تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۲۳
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۲۰۹۲۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقش کلیدی بانک‌ها در رونق تولید

‌می‌متالز - رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که عملکرد بانک‌ها در خدمت به تولید بوده است، تاکید کرد که نظام بانکی با قدرت در اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب، در مسیر جهش تولید تلاش کرده است.

به گزارش می‌متالز، در روز‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر ایجاد اختلال توسط بانک‌ها در امر تولید ارائه شده بود. رییس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر به این موضوع پرداخته است. همتی، در خصوص برخی گزارش‌های رسانه‌ای درمورد اخلال بانک‌ها در امر تولید گفت: بانکها، به هیچ‌وجه بری از خطا و اشکال نیستند. نمونه‌اش اقدامات بانک مرکزی در ساماندهی برخی از آن‌ها و برخورد با مفاسد و تخلفات وحتی اعمال مدیریت و سرپرستی بر برخی دیگر از آن‌ها است، ولی تمرکز رسانه‌ای یکطرفه بر معرفی کردن بانک‌ها به عنوان مخل تولید، دور از انصاف و غیر واقعی است. در مورد عملکرد بانک‌ها در خدمت به تولید، حتما در فرصت مناسب گزارش لازم به مردم عزیز خواهم داد.

رییس کل بانک مرکزی اضافه کرد: از همکارانم در نظام بانکی به جد میخواهم ضمن تلاش برای پاسخ گویی به مطالبی که درمورد عملکرد آن‌ها مطرح می‌شود، باقدرت، در اجرای فرمان رهبر معظم انقلاب، درمسیر جهش تولید تلاش کرده و همچون گذشته، پشتیبانی لازم را از رشد تولیدات کشور، در در هر دو بخش کالا وخدمات به عمل آورند.

همتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز درباره در مورد روند کاهشی نرخ ارز گفت: این روز‌ها در برخی از اظهارات تلاش می‌شود اقدامات بانک مرکزی برای تعدیل نرخ ارز که در راستای تلاش برای تقویت ارزش پول ملی و پاسخ به مطالبه مهم مردم است را اقدامی سیاسی جلوه کنند. درحالی که احتمال رفع تحریم‌ها و آزادی منابع بانک مرکزی، انتظارات مثبتی در بازار ارز ایجاد کرده است و کاهش نرخ ارز در این بازار امری منطقی است.

رییس کل بانک مرکزی در مورد سیاست بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار ارز تاکید کرد: قبلاً هم گفته‌ام بانک مرکزی بدور از هیجانات غیر منطقی و بصورت تدریجی متناسب باعوامل مؤثر برعرضه و تقاضای ارز دربازار ثانویه و افزایش قدرت بازارسازی خود، بازار را به سمت تعادل راهبری و مدیریت خواهد کرد.

همچنین همتی از اختصاص۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای سرمایه در گردش بنگاه‌های کوچک و متوسط در سال ۱۴۰۰ خبر داد. رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به سخنان روز گذشته مقام معظم رهبری، از اختصاص مبلغی تا حد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها به کارگاه‌های کوچک و متوسط در سال ۱۴۰۰ خبر داد. او در یادداشت خود نوشت: «رهبر معظم انقلاب اسلامی با اشاره به لزوم فعال شدن کارگاه‌های کوچک و متوسط در کنار کارگاه‌های بزرگ، تاکید کردند: گسترش این کارگاه‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال، زمینه‌ساز تولید ثروت برای عموم مردم به‌ویژه طبقات ضعیف و متوسط است.» او در ادامه نوشت: «بنگاه‌های کوچک و متوسط که از آن‌ها تحت عنوان SME‌ها یاد می‌شود امروزه به‌عنوان یکی از مسیر‌های اصلی رشد و توسعه پایدار مبتنی بر دانش در کشور‌ها شناخته می‌شوند. ارزش افزوده بالا، نوآوری، اشتغال آفرینی و انعطاف‌پذیری بیشتر از مزایای این بنگاه‌ها است.» رئیس‌کل بانک‌مرکزی در بخشی از یادداشت خود با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده توسط این بانک در سال‌های گذشته برای فعال‌تر شدن کارگاه‌های کوچک و متوسط نوشت: «بانک‌مرکزی در چند سال گذشته برنامه جدی برای افزایش میزان تامین مالی SME‌ها داشته است. در سال گذشته بیش از ۲۷ هزار واحد کوچک و متوسط از حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات بهره‌مند شدندکه نسبت به سال ۹۸ رشد ۵۷ درصدی داشته است.»

منبع: شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران شادا

عناوین برگزیده