تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۳۲۲
کد خبر: ۲۰۹۴۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
همتی خبر داد:

تزریق منابع صندوق توسعه به بازارسرمایه تا دو روز آینده

‌می‌متالز - رئیس کل بانک مرکزی با اعلام علت کاهش دلار و پیش بینی ادامه نزول به کمتر از ۲۰ هزار تومان از وعده تزریق منابع صندوق توسعه به بازار سهام در دو روز آینده خبر داد و پیش بینی کرد اوضاع بورس بهتر خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، عبدالناصر همتی در برنامه گفت وگوی ویژه شبکه دوم سیما اظهار کرد: در رابطه با بورس و مصوبات اخیر سران قوا هم بانک‌ها علاقمند به کمک به بازارسرمایه بوده و حتما این کار را انجام خواهند داد. بخشی از مصوبات هم به جلسات بعدی شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا موکول شده است که پس از تایید رهبر معظم انقلاب، ابلاغ خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این مسئله چند تصمیم مهم وجود دارد که انتشار اوراق توسط سازمان بورس که با تضمین دولت انجام می‌شود و بخشی از مالیات و کارمزد‌های دریافتی به صندوق برخواهد گشت. پیش از این هم مخالفتی برای تخصیص وام به کارگزاری‌ها نبود و با انجام این کار با وجود بخشنامه‌هایی، مخالفت نشد، ولی اعلام شده به شرکت‌های سرمایه‌گذاری که قبلا ممنوع بودند، وام داده شود.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص تزریق ۲۰۰ میلیون دلاری صندوق توسعه ملی به بورس بیان کرد: این مبلغ کم کم به فروش خواهد رسید، اما اشکال این است که تقاضای ارز کم شده، ولی بخش اول آن در صورت فروش طی یک یا دو روز آینده به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌شود. مبلغ قابل تزریق فعلا" مشخص نیست، ولی باید به تدریج به فروش برسد؛ چرا که با نظر رهبر معظم انقلاب، بانک مرکزی در سال جاری از انجام تسعیر منع شده تا جلوی رشد نقدینگی گرفته شود. با این حال با توجه به تصمیمات جدید سازمان بورس برای دامنه نوسان مثبت و منفی ۵ درصدی و درصور بازگشت بخشی از اعتماد، وضع بورس بهتر خواهد شد.

اعلام هدف گذاری تورمی تا دو هفته آینده

وی در خصوص تورم، اظهار کرد: ریشه تورم مربوط به چند دهه بوده و میانگین بلندمدت و کف این متغیر ۲۰ درصد است. این موضوع تنها به سیاست‌های پولی بر نمی‌گردد و ناشی از دو ناترازی مهم است که در صورت عدم، تورم ریشه کن نمی‌شود. ناترازی اول این است که واردات باید با صادرات غیرنفتی تراز شود. در غیر این صورت باید از ذخایر ارزی بانک مرکزی استفاده شود که باعث تورم می‌شود. ناترازی دوم برای بودجه دولت است و اصل بر این است که درآمد‌های غیرنفتی باید با هزینه‌ها برابر باشد.

همتی افزود: هدف گذاری تورمی این بود که حداقل به هسته سخت نزدیک شود، اما کرونا، درآمد‌های ارزی دولت را دچار شوک کرد و در فشار حداکثری افتاد. نرخ دلار در تورم هدف، ۱۷ هزار تومان بود، اما به ۳۳ هزار تومان رسید، ولی با کنترل به ۲۰ هزار تومان رسید. امید است روند نزولی دلار باز هم ادامه یابد. در این میان، کاهش قیمت ارز ناشی از عوامل سیاسی نبود.

وی تصریح کرد: در دو هفته آینده هم هدف گذاری تورمی تعدیل و اعلام می‌شود. وظیفه دولت و مجلس، حل ناترازی بودجه است و بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند و صادرات غیرنفتی باید افزایش یابد و واردات کمتر شود تا تراز متعادل شود. هزینه‌های دولت هم نباید افزایش باید و درآمد‌ها باید به سمت مالیات و فروش اموال و دارایی‌ها باشد.

اما در صورت عدم اصلاح ساختار جدی در اقتصاد و ادامه روال فعلی و تکالیف سنگین بانک‌ها و عدم افزایش سرمایه بانک‌های دولتی، مشکلات و بدهی‌های دولت حل نمی‌شود.

افزایش ۵ برابری تسهیلات تکلیفی بانک‌ها

همتی خاطر نشان کرد: سال گذشته تسهیلات تکلیفی بانک‌ها ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده که در سال جاری با افزایش تقریباً ۵ برابری به ۶۰۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت که به بانک‌ها که باید برای بورس، کرونا، خرید گندم، خانوار‌های آسیب دیده از بلایای طبیعی، بخش تولید و... وام بدهند، فشار وارد می‌کند. این درحالی است که بانک‌ها سال گذشته ۸۵ هزار میلیارد تومان وام به واحد‌های کوچک و بزرگ SME‌ها دادند و قرار است در سال جاری به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

علت کاهش دلار و پیش بینی ادامه روند نزولی به کمتر از ۲۰ هزار تومان


رییس بانک مرکزی در پاسخ به منتقدان ارز پاشی بانک مرکزی از منابع ارزی بلوکه شد و برنامه کاهش دلار با اهداف سیاسی گفت: در این خصوص بانک مرکزی سیاسی نیست و افزایش ارزش پول ملی، دستور رهبر معظم انقلاب است که برای افزایش ارزش پول ملی، باید نرخ ارز کاهش یابد. در این میان نرخ فعلی دلار واقعی نیست و نرخ تسعیر ارز سال گذشته بانک‌ها نیز ۱۵۹۰۰ تومان اعلام شد؛ بنابراین بانک مرکزی به ارزپاشی اعتقادی ندارد، اما روند بازار نزولی است و نرخ ارز کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: از سوی دیگر روند مداخله طی سال‌های گذشته تغییر کرده و مداخله در بازار متشکل ارزی و توسط صادرکنندگان انجام می‌شود. بانک مرکزی حتی یک دلار هم در بازار عرضه نکرد و ارز‌های عرضه شده در بازار متشکل هم متقاضی نداشت که نشان می‌دهد دلار ظرفیت پایین رفتن از ۲۰ هزار تومان را هم دارد.

آخرین وضعیت آزادسازی منابع بلوکه شده ایران و تامین ارز واکسن

همتی تاکید کرد: اخبار مربوط به آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در برخی کشور‌ها مثبت بوده و فرآیند کار نسبت به گذشته پیشرفت داشته، اما زمانی با دقیق‌تر شدن اطلاعات، وضعیت اعلام خواهد شد. تامین و تهیه واکسن هم به دستور رئیس جمهور، جزو اولویت‌های کاری قرار گرفته و در حال حاضر تا یک میلیارد دلار مد نظر بوده و ۹ میلیون دوز طی یک ماه آینده وارد خواهد شد. خرداد نیز بخش دوم واکسن وارد می‌شود که هزینه خرید ۱۷۸ میلیون دلار بود. بخش اول پرداخت شده و بخش دوم نیز مانده است. همچنین خرید‌هایی از روسیه شد.

وی اضافه کرد: همچنین ۲ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی و دارو تامین شد و در کمتر از دو ماه ۱.۵ میلیارد دلار برای نهاده‌های دامی و محصولات کشاورزی و ۵۰۰ میلیون دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی تامین شد. البته ۲ میلیارد دلار هم در نیما تامین شده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده