به گزارش میمتالز، مرتضی ضامنی افزود: از این تعداد راننده که برای نوسازی خودروهای خود اعلام آمادگی کردهاند درخواست ۴۹۹ نفر از این متقاضیان ثبت شده و برای ۳۱۰ نفر هم پیشفاکتور صادر شده و ۲۵۶ نفر طی سال جاری خودروی نو و جایگزین خود را تحویل گرفتهاند. وی گفت: از ابتدای شروع نوسازی ناوگان تاکسیرانی (سال۱۳۹۵) تا کنون ۷۷ هزار و ۲۹۰ دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شده است و طبق مصوبه هیات وزیران، تاکسیهایی که به سن ۱۰ سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی میشوند، هم اکنون ۱۹۲ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیدهاند که این عدد تا پایان سال ۱۴۰۰ به ۲۴۲ هزار دستگاه خواهد رسید.
ضامنی افزود: فرآیند نوسازی ناوگان تاکسیرانی با تحویل خودرو با استاندارد یورو ۵ ادامه داشته و خودروهای تحویلی سمند و پژو ۴۰۵ است. وی با بیان اینکه یکی از دلایل کند شدن روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی افزایش قیمت خودرو است، گفت: رانندگان توان مالی برای تهیه خودرو با این قیمت را ندارند و نیاز است که از تسهیلات بانکی در این زمینه استفاده کنند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی شهری کشوری اضافه کرد: در زمینه تامین تسهیلات بانکی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرداری برخی شهرها برای اعطای وام مورد نیاز به رانندگان تاکسی اعلام آمادگی کردند، براین اساس با مشارکت شهرداریهای تهران، اصفهان و مشهد وام با سقف ۵۰ تا ۹۰ میلیون تومان به نرخ سود ۴ درصد اعطا میشود.
نوسازی ناوگان تاکسیرانی بعد از چند سال توقف از سال ۱۳۹۴ آغاز شد، اما در مسیر اجرا به علت برخی مشکلات اقتصادی از جمله افزایش قیمت همچنان کند پیش میرود و در ادامه فرآیند نوسازی ناوگان تاکسیرانی در این چند ساله شاهد توقف چند باره نوسازی بودیم که با تدابیر اتخاذ شده دوباره این روند فعال شد. سال گذشته به دنبال افزایش استاندارد یورو ۴ به یورو ۵، فرآیند شمارهگذاری تاکسیها در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی از ابتدای امسال متوقف شده بود، زیرا خودروهای در نظر گرفته شده برای نوسازی تاکسیها دارای استاندارد یورو ۴ بودند و سازمان محیط زیست به آن ایراد گرفته بود تا اینکه موافقت دولت با شمارهگذاری تعدادی تاکسی با استاندارد یورو ۴ ابلاغ و قرار شد به پنج هزار دستگاه تاکسی که از قبل ثبت نام کرده بودند اجازه شمارهگذاری و تحویل داده شود.
منبع: دنیای اقتصاد