تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۷
بازدید: ۳۰۲
کد خبر: ۲۰۸۶۳۰
سرویس خبر : انرژی

ساتبا بیش از ۲۶۰۰ میلیارد تومان برای توسعه نیروگاه‌ها جذب کرد

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه‌گذاری و تجهیز منابع مالی ساتبا گفت: ۱۵۰ میلیارد تومان به‌صورت ردیف درآمدی و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قانون بودجه ۱۴۰۰ به‌عنوان منابع مالی جدید سازمان ساتبا برای توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پرداخت مطالبات سرمایه‌گذاران این حوزه جذب شد.

به گزارش می‌متالز، «سجاد انجم‌شعاع» افزود: تا پیش از این صورتحساب‌های سرمایه‌گذاران بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر فقط از محل عوارض موضوع ماده ۵ قانون حمایت از صنعت برق پرداخت می‌شده است که با توجه به افزایش نرخ ارز و تورم در سال‌های اخیر باعث بروز مشکلات زیادی برای آن‌ها شده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی سایر منابع مالی مورد اشاره در ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف در راستای عقد قرارداد خرید تضمینی بلندمدت با سرمایه‌گذاران نیروگاه‌های تجدیدپذیر، گفت: در تبصره‌های ۲ و ۳ این ماده، از ارزش سوخت صرفه‌جویی‌شده، فروش برق و همچنین عدم تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی به‌عنوان این منابع مالی یاد شده است.

انجم‌شعاع، از جذب منابع مالی این قانون برای نخستین بار و پس از ۱۰ سال از تصویب آن خبر داد و خاطرنشان‌کرد: با همکاری مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه منابع مالی تبصره ۲ به میزان ۱۵۰ میلیارد تومان به‌صورت ردیف درآمدی برای ساتبا و همچنین منابع مالی تبصره ۳ در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ تا سقف ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به‌صورت مستقیم به سرمایه‌گذاران بخش تجدیدپذیر تعلق خواهد گرفت.

وی در تشریح اقدام‌های سازمان ساتبا در راستای استفاده مناسب از ظرفیت ایجاد شده، گفت: با الهام از تجارب موفق بین‌المللی و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت و شرکت بورس انرژی، طراحی حواله‌های سوخت صرفه‌جویی‌شده در دست اقدام است.

مدیرکل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه‌گذاری و تجهیز منابع مالی ساتبا با اشاره به قابلیت فروش این حواله‌ها در رینگ داخلی و بین‌المللی بورس انرژی، افزود: هدف از طراحی این حواله‌ها افزایش درجه نقدشوندگی است که برای نخستین بار در صنعت برق به سرمایه‌گذاران حوزه تجدیدپذیر تعلق خواهد گرفت.

وی، از طراحی و اجرایی‌کردن گواهی سبز عدم انتشار آلایندگی به‌عنوان یکی دیگر از ابزار‌های جدید مالی تجربه‌شده در سایر کشور‌ها یاد کرد و هدف از آن را استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه در راستای تنوع‌بخشی منابع مالی صنعت برق دانست.

براساس این گزارش، وزیر نیرو به تازگی آخرین ویرایش مقررات تامین برق مراکز استخراج رمز ارز را ابلاغ کرد که براساس آن تامین برق مراکز استخراج رمز ارز به یکی از چهار روش «تامین برق از طریق نیروگاه‌های تجدیدپذیر»، «تامین برق از طریق سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی»، «تامین برق با نصب و بهره‌برداری از مولد‌های حرارتی» یا «اتصال به شبکه و خرید انرژی از شرکت برق» انجام می‌شود.

منبع: اگزیم نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده