تاریخ: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۷:۴۵
بازدید: ۳۳۱
کد خبر: ۲۰۸۹۹۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
گزارش ماهانه یک محصول فلزی بررسی شد

فراز و فرود آلومینیوم

‌می‌متالز - آلومینیوم که یکی از فلزات پرکاربرد بعد از آهن شناخته می‌شود، بیشترین نرخ رشد مصرف را در میان فلزات طی سه دهه اخیر دارا بوده است. ویژگی‌های منحصر به فرد آلومینیوم از جمله سبکی، قابل بازیافت بودن و قابلیت تبدیل به مواد متنوع باعث شده که این فلز نقش استراتژیکی را برای کشور‌ها در سطح جهان ایفا کند. چین به تنهایی توانسته است ۵۰ درصد تولید آلومینیوم جهان را به خود اختصاص دهد.

به گزارش می‌متالز، همچنین این صنعت در ایران حدود ۱۱ هزار کارخانه و کارگاه فعال دارد.

سه کارخانه تولید آلومینیوم المهدی، ایرالکو و هرمزال از تولید‌کنندگان اصلی آلومنیوم در ایران به حساب می‌آیند و تنها ایرالکو در بازار سرمایه فعالیت دارد. در مجموع ۴ شرکت تولید‌کننده آلومینیوم در بازار سرمایه ایران فعال هستند که در این گزارش به بررسی عملکرد یک ماه اسفند برخی از آن‌ها می‌پردازیم.
«فایرا»

شرکت آلومینیوم ایران که بزرگترین شرکت بورسی تولید‌کننده آلومینیوم شناخته می‌شود و در بین آلومینیوم‌سازان بیشترین ارزش بازاری را اختیار دارد، در اسفند ماه سال گذشته موفق به کسب درآمد ۵۸۳ میلیارد تومانی شد.

این درحالی است که درآمد اسفند ماه شرکت در مقایسه با بهمن ما افت ۳۱ درصدی داشت. درآمد اسفند شرکت از فروش ۱۱ هزار و ۳۰۰ تن محصول به دست آمده است. این درحالی است که میانگین مقدار فروش شرکت در سال ۹۹ نزدیک به ۱۵ هزار تن ثبت شد. در مجموع سال ۹۹ شرکت ۱۷۸ هزار تن فروش داشت.

در بخش تولید، شرکت در اسفند ماه ۱۶ هزار تن محصول تولید کرد که این عدد برای میانگین سال ۹۹ معدل ۱۵ هزار تن بود.

شمش خالص بیشترین درصد از درآمد شرکت را در ماه اسفند تشکیل می‌دهد. مقایسه فروش شرکت در اسفند ماه ۹۹ با ماه مشابه در سال ۹۸ نشان می‌دهد میزان درآمد شرکت ۵۲‌درصد افزایش یافته است.

همچنین درآمد اسفند شرکت یک درصد بالاتر از متوسط درآمد سال ۹۹ ثبت شد. با توجه به آمار و ارقام مقدار ۳۰‌درصد از درآمد شرکت از طریق فروش صادراتی و ۷۰‌درصد از درآمد شرکت از طریق فروش داخلی بوده است. شرکت از ابتدای سال مالی تا انتهای اسفند ماه ۹۹ در مجموع مبلغ ۶ هزار و ۹۰۶ میلیارد تومان فروش داشته است که نسبت به فروش شرکت در مدت مشابه سال۹۸ رشد ۷۹درصدی محسوب می‌شود. گفتنی است نرخ فـروش محصولات شرکت نسبت به ماه گذشته به‌طور متوسط افزایش ۴ درصدی داشته است.

 

«فالوم»

درآمد ماهانه شرکت آلومتک که به عنوان دومین شرکت از لحاظ ارزش بازاری در این صنعت شناخته می‌شود، در آخرین ماه از سال ۹۹، به ارزش ۳۹ میلیارد و ۲۹۷ میلیون تومان بالغ شد. این درحالی است که فروش شرکت در مقایسه با ماه بهمن افت ۱۰ درصدی را تجربه کرده است. بیشترین فروش شرکت در اسفند به انواع محصولات کابل اختصاص یافت. تمامی درآمد شرکت در اسفند ماه از فروش داخلی حاصل شده است.

متوسط فروش شرکت در سال ۹۹ معادل ۵۹۱ تن بود که این عدد برای اسفند ماه ۷۸۲ تن برآورد می‌شود. همچنین میزان تولید شرکت در اسفند ماه ۶۹۹ تن ثبت شده که در مقایسه با میانگین تولید شرکت در سال ۹۹ که ۶۵۰ تن ثبت شد، ۷ درصد بیشتر است.

درآمد اسفند ۹۹ شرکت در مقایسه با اسفند ۹۸ رشد ۱۲۷ درصدی داشته است. همچنین درآمد اسفند ماه شرکت نسبت به متوسط درآمد سال گذشته ۵۶ درصد بیشتر است. «فالوم» با سرمایه ثبت شده ۷۵ میلیارد تومان طی عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ معادل ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است که نسبت به سال مالی ۹۸ رشد ۲۱۲ درصدی محسوب می‌شود.

 

«فنوال»

درآمد ماهانه شرکت گروه کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم که یکی از تولید‌کنندگان بورسی آلومینیوم شناخته می‌شود، در اسفند ماه سال گذشته ۶۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود.

درآمد اسفند «فنوال» در مقایسه با بهمن ماه رشد ۲۵ درصدی داشت. بیشترین درآمد اسفند ماه شرکت به تسمه آلومینیومی و محصولات کارمزدی تعلق دارد. «فنوال» در اسفند یک هزار و ۴۳۳ تن محصولات تولیدی و کارمزدی داشت. با احتساب اسفند ماه میانگین تولیدات سال ۹۹ به یک هزار و ۴۰ تن رسید. این عدد در سال ۹۸، یک هزار و ۱۰۱ تن گزارش شده است. درآمد اسفند شرکت از فروش یک هزار و ۵۵۵ تن محصول به‌دست آمد. این درحالی است که شرکت در سال ۹۹ مجموعا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن فروش داشته که در مقایسه با سال ۹۸ کاهش ۴ درصدی به حساب می‌آید. تمامی درآمد شرکت در اسفند ماه از طریق فروش صادراتی حاصل شده است.

«فنوال» با سرمایه ثبت شده ۶۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی طی عملکرد ۱۲ ماهه سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۹ مبلغ ۵۹۷ میلیارد تومان درآمد فروش داشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۸‌درصد رشد محسوب می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده