تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۴۷
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۲۰۷۴۶۵
سرویس خبر : آهن و فولاد
در چشم‌انداز ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده‌است

چشم انداز تولید ۷ میلیون تن محصول در فولاد خوزستان

‌می‌متالز - شرکت فولاد خوزستان طی سال‌های اخیر در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران همواره در رده ۲۵ شرکت برتر ایران قرار داشته است.

به گزارش می‌متالز، این شرکت فولادسازی در راستای تحقق اهداف خود، همواره برنامه متوازن‌سازی تولیدات و توسعه بازار را در دستورکار خود قرار داده و بر این اساس سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بالادستی و پایین‌دستی را مدنظر قرار داده تا علاوه بر کاهش هزینه تمام‌شده، مشکلی از بابت تامین مواد اولیه و حفظ تولیدات نداشته باشد. از سوی دیگر وجود متقاضیان محصولات فولاد خوزستان از کشور‌هایی مانند برزیل و کانادا، نشان می‌دهد که این شرکت با تولید محصولات کیفی در امر صادرات تمرکز مناسبی داشته و در بازار جهانی عملکرد خوبی از خود نشان داده است.

معیار‌های برتری شرکت‌ها

علیرضا کعبی‌نژادیان، مدیر حسابرسی صنعتی شرکت فولاد خوزستان درخصوص رتبه شرکت خوزستان در بین ۱۰۰ شرکت برتر کشور عنوان کرد: سازمان مدیریت صنعتی در سال ۱۳۷۷ رتبه‌بندی شرکت‌های صنعتی را مطرح کرد. برخی داده‌ها و آمار نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی این شرکت‌ها در مقایسه با خود شرکت نسبت به سال‌های گذشته و هم در ارتباط با سایر شرکت‌های رقیب خود چگونه است. شرکت‌ها در این رتبه‌بندی رتبه خود را در اقتصاد کشور به دست می‌آورند. این اطلاعات برای خود شرکت، سهامداران و سایر ذی‌نفعان مفید است و به این موضوع آگاهی پیدا می‌کنند که شرکت‌شان در چه جایگاهی قرار دارد و آیا شرکت به درستی در مسیر رشد قرار دارد یا خیر؟

کعبی‌نژاد عنوان کرد: برای این ۱۰۰ شرکت برتر شاخص‌هایی را در نظر می‌گیرند که مهم‌ترین آن‌ها رشد و اندازه شرکت، سودآوری و صادرات، نسبت نقدینگی، بهره‌وری و ارزش‌های شرکت در بازار است. این عوامل مشخص می‌کنند که شرکت در چه وضعیتی قرار دارد. سازمان مدیریت صنعتی در این رتبه‌بندی، به شاخص فروش توجه می‌کند، چراکه شاخص فروش نتیجه خروجی هر سازمانی است، زیرا عوامل کمی و کیفی شرکت سبب می‌شود که یک شرکت با فروش بیشتری همراه باشد.

 

برتری فولاد خوزستان در بین ۱۰۰ کشور برتر

وی با اشاره به عواملی که شرکت فولاد خوزستان را در ردیف ۱۰۰ شرکت برتر قرار داده است، بیان کرد: عواملی مانند ظرفیت و کیفیت تولید، آموزش و نیروی انسانی کارآزموده، مدیریت کارآ و برنامه‌ریزی مالی سبب شده است که فولاد خوزستان در بین شرکت‌های برتر قرار بگیرد. این شرکت جایگاه خودش را به خوبی در بازار مشخص کرده است و همین موضوع سبب شده که همواره فولاد خوزستان طی سال‌های مختلف جزو ۲۵ شرکت نخست در میان ۱۰۰ شرکت قرار بگیرد.

 

چشم‌انداز فولاد خوزستان از گذشته تا آینده

مدیر حسابرسی صنعتی شرکت فولاد خوزستان در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز فولاد خوزستان در فروش و صادرات که این شرکت را در رده ۲۵ شرکت برتر قرار داده است، چگونه خواهد بود، عنوان کرد: شرکت فولاد خوزستان که از سال ۱۳۶۸ شروع به تولید کرده است، همواره بر این اساس پیش رفته است که هم ظرفیت تولید خود و هم کیفیت خود را افزایش دهد که در این راستا نخستین امری که برای مجموعه در نظر گرفته شده، آموزش‌های لازم بوده است. در این راستا آموزش‌های مختلفی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور انجام گرفت تا نیرو‌های انسانی از مدیران تا رده‌های پایین‌تر با کار خود به بهترین شکل ممکن آشنا شوند. این موضوع سبب شده که محصولات فولاد خوزستان جایگاه خود را در بازار به‌دست آورد و به تدریج نیز کیفیت محصول ارتقا پیدا کرده و برند فولاد خوزستان چه در داخل کشور و چه در خارج به‌عنوان یک برند شناخته‌شده مطرح شود و سهم قابل‌توجهی از بازار را نیز به خود اختصاص دهد و به‌دنبال این موضوع سعی بر تولیدات کیفی‌تر داشته باشد. از این‌رو با توجه به جایگاه فولاد خوزستان، این شرکت به نوبه خود سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد.

کعبی‌نژاد در ادامه خاطرنشان کرد: شاخص‌هایی که سبب شده فولاد خوزستان در بین ۲۵ شرکت برترکشور قرار گیرد، از نظر تعالی سازمانی نیز حائز رتبه برتر هستند. این موضوع نشان می‌دهد که فرآیند شرکت به درستی مسیر خود را در پیش گرفته است.

 

سرمایه‌گذاری در بالادست و پایین‌دست فولاد خوزستان

مدیر حسابرسی صنعتی شرکت فولاد خوزستان در ادامه با اشاره به برنامه‌های پیش‌روی فولاد خوزستان عنوان کرد: برنامه‌هایی در راستای متوازن‌سازی شرکت در دست اقدام داریم تا بتوانیم کمبود‌های خود را برطرف کنیم. با توجه به این شرایط در صنایع بالادستی و پایین‌دستی خود برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌ایم و از یکسو روی ایجاد کارخانه‌های کنسانتره در بالادست و در ایجاد واحد‌های نوردسازی در پایین‌دست قصد سرمایه‌گذاری داریم.

کعبی‌نژاد ادامه داد: این سرمایه‌گذاری سبب می‌شود که تامین مواد اولیه زنجیره فولاد در خود فولاد خوزستان به راحتی انجام گیرد. در زمینه صادرات نیز بازار‌های به نسبت خوبی را در اختیار داریم و حتی از کشور‌هایی مانند برزیل و کانادا نیز درخواست خرید داریم که مشاوران خود را به فولاد خوزستان فرستاده‌اند و مواد اولیه، نحوه کنترل مواد و سایر موارد را که صحه‌گذاری کردند، صادرات ما راهی این کشور‌ها نیز شده است. این موضوع نشان می‌دهد که از لحاظ فنی، کیفی و مدیریتی به جایگاهی رسیده‌ایم که بتوانیم محصولات خود را در بازار‌های مختلف داخلی و خارجی توسعه بدهیم.

 

فولاد خوزستان در چشم‌انداز ۱۴۰۴

مدیر حسابرسی صنعتی شرکت فولاد خوزستان در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌های راهبردی برای توسعه شرکت فولاد خوزستان در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: چشم‌اندازی که برای توسعه برنامه‌های خود برای سال ۱۴۰۴ تعریف کرده‌ایم، برنامه‌هایی در راستای بهره‌وری و ارتقای ظرفیت تولید و تکمیل زیرساخت‌های شرکت فولاد خوزستان است. درحال‌حاضر ظرفیت تولید فولاد خوزستان سه میلیون و ۸۰۰هزار تن است. نخستین اقدامی که قصد انجام آن را داریم، اضافه کردن یک خط تولید جدید است. کعبی‌نژاد افزود: همچنین به بازسازی خطوط قدیمی خود می‌پردازیم که در کل میزان ظرفیت تولید فولاد خوزستان را به ۵میلیون تن می‌رساند. همچنین در سایر واحد‌ها مانند فولاد شادگان سرمایه‌گذاری انجام داده‌ایم. علاوه بر این سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در شرکت‌های نوردی نیز داریم که در نهایت بتوانیم میزان تولید خود را به بالای ۷میلیون تن برسانیم. این افزایش ظرفیت سبب افزایش میزان فروش فولاد خوزستان نیز خواهد شد. این برنامه‌هایی است که برای افق ۱۴۰۴ برای فولاد خوزستان در نظر گرفته شده است.

 

اولویت نخست فولاد خوزستان، تامین نیاز داخل است

مدیر حسابرسی صنعتی شرکت فولاد خوزستان در پاسخ به این پرسش که از این ۷میلیون تن در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ چه میزانی به صادرات اختصاص پیدا خواهد کرد، گفت: درحال‌حاضر متقاضیان خارجی ما بسیار هستند، اما موضوع آن است که در وهله نخست ما باید بتوانیم نیاز داخل کشور را برطرف کنیم و در صورت مازاد تولید، به سمت صادرات پیش خواهیم رفت. روال سال‌های قبل به این‌گونه بوده است که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد محصول خود را صادر می‌کردیم، اما با توجه به این موضوع که نیاز کشور بیش از سال‌های گذشته شده است و برخی شرکت‌ها به بهره‌برداری رسیده‌اند، ما میزان صادرات خود را کاهش داده‌ایم، اما اگر بتوانیم در شرکت‌های نوردی سرمایه‌گذاری انجام بدهیم، می‌توانیم محصولات نوردی را صادر کنیم که با این روند به ۵۰درصد صادرات خود خواهیم رسید.

کعبی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که چه میزان نیروی انسانی و با چه ترکیبی در فولاد خوزستان مشغول به کار هستند، عنوان کرد: حدود ۷هزار و ۱۰۰ نفر به‌صورت مستقیم در فولاد خوزستان مشغول به کار هستند که با احتساب پیمانکاران و شرکت‌های بیرونی که با ما در تماس هستند، این نیرو‌ها به ۲۰هزار نفر می‌رسند. در زمینه آموزش نیز ما براساس آخرین دستاورد‌ها آموزش لازم را می‌دهیم. این آموزش‌ها در بخش‌های مختلف چه در بخش تولید، چه در بخش تعمیرات و چه در بخش ستاد به‌صورت سالانه انجام می‌گیرد. چراکه اگر این آموزش وجود نداشته باشد، بهره‌وری نیز انجام نمی‌گیرد. هر اندازه با آموزش دانش افراد ارتقا پیدا کند، بهره‌وری کار نیز افزایش پیدا می‌کند. درحال‌حاضر نیرو‌های متخصص ما با توجه به آموزش و تخصصی که پیدا کرده‌اند، سبب بهبود خطوط تولید خود شده‌اند. میزان تعمیرات از نظر زمانی به شدت کاهش یافته و توقفات ما بسیار کم شده است. این موضوع سبب شده که نهایت استفاده را از طرفیت خود داشته باشیم که با کمترین میزان هزینه، نهایت سود را داشته باشیم.

 

فولاد خوزستان در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی

مدیر حسابرسی صنعتی شرکت فولاد خوزستان در پاسخ به این پرسش که فولاد خوزستان در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی به‌ویژه در پاندمی کرونا چه اقدام‌هایی انجام داده است، تصریح کرد: شرکت‌های فولاد خوزستان در راستای مسوولیت‌های اجتماعی اقدام‌های فراوانی انجام داده است، برای نمونه برای حفظ محیط‌زیست، کمربند فضای سبز را ایجاد کرد و در این راستا زمین‌های بسیاری خریداری کرد تا فضای سبز بیشتری ایجاد کند و از بار آلودگی صنعتی بکاهد.

کعبی‌نژاد با اشاره به موضوع شیوع ویروس کرونا نیز عنوان کرد: شرکت فولاد خوزستان در دوران بیماری کرونا سعی کرده که اگر بیمارستان‌ها با کمبودی روبه‌رو بوده‌اند، امکاناتی در اختیار آن‌ها قرار دهند و هم‌اکنون اکسیژن با خلوص بالا را در خدمت بیمارستان‌ها قرار داده است. در زمینه لباس، ماسک و... کادر درمان نیز به‌صورت رایگان اقدام‌هایی را انجام داده است.

وی با اشاره به خدماتی که در سایر حوزه‌های فولاد خوزستان انجام داده است، گفت: در سایر حوزه‌ها نیز جاده‌سازی، ساخت بیمارستان، خانه‌سازی و... فولاد خوزستان اقدام‌های قابل توجهی انجام داده است. در زمینه اشتغال نیز اولویت با نیروی‌های بومی استان بوده است.

کعبی‌نژاد افزود: در ابتدای سال ۱۳۹۹ استان خوزستان با سیل روبه‌رو بود که در این زمینه نیز اقدام‌هایی در سطح استان انجام داده‌ایم. در زمینه زلزله استان کرمانشاه نیز اقدام‌هایی صورت گرفت و کمک‌های نقدی و غذایی به این استان داشته‌ایم.

وی در پایان تاکید کرد: فولاد خوزستان در زمینه مسوولیت‌های اجتماعی یک شرکت بزرگی است که در کنار شرکت نفت در منطقه خوزستان حضور دارد، از این رو هدف شرکت فولاد خوزستان، تنها تولید نیست و مسوولیت‌های اجتماعی نیز جزو اهداف اولیه این شرکت به‌شمار می‌رود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده