تاریخ: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۴۸۷
کد خبر: ۲۰۶۹۱۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
شانزدهمین هفته متوالی خروج نقدینگی خرد از بازار سهام ثبت شد

خروج حقیقی‌ها از راهروی باریک بورس

‌می‌متالز - شاخص کل بورس تهران دادوستد‌های هفتگی خود را با افت ۹/ ۲ درصدی به پایان رساند و همزمان سهامداران حقیقی در تمامی روز‌های هفته فروشنده بودند از این رو در مجموع شاهد خروج یک هزار و ۷۸۴ میلیارد تومان نقدینگی خرد از گردونه معاملات بورس تهران بودیم. رقم این جابه‌جایی‌ها در فرابورس ۵۳۶ میلیارد تومان برآورد شد. به این ترتیب برای شانزدهمین هفته متوالی بازیگران خرد بورس تهران ترجیح دادند بیشتر در زمین فروش سهام فعال باشند تا خرید.

به گزارش می‌متالز، نامعلوم بودن آینده بازار و زمان پایان اصلاح سبب شده تا سرمایه‌گذاران بدون توجه به میزان ارزندگی سهام تنها راه خروج را در پیش بگیرند. تصمیمی که البته نمی‌توان به آن خرده گرفت چرا که دامنه نوسان نامتقارن سبب شده تا نقدشوندگی بازار به شکل ویژه‌ای کاهش یابد. در این شرایط زمانی که سهامدار می‌داند قادر نخواهد بود در زمان مقتضی سهام موجود در پرتفوی خود را نقد کند و هر روز باید در صف‌های فروش سنگین منتظر بماند، از خرید منصرف می‌شود. به عبارتی پابرجا ماندن دامنه نوسان نامتقارن راه خروج از بازار را آنچنان باریک کرده که حتی فروش با به جان خریدن زیان را به موفقیت برای سهامداران مبدل کرده است.

عملکرد سهامداران در صنایع بورسی

معاملات بورس تهران در هفته منتهی به اول اردیبهشت‌ماه در حالی پایان یافت که سهامداران خرد در هیچ یک از صنایع در نقش خریدار ظاهر نشدند. به این ترتیب از ۳۷ صنعت فعال بورس تهران ۳۳ گروه با خالص فروش مثبت بازیگران حقیقی همراه شدند و در ۵ صنعت باقی‌مانده نیز خرید و فروش به تساوی رسید. بانکی‌ها در هفته گذشته شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۴۰۱ میلیارد و ۲۸۳ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. در حالی شاهد خروج نقدینگی خرد از سهام بانکی بودیم که این گروه معاملات هفتگی خود را مثبت سپری کرد. افزایش خوش‌بینی‌ها به احیای برجام از مهم‌ترین دلایل رشد سهام بانکی بود، اما این رشد با حمایت حقوقی‌ها رقم خورد، معامله‌گرانی که در ماه‌های گذشته بیشترین فشار را از جانب سیاست‌گذار متحمل شده و حالا هر گزینه جذابی را در لیست خرید خود قرار می‌دهند تا شاید بتوانند بخشی از زیان گذشته را جبران کنند. گروه‌های کامودیتی‌محور دیگر گزینه‌هایی بودند که سهامداران خرد در لیست فروش خود قرار دادند. در این راستا فلزات اساسی با خالص فروش ۲۲۸ میلیارد و ۲۹۴ میلیون تومان از جانب حقیقی‌ها مواجه شدند. در زیرمجموعه‌های گروه محصولات شیمیایی نیز شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۹۴ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. در پالایشی‌ها نیز وضعیت مشابهی رقم خورد و سهامی به ارزش ۱۷۲ میلیارد و ۹۴۷ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران منتقل شد. در دو گروه شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و کانه‌های فلزی نیز حقیقی‌ها به ترتیب خالص فروش ۱۴۶ و ۱۴۴ میلیارد تومان را ثبت کردند.

در روز‌های هفته چه گذشت؟

شنبه: در نخستین روز کاری هفته گذشته سهامداران خرد موفق شدند خالص فروش ۳۸۶ میلیارد و ۸۳۸ میلیون تومانی را ثبت کنند. در این روز بانکی‌ها بیشترین خروج نقدینگی حقیقی را ثبت کردند. در این روز صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر بازار سرمایه ۲۸ میلیون و ۸۷۷ هزار سهم بانک صادرات را به پرتفوی خود افزود. این روند در سهام بانک پارسیان با خرید ۱۰ میلیون و ۷۱۵ هزار سهمی از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی امید لوتوس پارسیان دنبال شد. صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی نوین پیشرو نیز اقدام به خرید ۱۱ میلیون سهم بانک اقتصاد نوین طی دادوستد‌های روز شنبه کرد.

یکشنبه: روز یکشنبه نیز سهامی به ارزش ۳۳۴ میلیارد و ۱۶۰ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. در این روز نیز بیشترین خالص خرید حقوقی‌ها به میزان ۶۱ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان به زیرمجموعه‌های بانکی اختصاص پیدا کرد. روز یکشنبه در میان زیرمجموعه‌های بانکی، ۸ میلیون سهم بانک پارسیان به پرتفوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی امیدلوتوس پارسیان و ۴۰۰ هزار سهم بانک صادرات به سبد صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهر بازار سرمایه افزوده شد. در گروه فلزات اساسی شاهد خرید ۷ میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان از سوی موسسه صندوق بازنشستگی وظیفه و از کارافتادگی بودیم.

دوشنبه: فروش حقیقی‌ها در میانه هفته نیز ادامه پیدا کرد و شاهد انتقال سهامی به ارزش ۳۹۱ میلیارد تومان از سبد سهامداران خرد به پرتفوی حقوقی‌ها بودیم. برخلاف روز‌های گذشته در این روز سهامداران خرد در یک صنعت خریدار بودند. در این راستا روز دوشنبه زیرمجموعه‌های گروه انبوه‌سازی شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۴۳۰ میلیون تومان در مسیر حقوقی به حقیقی بودند. بانکی‌ها مطابق روال روز‌های گذشته با خالص فروشی به میزان ۱۵۳ میلیارد و ۷۷۹ میلیون تومان از سوی سهامداران خرد مواجه شدند. پس از آن پتروپالایشی‌ها در مجموع شاهد انتقال سهامی به ارزش ۸۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران بودند. دوشنبه روز جابه‌جایی‌های بزرگ در سهام بانکی بود. در این روز ۱۶۰ میلیون سهم بانک تجارت و ۱۲۰ میلیون سهم بانک صادرات از سوی بازارگردان‌های این دو بانک خریداری شد. در گروه کانه‌های فلزی نیز چند جابه‌جایی بلوکی در سهام شرکت سنگ‌آهن گهرزمین رقم خورد. در این معاملات یک میلیارد سهم «کگهر» توسط شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، ۲ میلیارد سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و ۲ میلیارد سهم نیز از سوی گروه مالی سرمایه‌گذاری امید واگذار شد.

سه‌شنبه: روز سه‌شنبه حقیقی‌ها کمترین میزان فروش در هفته را رقم زدند. در این روز خالص فروش سهامداران خرد به ۱۹۸ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان محدود شد و لیست خرید سهامداران خرد کمی شلوغ شد. به این ترتیب روز سه‌شنبه چهار گروه شامل بانک‌ها، سیمان، خودرو و محصولات فلزی با خالص خرید سهامداران حقیقی همراه شدند. بیشترین خرید حقیقی‌ها در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری به میزان ۶۹ میلیارد و ۸۱۶ میلیون تومان رقم خورد. در آن‌سوی بازار، اما دارویی‌ها در اولویت نخست سهامداران خرد برای فروش قرار گرفتند و جابه‌جایی ۷۹ میلیارد و ۶۵۲ میلیون تومان را در مسیر حقیقی به حقوقی تجربه کردند. در این روز هر چند صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی امید لوتوس پارسیان بیش از ۳ میلیون سهم «وپارس» را به پرتفوی خود افزود، اما دیگر سهامدار عمده این بانک یعنی شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری ۴۰ میلیون سهم از بانک مذکور را واگذار کرد.

چهارشنبه: در پایان هفته بازهم خروج نقدینگی حقیقی شدت گرفت. وضعیتی که به افزایش یک درصدی حد نوسان قیمت‌ها در سمت منفی بازمی‌گشت و سبب سنگین‌تر شدن صفوف فروش شد و سهامداران حقیقی را از ماندن در بازاری که قرار است حداقل تا پایان اردیبهشت ماه با دامنه نوسان نامتقارن دست و پنجه نرم کند، ناامید کرد. در این روز بانکی‌ها مجددا به قعر جدول خالص فروش حقیقی سقوط کردند و شاهد جابه‌جایی سهامی به ارزش ۱۷۴ میلیارد و ۵۴۷ میلیون تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده