تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۰۲
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۲۰۹۰۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اعتماد و امنیت دو بال سرمایه‌گذاری خارجی

‌می‌متالز - عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در یادداشتی ضمن تشریح مهم‌ترین الزامات تحقق سرمایه‌گذاری، تاکید کرده است دولت‌ها باید زیرساخت‌های مهم سرمایه‌گذاری را در کشور ایجاد کنند.

به گزارش می‌متالز، سرمایه‌گذاری لازمه رشد اقتصادی و توسعه کشور است و بدون آن رشد و توسعه در یک کشور اتفاق نمی‌افتاد. برای تولید، به سرمایه نیاز داریم چرا که تولید موجب اشتغال و رونق اقتصادی می‌شود. تولیدات می‌توانند برای دسترسی به منابع ارزی بیشتر سازنده‌تر باشد بنابراین وجود سرمایه برای رشد اقتصادی یکی از الزامات است. این سرمایه‌گذاری‌ها چه به‌صورت سرمایه‌گذاری داخلی و چه به‌صورت خارجی باید انجام شود، اما سؤال این است که چگونه سرمایه‌گذاری انجام می‌شود؟ سرمایه‌گذاری نیازمند داشتن اعتماد به کشور مربوطه است و امنیت سرمایه‌گذاری یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که برای یک سرمایه‌گذار نیاز است؛ بنابراین امنیت سرمایه‌گذاری و داشتن اعتماد از مؤلفه‌های مهم است که باید سرمایه‌گذار داشته باشد. همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری هم از اهمیت بالایی برخوردار است. کشوری مانند ایران می‌تواند پتانسیل بالایی برای جلب سرمایه‌گذار داشته باشد، اما نیازمند ایجاد این زیرساخت‌های مهم است. تا این زیرساخت‌ها انجام نشود سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری نمی‌آید. چه این سرمایه‌گذار داخلی باشد و چه خارجی. اصولاً دولت‌ها باید سعی کنند که زیرساخت‌های مهم سرمایه‌گذاری را در کشور ایجاد کنند.
به‌عنوان مثال می‌توان به این اشاره کرد که تغییرات مرتب قوانین و مقررات مانع جدی است. چون سرمایه‌گذاری که می‌خواهد در جایی سرمایه‌گذاری کند بر اساس یکسری داده وارد سرمایه‌گذاری می‌شود و اگر این داده‌ها تغییر کند سرمایه‌گذاری آن فرد ممکن است از سود بیفتد پس یک مؤلفه مهم دیگر ثبات قوانین و مقررات است که متأسفانه در کشور ما شاهد این هستیم که باید هر روز شرایط تغییر قانون را بررسی کنیم که ببینیم چه قانونی عوض شده است یا چه قانونی ثابت مانده است. مسأله فساد در یک کشور در ارتباط با سرمایه‌گذاری بسیار مهم است و اصولاً سرمایه‌گذاران حاضر نیستند در مکانی سرمایه‌گذاری کنند که در آن فساد وجود دارد؛ بنابراین زیرساخت‌های قانونی باید برای سرمایه‌گذار و همچنین امنیت سرمایه‌گذاری ایجاد شود. افراد همیشه فکر می‌کنند که سرمایه‌گذاری در کشور توسعه نیافته انجام می‌شود. این درست نیست، چون کشور‌های توسعه یافته امنیت سرمایه‌گذاری را حفظ می‌کنند. ما اگر جدول جذب سرمایه‌گذاری را در کشور‌های مختلف نگاه کنیم، می‌بینیم که کشور‌های توسعه یافته مانند امریکا همیشه در رأس جذب سرمایه‌گذاری خارجی قرار گرفتند. در رابطه با سرمایه‌گذاری خارجی باید گفت هرچند آوردن سرمایه در کشور مهم است، اما مهم‌تر این است که بتواند تکنولوژی روز و مدیریت روز را نیز برای آن کشور به ارمغان بیاورد.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده