تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۳:۱۱
بازدید: ۲۱۰
کد خبر: ۲۰۹۰۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تسهیل مبادلات مالی با مجوز بانک مرکزی به رمزارز‌های استخراجی

‌می‌متالز - کارشناس ارشد پولی و بانکی اظهار کرد: از طریق رمزارز‌ها می‌توان برای دورزدن تحریم‌ها، مبادلات مالی و ورود و خروج کالا به کشور با استفاده از این ابزار اقدام کرد.

به گزارش می‌متالز، حجت الله فرزانی با بیان اینکه رمز ارزها، فضایی غیرقابل کنترل دارند و به عبارتی بخش تاریکی از اقتصاد هستند و دنیا هنوز با آن در چالش است، عنوان کرد: در صورت پذیرش رسمی رمزارزها، مدیریت آن با ابزار سیاست‌های پولی کار چندان ساده‌ای نخواهد بود. به همین دلیل بسیاری از بانک‌های مرکزی کشورها، هنوز در برابر پذیرش رمزارز‌ها مقاومت می‌کنند.

وی با بیان اینکه رمز ارز‌ها در فضای تجاری گسترش یافته و اکنون به عنوان یک وسیله پرداخت مورد استفاده قرار می‌گیرند، تصریح کرد: در بسیاری از سایت‌های خرید آنلاین جهانی می‌توان از رمزارز‌ها استفاده کرد، اما هنوز فضای مدیریت شده‌ای ندارد و چندان قابل کنترل نیست.

فرزانی ادامه داد: اکنون شاهد هستیم که مدیریت چندانی بر بازار رمز ارز‌ها وجود ندارد و هر فردی با داشتن یک‌ای میل و یک حساب کاربری می‌تواند اقدام به خرید و فروش رمز ارز‌ها کند به عبارت دیگر خرید و فروش رمز ارز‌ها به مراتب ساده‌تر از فروش ارز فیزیکی است.

این کارشناس ارشد پولی و بانکی با بیان اینکه: در مورد اقتصاد‌هایی مانند ایران، موضوع رمز ارز‌ها به دلیل سادگی نقل و انتقالات آن نگرانی‌هایی را درباره خروج سرمایه مطرح می‌کند، افزود: بانک مرکزی اجازه فروش رمزارز‌هایی که با مجز در داخل کشور استخراج شده‌اند را صادر کرده و فروش آن را از طریق صرافی‌های مجاز قانونی دانسته است و به استناد معاملات آن در صرافی مجاز می‌خواهد بر آن مدیریت داشته باشد.

فرزانی خاطرنشان کرد: سیاست‌های نظارتی ممکن است توسط بانک مرکزی اعمال شود، اما در خصوص خرید و فروش‌هایی که در صرافی‌های بین‌المللی انجام می‌شود کار چندانی قابل انجام نیست. افراد از طریق ایجاد حساب کاربری بر بستر فضا‌های الکترونیکی خرید و فروش رمز ارز انجام می‌دهند که به معنای خروج عملی سرمایه است.

وی با بیان اینکه در برخی از کشور‌ها رمزارز‌ها به عنوان ابزار پرداخت قرار گرفته است، عنوان کرد: رمز ارز‌ها با ارز‌های خارجی قابلیت تبدیل دارند و به نظر می‌رسد که خروج سرمایه از این کانال فراهم شود و این شرایط به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود.

کارشناس ارشد پولی و بانکی گفت: پس از آنکه مزارع بیت کوین در کشور ایجاد شد افرادی که حجم زیادی از بیت کوین را استخراج کرده‌اند این مطالبه را دارند که بتوانند آن را از مکانی منتقل کنند به همین دلیل برای این دسته از افراد که تعداد و حجم استخراج بیت کوین توسط آن‌ها معین است، فروش بیت کوین در صرافی‌های مجاز صادر شده است.

وی گفت: معاملات بیت کوین بر بستر فناوری است و معاملات فیزیکی ندارد بنابراین اصطلاحا دنیای تاریکی است که امکان سوء استفاده از آن هم وجود دارد و در هفته گذشته در خبر‌ها منتشر شد که یک صرافی زمینه خروج ۲ میلیارد دلار سرمایه را از ترکیه و از طریق رمز ارز‌ها فراهم کرده و پس از انجام معاملات رمز ارز و خروج از کشور حساب صرافی را مسدود کرد و کاربران صرافی در عمل امکان دسترسی به رمزارز‌های خود را از دست دادند.

فرزانی تصریح کرد: همچنین فناوری اطلاعات مکان فیزیکی ندارد و به هر دلیل ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید که از جمله این مشکلات می‌تواند حملات هکری باشد یا آنکه فرد حساب رمز کاربری خود را فراموش کند.

وی درباره مزایای معاملات بیت کوین در کشور اظهار کرد: البته این امکان مزایایی هم خواهد داشت و شاید یکی از دلایلی که این اجازه داده شده است در کشور بیت کوین استخراج شود، محدودیت‌های مبادلات ارزی و پولی از کشور است و از طریق رمزارز‌ها می‌توان برای دورزدن تحریم‌ها، مبادلات مالی و ورود و خروج کالا به کشور با استفاده از این ابزار اقدام کرد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده