تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۹:۲۷
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۲۰۶۶۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وضعیت یک‌ماهه گروه سیمانی بررسی شد

افزایش درآمد شرکت‌ها

‌می‌متالز - صنعت سیمان به‌عنوان یکی از صنایع پایه، نقشی اساسی در توسعه زیربنای اقتصادی هر کشوری برعهده دارد. این محصول یکی از مهم‌ترین کالا‌ها در بازار‌های کالایی و در اقتصاد ایران به حساب می‌آید.

به گزارش می‌متالز، سیمان به‌عنوان یکی از تامین‌کنندگان نیاز‌های اساسی فعالیت‌های سازه‌ای کاربرد قابل توجهی دارد. صنعت سیمان با مباحثی در خصوص افزایش نرخ فروش مواجه است و مهم‌ترین موضوع در این صنعت همین تغییرات نرخ است. در این گزارش به بررسی عملکرد اسفند چند شرکت سیمانی می‎پردازیم.

«سشرق»

شرکت سیمان شرق با سرمایه ثبتی ۲۶۵ میلیارد تومان در گزارش یک ماه منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ درآمد ۵۰ میلیارد تومانی ثبت کرده است. این درحالی است که شرکت در بهمن تنها ۲۲ میلیارد تومان فروش داشته است. اگر بخواهیم فروش اسفند سال ۹۹ را با ماه مشابه در سال ۹۸ مقایسه کنیم متوجه رشد ۶۰ درصدی درآمد شرکت در اسفند سال ۹۹ خواهیم شد. با وجود اینکه سال مالی شرکت از مهر آغاز شده است، درآمد اسفند شرکت ۲۸ درصد بیشتر از متوسط فروش سال ۹۹ بود. سیمان داخلی با میزان ۳۳ میلیارد تومان بیشترین درصد از درآمد اسفند شرکت را به خود اختصاص داد. با توجه به آمار و ارقام مقدار ۲۹ درصد از درآمد شرکت از طریق فروش صادراتی و ۷۱ درصد از درآمد شرکت از طریق فروش داخلی بوده است. شرکت از ابتدای سال مالی تا انتهای اسفند ۹۹ در مجموع مبلغ ۲۳۷ میلیارد فروش داشته است که نسبت به فروش شرکت در مدت مشابه سال ۹۸ رشد ۵۲ درصدی ثبت کرده. در مجموع در سال ۹۹، ۷۶ درصد از درآمد شرکت به فروش داخلی و ۲۴ درصد به فروش صادراتی اختصاص یافت.

«ساراب»

شرکت سیمان داراب که دارای ارزش بازاری ۲ هزار و ۳۶۱ میلیارد تومانی است و در تابلوی اول بورس معامله می‌شود، طی عملکرد یک ماه اسفند ۹۹، درآمدی معادل ۵۰ میلیارد تومان کسب کرد که نسبت به بهمن ۹۹ افزایش ۵۵ درصدی داشته است. بهترین عملکرد شرکت در سال ۹۹ متعلق به ماه‌های آبان و اسفند است. عملکرد کلی شرکت در سال ۹۹ نشان می‌دهد که درآمد اسفند شرکت ۷۹ درصد بیشتر از متوسط فروش سال ۹۹ ثبت شد. این مساله عمدتا ناشی از فروش ۵۰ هزار تن کلینکر در داخل طی ماه اخیر بوده است. سیمان داراب در اسفند ۹۹ محصولات سیمان پاکتی، سیمان فله و کلینکر به میزان ۱۹۱ هزار تن فروش تجربه کرد. همچنین از مقایسه فروش شرکت در اسفند ۹۹ با ماه مشابه در سال ۹۸ متوجه خواهیم شد میزان درآمد شرکت ۵۳ درصد افزایش یافته است. از ۵۰ میلیارد تومانی که شرکت در اسفند ۹۹ فروش داشت، ۴۰ میلیارد آن برای فروش داخلی و ۱۰ میلیارد تومان آن برای فروش صادراتی بود. در کل سال ۹۹، ۷۵ درصد فروش شرکت اختصاص به فروش داخلی و ۲۵ درصد به فروش صادراتی اختصاص یافت. در مجموع شرکت از ابتدای سال مالی تا انتهای اسفند ۹۹ در مجموع مبلغ ۳۳۷ میلیارد تومان فروش به ثبت رساند که نسبت به فروش شرکت در مدت مشابه سال۹۸ افزایش ۱۰۴ درصدی داشته است.

«سفانو»

شرکت سیمان فارس نو با ارزش بازار یک هزار و ۹۴۸ میلیارد تومان در گزارش عملکرد یک ماهه اسفند ۹۹، ۵۲ میلیارد تومان درآمد داشت. این شرکت سیمانی در بهمن ماه ۳۶ میلیارد تومان فروش ثبت کرد. مقایسه فروش شرکت در اسفند ۹۹ با ماه مشابه در سال ۹۸ نشان می‌دهد میزان درآمد شرکت ۱۶۰ درصد افزایش یافته است. درآمد اسفند شرکت ۶۹ درصد بیشتر از متوسط فروش سال ۹۹ بوده است. در مجموع باید گفت بهترین عملکرد شرکت اختصاص به فصل زمستان و ماه اسفند دارد. همچنین بیشترین مقدار فروش نیز به ماه اسفند با ۱۲۲ هزار تن تعلق گرفت. با وجود اینکه شرکت در داخل مقدار بیشتری فروش داشته است، اما طی اسفند ۶۸ درصد از درآمد شرکت از طریق فروش صادراتی و ۳۲ درصد از درآمد شرکت از طریق فروش داخلی ثبت شده است. شرکت از ابتدای سال مالی تا انتهای اسفند ۹۹ در مجموع مبلغ ۳۶۹ میلیارد تومان درآمد کسب کرده که نسبت به فروش شرکت در مدت مشابه سال ۹۸ افزایش ۵۰درصدی داشته است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده