تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۳۰۵
کد خبر: ۲۰۸۳۷۶
سرویس خبر : انرژی

چرا واردات نفت آمریکا از اوپک کم شد

‌می‌متالز - کاهش تولید اوپک پلاس، تلاش‌های عربستان برای پایین آوردن صادرات به آمریکا و افزایش تولید نفت آمریکا در سال‌های اخیر باعث شده واردات این کشور از اوپک به پایین‌ترین رقم طی حدود ۵۰ سال گذشته برسد.

به گزارش می‌متالز، اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد کاهش تولید اوپک پلاس، پایین بودن تقاضای جهانی نفت و کاهش تقاضا برای نفت خام سبک‌تر خارجی باعث شده واردات نفت خام آمریکا از اوپک به پایین‌ترین رقم از ۱۹۷۳ برسد.

طبق تخمین‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا، متوسط واردات نفت خام آمریکا از تولیدکنندگان اوپک در سال گذشته میلادی تنها ۸۱۶ هزار بشکه در روز بوده است. کاهش تولید اوپک پلاس و تلاش‌های عربستان برای پایین آوردن صادرات به آمریکا، شفاف‌ترین بازار نفت دنیا، نقش مهمی در کاهش واردات نفت آمریکا از اوپک داشته است.

یک دلیل دیگر، افزایش تولید نفت آمریکا در سال‌های اخیر بوده که آن را تبدیل به بزرگترین تولیدکننده نفت دنیا کرده است. تولید نفت آمریکا بیشتر درجات نفتی سبک و متوسط است، بنابراین تقاضا برای این درجات نفتی اوپک به شدت از ۲۰۰۵ کاهش یافته است.

گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می‌دهد در حالیکه واردات نفت این کشور از اوپک به پایین‌ترین رقم رسیده است، خرید نفت خام سنگین از کانادا افزایش یافته و همچنان در سطح بالایی قرار دارد.

واردات نفت آمریکا از تولیدکنندگان غیر اوپک مخصوصاً کانادا علی رغم افزایش تولید داخلی نفت همچنان بالاست، چون کانادا انواع نفت سنگینی را تولید می‌کند که از میادین نفت آمریکا تولید نمی‌شوند.

واردات نفت خام آمریکا از کانادا بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ بیش از دو برابر شده و به متوسط ۳.۶ میلیون بشکه در روز رسیده است. در نتیجه سهم کانادا از کل واردات نفت خام آمریکا افزایش یافته و در ۲۰۲۰ به اوج ۶۱ درصد رسیده است.

کل واردات نفت خام آمریکا ۴۲ درصد از زمان اوج آن در ۲۰۰۵ کاهش یافته و در ۲۰۲۰ به طور متوسط برابر با ۵.۹ میلیون بشکه در روز بوده است یعنی پایین‌ترین رقم از ۱۹۹۱.

 

منبع: ایران پترونت

عناوین برگزیده