهد رسید. برآورد‌های ما نشان می‌دهد که این روند صعودی در سال ۲۰۲۲ نیز ادامه یافته و میانگین تقاضای روزانه نفت تا ۹۹.۴ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. انتظار می‌رود که در ماه آوریل میانگین روزانه تقاضای جهانی نفت ۹۳ میلیون بشکه باشد و در ماه‌های مه و ژوئن این رقم به ترتیب به ۹۴ و ۹۵.۸ میلیون بشکه برسد. پیش‌بینی می‌شود که در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ میانگین روزانه تقاضای جهانی نفت به ۹۸.۳ میلیون بشکه افزایش یابد.

تقاضای سوخت‌های جاده‌ای

ما بر این باوریم که تقاضای جهانی سوخت‌های جاده‌ای (بنزین و گازوئیل) در سال جاری میلادی ۹ درصد نسبت به سال قبل رشد خواهد کرد و از ۴۱.۳ میلیون بشکه در روز به ۴۵.۱ میلیون بشکه در روز و پس از آن در سال ۲۰۲۲ به حدود ۴۷.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

تقاضای سوخت جت

سوخت جت در مقایسه بسیار بیشتر از سایر انواع سوخت از بحران کرونا تأثیر پذیرفته است و پیش‌بینی می‌شود که با توجه به بهبود نسبی اوضاع، میانگین تقاضای جهانی سوخت جت با رشد ۲۱ درصدی نسبت به سال گذشته، از ۳.۲ میلیون بشکه به ۳.۹ میلیون بشکه در روز برسد. انتظار می‌رود که با عادی‌تر شدن اوضاع در سال ۲۰۲۲، میانگین روزانه تقاضای جهانی سوخت جت نسبت به سال جاری ۵.۴ میلیون بشکه دیگر افزایش یابد.

تقاضای نفت در اقتصاد‌های بزرگ جهان

در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که تقاضای روزانه نفت در آمریکا در سال ۲۰۲۱ با افزایش ۸ درصدی نسبت به سال گذشته، از ۱۸.۱ میلیون بشکه به ۱۹.۴ میلیون بشکه و در سال آینده نیز به ۲۰.۰ میلیون بشکه برسد.

انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ تقاضای روزانه سوخت‌های جاده‌ای در آمریکا به ۱۱.۸ میلیون بشکه در روز برسد که این رقم حدود ۱۰ درصد بیش از میانگین روزانه ثبت شده در سال گذشته میلادی است.

بر اساس برآورد‌های کنونی، در سال ۲۰۲۱ میانگین تقاضای روزانه نفت در اروپا با ۶ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۱۳.۴ میلیون بشکه و پس از آن در سال ۲۰۲۲ به ۱۴.۱ میلیون بشکه خواهد رسید.

پیش‌بینی می‌شود که تقاضای روزانه سوخت‌های جاده‌ای در اروپا نیز با افزایش ۷ درصدی نسبت به سال گذشته به ۶.۶ میلیون بشکه برسد و در سال ۲۰۲۲ نیز ۱۰۰ هزار بشکه دیگر به این رقم افزوده شود.

در مورد چین نیز انتظار می‌رود که تقاضای نفت در این کشور با رشد ۷ درصدی نسبت به رقم ۱۳.۹ میلیون بشکه‌ای سال گذشته به ۱۴.۹ میلیون بشکه افزایش یابد و در سال ۲۰۲۲ نیز تا ۱۵.۸ میلیون بشکه رشد کند.

تقاضای روزانه سوخت‌های جاده‌ای در چین طی سال گذشته میلادی ۵.۶ میلیون بشکه بوده است که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال جاری میلادی به ۶.۲ میلیون بشکه و در سال ۲۰۲۲ به ۷ میلیون بشکه برسد.

شرکت ریستاد انرژی در پایان این گزارش تأکید کرده است که پیش‌بینی‌ها و برآورد‌های فوق بر اساس شرایط کنونی صورت گرفته‌اند و این شرکت با مد نظر قرار دادن تحولات آتی جهان به‌ویژه تحولات مرتبط با همه‌گیری کرونا و گام‌های جدید دولت‌ها برای مقابله با آن، اقدام به بازبینی پیش‌بینی‌ها و برآورد‌های خود از چشم‌انداز بازار جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی خواهد کرد.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده