تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۸:۴۲
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۲۰۶۵۹۷
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش تولید تا افزایش سرمایه فولاد مبارکه، گامی بزرگ در جهت رشد و اعتلای صنعت کشور

‌می‌متالز - شرکت فولادمبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات فولادی در منطقه منا و خاورمیانه، در سال جهش تولید توانست رکورد‌های متعدد بسیاری را از خود به جای بگذارد تا جایی که از آن به عنوان یک رکوردار بی سابقه در صنعت فولاد کشور می‌توان یاد کرد. همچنین تولید عریض‌ترین تختال تولیدی در کشور برای اولین بار که در روز‌های پایانی فروردین ماه ۱۴۰۰ انجام شد، برگ زرین دیگری را به مجموعه افتخار‌های تولیدی این مجموعه بزرگ فولادی افزود.

به گزارش می‌متالز، شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته بار‌ها مورد تحریم‌های بین المللی قرار گرفت و در کنار آن برخی قوانین بازدارنده داخلی مشکلاتی سد راه صادرات و فروش محصولاتش قرار داد، اما با این حال موفق شد تا روند روبه رشد توسعه خود را حفظ کند و همچنان با حفظ بازار‌های داخلی و خارجی خود بتواند درآمد زایی قابل قبول برای صنعت فولاد کشور همچنین سهامداران این شرکت را که بخشی از آن مردم عادی جامعه هستند، بدست آورد.

فروش بیش از ۷.۶میلیون تن محصول و حمل ۷میلیون و ۷۵۳ هزارتن محصولات به مقصد مشتریان در سال ۹۹، عبور تولید از مرز ۷میلیون تن تختال و در نهایت ثبت تولید ۱۰میلیون تن فولاد خام در گروه فولاد مبارکه، سبب شد تا این مجموعه، با قدرت تمام سال ۹۹ را با محقق کردن شعار سال (جهش تولید) به پایان برساند.

در کنار موارد یادشده، شکستن رکورد تولید سالیانه در بخش‌های مختلف از واحد اسید شویی گرفته تا افزایش تولید ورق گرم تاندوم، رشد ۳۰۰درصدی تولید محصول استراتژیک مورد نیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی، نیز از دیگر رکورد‌هایی بود که در واپسین روز‌های سال به صورت رسمی اعلام شد.

وابستگی صنایع بزرگ کشور به ورق فولاد مبارکه

نکته مهم و قابل تامل وابستگی صنایع پایین دستی و بزرگ کشور همچون لوازم خانگی و خودروسازی به محصولات خاص شرکت فولاد مبارکه است. چراکه در صورت عدم تامین ورق مورد نیاز صنایع یاد شده در داخل کشور، امکان توسعه و تولید محصولات ایرانی میسر نمیشد و به ناچار باید هزینه بالایی صرف واردات ورق‌های مورد نیاز این صنایع میگشت. در نهایت با بالارفتن نرخ ارز و افزایش هزینه، تولید بسیاری از این صنایع به دلیل عدم صرفه اقتصادی متوقف می‌شد، اما اکنون تولید بسیاری از انواع ورق فولادی در کشور یکی از اقدامات مهم و استراتژیک شرکت فولاد مبارکه است که منجر به کم شدن وابستگی کشورمان به واردات شده و از خروج ارز نیز جلوگیری کرده است.

در واقع سال گذشته که با عنوان جهش تولید مزین شده بود، برای شرکت فولاد مبارکه در حالی با موفقیت تمام به پایان رسید که موجی از مشکلات از تحریم‌های بین المللی گرفته تا چالش‌های داخلی آن را احاطه کرده بود.

تولید عریض‌ترین تختال کشور و منطقه خاورمیانه توسط فولادمبارکه

همزمان با آغاز سال ۱۴۰۰ نیز که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای حمایت و افزایش تولید داخلی به عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، نامگذاری شد، این رکوردزنی‌ها ادامه داشت که می‌توان به رکورد تولید آهن اسفنجی تا ثبت رکورد در تعداد ذوب فولاد مبارکه اشاره کرد. (شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته به عنوان بزرگترین تولید کننده آهن اسفنجی در جهان شناخته شد). از جمله موارد مهم دیگر که در روز‌های آخر فروردین ۱۴۰۰ توسط فولادمردان شرکت فولادمبارکه محقق شد، تولید عریضترین تختال با عرض ۲متر بود که مصرف عمده آن برای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و کشتی سازی است. محصولی که کاملا مشابه نمونه خارجی بوده و بر اساس استاندارد‌های بین المللی تولید شده و از همه مهمتر ۱۰۰درصد ساخت داخل بوده و ایرانی است. همچنین تولید این محصول ضمن جلوگیری از خروچ ارز، میتواند ارزآوری قابل قبولی برای صنعت و اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.

رکورد‌های بی شمار زیر مجموعه‌های گروه فولاد مبارکه در سال جهش تولید

شایان ذکر است که گروه فولاد مبارکه با زیر مجموعه‌های خود همچون شرکت فولاد هرمزگان جنوب به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان در صنعت فولاد، شرکت فولاد امیرکبیر کاشان تولید کننده ورق‌های گالوانیزه و خاص، شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان به عنوان تولیدکننده گندله و کنسانتره مورد نیاز فولاد مبارکه، شرکت ورق خودروی چهارمحال و بختیاری و... و. توانسته همواره به عنوان یکی از الگو‌های تولید در صنعت کشور شناخته شود. کما اینکه تولیدات این مجموعه بزرگ فولادی تا به امروز توانسته حدود ۵۰درصد از نیاز صنایع داخلی کشور را تامین کند. در اینجا به برخی از رکورد‌های شرکت‌های زیر مجموعه فولاد مبارکه می‌پردازیم:

شرکت فولاد هرمزگان که ظرفیت اسمی تولید یک میلیون و ۵۰۰هزارتنی دارد، تا پایان سال ۹۹ توانست میزان تولید تختال خود را از مرز این ظرفیت اسمی عبور دهد و با تولید یک میلیون و ۵۲۰ هزار تن تختال به بیش از ۴ درصد افزایش تولید نسبت به سال ١٣٩٨ دست یابد.

باید اشاره شود: مسائلی مانند کمبود گاز، برق و توقف اضطراری کمپرسور واحد اکسیژن باعث شد امسال ۴۷ هزار تن افت تولید در این شرکت فولادی را شاهد باشیم، این اتفاق در حالی رخ داد که اگر مسائلی نظیر کمبود انرژی و مشکلات متعاقب با آن همراه نبود، به طور قطع رکورد تولید یک میلیون و ۵۷۰ هزار تن تولید فولاد دراین شرکت محقق می‌شد. لازم به ذکر است که قطعی برق و گاز در طول سال یکی از مشکلات اصلی شرکت‌های بزرگ فولاد ساز همچون فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان است که در سال ۹۹ منجر به کم شدن میزانی از تولید آن‌ها شد.

شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان نیز به عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه گروه فولادمبارکه در سال گذشته با رکورد‌های پیاپی جهش تولید را محقق ساخت و با تولید بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزارتن گندله توانست رکورد جدیدی در تولید سالیانه به ثبت برساند.

در اینجا باید اشاره شود: رویکرد فولاد سنگان در سال‌گذشته استفاده از تمامی ظرفیت‌های تولیدی مبتنی بر بومی‌سازی، ارتقای سیستم‌های نگهداری و کاهش توقف و مدیریت هزینه‌ها به‌رغم کمبود مواد اولیه بوده که توانست فراتر از برنامه پیش‌بینی شده را محقق کند.

شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری نیز از دیگر کارخانه‌های مجموعه فولاد مبارکه در اواخرسال گذشته، توانست رکورد ۲۵۰ هزار تن تولید انواع محصولات گالوانیزه را به ثبت برساند که از این میزان تولید ۱۰۹ هزارتن تولیدات محصولات گالوانیزه خودرویی است که رشد تولید این محصولات رقمی در حدود ۲۳۶ درصد را نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ به خود اختصاص داده است.

مجتمع فولاد سبا هم در کنار شرکت‌های یادشده، طی سال ۹۹ توانست به رکورد تولید در زمینه آهن اسفنجی دست پیدا کند. در واقع دستیابی به رکورد تولید سالیانه آهن اسفنجی به میزان یک میلیون و ۳۸۲ هزار تن با توجه به محدودیت گاز در سال جهش تولید رخ داد و با ثبت رکورد کیفی ۹۴.۸ درصد در تولید آهن اسفنجی به رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ دست پیدا کرد.

افزایش سرمایه در جهت رشد تولید

به طور قطع، یکی از مهم‌ترین اتفاقات رخداده برای فولاد مبارکه در سال ۹۹، افزایش سرمایه ۸۴۰۰ میلیارد تومانی (معادل ۴۰ درصد از محل سود انباشته و سایر اندوخته‌ها) فولاد مبارکه بود که قرار است از آن در اجرای طرح نورد گرم ۲ و سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی نظیر الکترود اردکان، تامین آب اصفهان، فولاد زاگرس، فولاد سفیددشت، فولاد هرمزگان، شرکت صنایع معدنی چادرملو و مواردی از این قبیل استفاده کند.

سخن آخر...

به نظر می‌رسد روند روبه توسعه مجموعه فولاد مبارکه در سال گذشته و تلاش برای کمک به اقتصاد کشور، در شرایطی که در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم، گام بزرگی به سوی حرکت به اقتصاد غیر نفتی کشور و توسعه صنعتی ایران است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده