تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۰:۰۶
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۲۰۸۵۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تأثیر مثبت تجارب چینی‌ها بر صنایع فولادی کشور/ تحریم‌ها اثری بر صنایع نداشتند

‌می‌متالز - دبیر انجمن سنگ آهن با اشاره به اینکه تحریم‌ها اثر خاصی روی صنایع نداشتند، تصریح کرد: امضای سند همکاری بین ایران و چین می‌تواند باعث استفاده از تجارب و فناوری‌های چینی در صنعت فولاد و معدن کشور شود.

به گزارش می‌متالز، سعید عسگرزاده در رابطه با سند همکاری ایران و چین گفت: جزئیات این توافقنامه هنوز تبیین نشده و کاملا مشخص نیست، اما قطعا ورود سرمایه خارجی مؤثر خواهد بود که می‌تواند بخشی از ذخایر ما را هدف قرار بگیرد که جزو ذخایر اقتصادی محسوب نمی‌شوند و این ورود سرمایه می‌تواند همراه با ورود فناوری باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: نوع سنگی که کشور ایران در صنایع خود استفاده می‌کند، متفاوت است، اما چینی‌ها سال‌ها است که تجربه استفاده از ذخایر کم‌عیارتر و غیرفولادی است و این مسائل می‌تواند به صنایع معدنی ما کمک شایانی کند.

دبیر انجمن سنگ آهن با تأکید بر اینکه این توافق تنها از لحاظ سرمایه مورد بحث قرار نمی‌گیرد، افزود: این توافق می‌تواند از جنبه‌های متفاوتی از جمله تأمین تجهیزات، استفاده از فناوری چینی در صنایع و همچنین، تجارب چینی‌ها به صنایع ما کمک خواهد کرد و در مجموع باید گفت که این سند به وضعیت معدن ایران لطمه‌ای نخواهد زد و سرمایه‌گذاری چین به منطقه‌ای ورود پیدا خواهد کرد که هنوز در کشور مورد استفاده قرار نگرفته است.

عسگرزاده درباره مذاکرات اخیر برگزار شده در وین هم گفت: تحریم خیلی بر مسائل ما اثر جدی نگذاشته است، اما مباحث روانی مرتبط با آن و همچنین، تجهیزاتی که باید از خارج کشور وارد شوند و نیاز به تبادلات ارزی دارند، بزرگترین مشکلات ما در سنوات گذشته بوده است.

وی تصریح کرد: در حقیقت، در بخش معدن با مشکل مواجه نیستیم و مذاکرات و تحریم‌ها بحثی است که کلیه صنایع، معادن و کشاورزی کشور را تحت تأثیر قرار داده است و این مباحث بیشتر مربوط به بخش تجارت صنعت و معدن شامل انتقال ارز، تحریم‌های کشتی‌ها و حمل و نقل و …، است که قطعا اگر شرایط به سمت رفع تحریم‌ها پیش برود، سرمایه‌گذاران و فعالان بخش سنگ آهن و هر بخش دیگری به مجموع مؤلفه‌های مؤثر در یک کسب و کار نگاه می‌کنند و حتما این مسائل برای آن‌ها اهمیت دارد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده