تاریخ: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۳۲
بازدید: ۴۱۶
کد خبر: ۲۰۹۱۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نهضت ساخت داخل در خراسان رضوی ۱۴۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشت

‌می‌متالز - معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: موفقیت در ساخت داخلی برخی کالا‌های وارداتی، در اجرای طرح "نهضت ساخت داخل" در این استان تاکنون ۱۴۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی به دنبال داشته است.

به گزارش می‌متالز، جواد خزایی روز پنجشنبه به هدفگذاری چهار ساله وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کاهش ۱۰ میلیارد دلار واردات اشاره کرد و افزود: در این راستا ساخت داخلی ۲۱۰ قلم کالای وارداتی مورد نیاز مد نظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: بر این اساس ۲۳۶ طرح و واحد صنعتی تولیدکننده بومی این تعداد کالای وارداتی برای ساخت داخلی و حذف آن‌ها از فهرست واردات در کشور شناسایی شدند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: تاکنون در همین چارچوب ۳۵ قلم کالای مربوط به حوزه کانی‌های غیرفلزی، مواد شیمیایی و تجهیزات برقی با اجرای طرح‌های صنعتی در این استان داخلی‌سازی شده‌اند که صرفه‌جویی ارزی به دنبال داشته است.

وی به صدور جواز‌های تاسیس صنعتی طی فروردین ماه امسال در این استان نیز اشاره و بیان کرد: ۱۴۶ فقره جواز تاسیس با سرمایه‌گذاری ۱۱ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی سه هزار و ۹۱۵ نفر طی این مدت در خراسان رضوی صادر شده است.

خزایی افزود: از مجموع این جواز‌های تاسیس بیشترین حجم سرمایه‌گذاری مربوط به بخش لاستیک و پلاستیک با هزار و ۴۲۴ میلیارد ریال معادل ۱۲.۹ درصد از کل سرمایه‌گذاری و بیشترین اشتغالزایی نیز مربوط به طرح‌های تولید پوشاک با اشتغال ۶۶۱ نفر معادل ۱۶.۸ درصد از کل اشتغالزایی برای این طرح‌ها بوده است.

وی همچنین به تقاضای زیاد برای تولید ارز دیجیتال (رمزارز) در خراسان رضوی و شرایط سختگیرانه صدور پروانه بهره‌برداری برای این طرح‌ها اشاره و بیان کرد: وجود شیوه‌نامه‌های سختگیرانه، مانع از شتاب در صدور پروانه بهره‌برداری برای متقاضیان دارای جواز تاسیس واحد تولید ارز دیجیتال شده بطوری که هیچیک از جواز‌های تاسیس در این حوزه تاکنون پروانه بهره‌برداری دریافت نکرده‌اند.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: در این راستا شیوه نامه جدید برای صدور جواز تاسیس طرح‌های مربوط به ارز دیجیتال تنظیم و اعلام شد که اجرای آن‌ها برای استخراج رمزارز دستکم ۳۰ درصد از فرآیند تبدیل جواز تاسیس به پروانه بهره برداری را تسهیل می‌کند.

وی گفت: طبق این شیوه‌نامه جواز تاسیس برای متقاضی در داخل شهرک‌های صنعتی در صورتی صادر می‌شود که وجود انشعاب مناسب برق یا گاز به منظور مولد گازسوز (حداقل قابل تأمین برای ۱۰۰ کیلووات برق) در منطقه مربوط به صنایع فلزی شهرک باشد.

خزایی افزود: استعلام از شرکت توزیع نیروی برق یا اداره گاز شهرستان مربوطه و تأیید وجود زیرساخت‌های لازم بدون نیاز به افزایش زیرساخت جدید از دیگر شروط قید شده در شیوه‌نامه صدور جواز تاسیس برای استخراج ارز دیجیتال هستند.

وی ادامه داد: همچنین در صورتی که درخواست متقاضی استخراج ارز دیجیتال برای استقرار این واحد در منطقه صنایع غیرفلزی شهرک صنعتی باشد، اخذ موافقت اداره حفاظت محیط زیست نیز الزامی است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: بر این اساس جواز تاسیس متقاضیان خارج از شهرک صنعتی نیز در صورت داشتن سوله با کاربری مجاز و اخذ موافقت اداره حفاظت محیط زیست و موافقت شرکت‌های زیرساخت (برق یا گاز) و تأمین برق به میزان حداقل ۱۰۰ کیلووات قابل صدور خواهد بود.

وی افزود: هم‌اینک هیچگونه زیرساخت (زمین، برق و گاز) جدید در شهرک‌های صنعتی استان خراسان رضوی برای طرح‌های صنعتی مربوط به استخراج رمز ارز وجود ندارد و انجام آن در واحد‌های فعال منوط به ارائه تعهد عدم کاهش تولید و اشتغال واحد فعلی است.

خزایی ادامه داد: روند اخذ استعلام‌های لازم برای صدور پروانه بهره‌برداری و جواز تاسیس ۲۰ واحد تولیدکننده ارز دیجیتال هم‌اینک در چارچوب شیوه‌نامه جدید در خراسان رضوی در جریان است.

رمزارز با نام انگلیسی "Cryptocurrency"، ابزار مجازی مبادلات مالی با سابقه‌ای کمتر از نیم قرن است که فقط به صورت دیجیتالی بر روی رایانه وجود دارد. رمزارز با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی و فنون رمزنگاری با بکارگیری رایانه و همچنین دستگاهی به نام "ماینر" طی روندی طولانی و وقتگیر تولید و منتقل می‌شود. این روال که اغلب با استفاده از تعداد بسیار زیاد دستگاه‌های ماینر و رایانه طی می‌شود، نیازمند مصرف مقدار فراوان انرژی برق است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

عناوین برگزیده