تاریخ: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۳۳
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۲۰۹۵۶۹
سرویس خبر : انرژی
احمدی بیغش:

پتروشیمی رانتی آقای جهانگیری مردم شازند را از نفس می‌اندازد

‌می‌متالز - نماینده مردم شازند در مجلس گفت: شرکت پتروشیمی شازند صرفا با نظر آقای جهانگیری و بدون مجوز احداث شده است در حالی که آلایندگی صنایع مردم شازند را از نفس انداخته است.

به گزارش می‌متالز، محمود احمدی بیغش با اشاره به مشکلات پیرامون نیروگاه برق، پالایشگاه و پتروشیمی شهرستان شازند، گفت: در شهرستان شازند ۳ صنعت بزرگ و غول پیگیر از ۳۰ سال گذشته مستقر شده‌اند که عبارتند از؛ نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی برق، پالایشگاه امام خمینی -که پنجمین پالایشگاه مدرن دنیا و اولین پالایشگاه در خاورمیانه است-، همچنین یک پتروشیمی بزرگ، اما با شکل‌گیری این صنایع تمامی آلایندگی‍‌های آن‌ها در شهرستان جمع شده است تا جایی که در بسیاری از خانواده‌های این شهر و روستا‌ها آن، یک بیمار صعب العلاج به‌ویژه بیمار سرطانی وجود دارد لذا شهرستان شازند به دلیل آلودگی زیست محیطی، انسانی و هوایی (زمین، محیط و هوا) بسیار آلوده است.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم شازند دیگر اکسیژنی برای تنفس ندارند، به تخلف‌های صورت گرفته پیرامون پالایشگاه و پتروشیمی این شهرستان اشاره کرد و افزود: در حدود ۸ الی ۹ سال گذشته شرکتی که قرار بوده در شهرستان ملایر پتروشیمی احداث کند نیاز به مواد اولیه داشت به همین دلیل مجوز بردن خوراک از پالایشگاه شازند به ملایر را می‌گیرد، اما استاندار وقت همدان با این کارخانه‌دار شریک می‍‌شود و زمانی که آقای جهانگیری به ملایر سفر می‌کند با نظر وی، اما بدون مجوز کتبی، تصمیم می‌گیرند این کارخانه -که قرار بود در ملایر احداث شود- را از ملایر به شازند منتقل کنند.

وی در ادامه توضیح داد: صاحبان شرکت برای انتقال آن ۳ دلیل داشتند ابتدا اینکه مصرف آب بالایی دارد لذا مردم ملایر چنین اجازه را به سرمایه‌گذاران ندادند، دوم اینکه آلودگی زیست محیطی فراوان دارد و سوم اینکه با هدف کاهش هزینه‌ها و انتقال آسان خوراک، بر آن شدند که این شرکت پتروشیمی را در دل پالایشگاه شازند احداث کنند لذا برای گرفتن زمین در پالایشگاه شازند لابی می‌کنند.

احمدی بیغش افزود: آن‌ها با حمایت آقای جهانگیری؛ معاون اول رئیس‌جمهور ۱۰ هکتار از داخل پالایشگاه امام خمینی با هدف ساخت پتروشیمی جدا می‌کند درحالی که پالایشگاه شازند صد درصد دولتی است لذا مردم شازند همیشه دعا می‌کنند خدا آبروی جهانگیری را بریزد چراکه با این کار آلودگی شازند را صد چندان خواهد کرد.

این نماینده بیان کرد: باوجود آنکه حدود ۹ سال گذشته ۱۰ هکتار زمین به‌منظور احداث پتروشیمی از داخل پالایشگاه شازند جدا می‌کنند، اما تا سال ۹۹ -که بنده نماینده مجلس می‌شوم-هیچ کار عمرانی در آن صورت نمی‌گیرد، اما به مجرد اینکه متوجه مخالفت نماینده شازند با این رانت بزرگ می‌شوند، بدون مجوز، اما با حمایت دولت روحانی، رانت جهانگیری و استاندار ساخت و ساز را آغاز کردند.

به مجرد اینکه متوجه مخالفت نماینده شازند با این رانت بزرگ می‌شوند، بدون مجوز، اما با حمایت دولت روحانی، رانت جهانگیری و استاندار ساخت و ساز را آغاز کردند

زنگنه مخالف احداث پتروشیمی در شازند/صاحبان شرکت اهلیت ندارند

نماینده مردم شازند در مجلس با بیان اینکه طبق قانون احداث هر صنعتی در حریم ۳۰ کیلومتری کلان شهر‌ها ممنوع است، توضیح داد: از آنجا که اراک کلان شهر است و این صنعت در ۲۷ کیلومتری آن احداث شده کار غیرقانونی صورت گرفته است و فقط یک تبصره دارد و آن اینکه با اجازه هیات دولت این مهم امکان‌پذیر می‌شود، هرچند وزارت نفت از ابتدا مخالف تاسیس این شرکت پتروشیمی است و شخص وزیر نفت طی جلسات متعدد به بنده گفته است؛ مخالف چنین احداثی است چراکه افراد مذکور را صاحب اهلیت برای راه‌اندازی این صنعت ندانسته لذا به آن‌ها مجوز دریافت خوراک نمی‌دهیم.

خطای بزرگ جهانگیری و استاندار مرکزی چیست؟ /اقدام به احداث پتروشیمی بدون داشتن مجوز خوراک

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار کرد: این شرکت به پشتیبانی آقای جهانگیری و استاندار خطای بزرگ کرده چراکه بدون داشتن مجوز خوراک (تا این لحظه که مصاحبه می‌کنم) اقدام به احداث پتروشیمی کردند. در حالی که در اوایل تیرماه سال ۹۹ استاندار مصاحبه کرد که مجوز خوراک وزارت نفت را دارد که این یک دروغ بزرگ است هرچند این دروغ‌ها از این دولت بعید نیست درصورتی که ۳ ماه بعد هیات دولت اجازه داد این شرکت را احداث کنند و این نشان داد احداث چنین شرکتی صرفا متکی بر رانت است.

وی مطرح کرد: استاندار سابق همدان یکی از شرکای این شرکت است و استاندار مرکزی در این بازی نقش دارد در حالی که معتقدم وی برای رضای خدا صلوات هم نمی‌فرستد! چه برسد به حمایت از یک پروژه صنعتی بنابراین این شرکت اکنون مجوزی ندارد.

احمدی بیغش بیان کرد: اگرچه طبق نظر هیات دولت استقرار این شرکت پتروشیمی در ۳۰ کیلومتری شهر اراک بلامانع است، اما این مجوز به معنای رفع آلودگی چنین صنعتی نیست لذا آلودگی بر قوت خود باقی است و این تخلف دیگری است، همچنین استاندار با توجه به مخالفت وزارت نفت با احداث این شرکت از طریق وزارت کشور پرونده آن به هیات دولت برده است درواقع ۳ تخلف بزرگ رخ داده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مشخص نیست وزارت کشور با چه مجوزی به خودش اجازه داده پرونده یک شرکت پتروشیمی را برای دریافت مجوز به هیات دولت بیاورد، گفت: این پتروشیمی با آلایندگی و مصرف بالای آب، در دل پالایشگاه شازند با رانت شکل گرفته است، از طرفی طبق قانون نمی‌توان در حریم صنایع بزرگ مانند پالایشگاه یک صنعت خطرسازی دیگر ایجاد داد و این هم یک تخلف دیگر است.

مشخص نیست وزارت کشور با چه مجوزی به خودش اجازه داده پرونده یک شرکت پتروشیمی را برای دریافت مجوز به هیات دولت بیاورد، این پتروشیمی با آلایندگی و مصرف بالای آب، در دل پالایشگاه شازند با رانت شکل گرفته است

شکایت به شورای عالی امنیت ملی و معاون حقوقی رئیس جمهور

وی خبر داد: اکنون با هدف جلوگیری از ادامه این تخلف به شورای عالی امنیت ملی، معاون حقوقی رئیس جمهور و وزارت نفت نامه نوشته‌ام چراکه این شرکت نمی‌توان یک پتروشیمی را در حریم پالایشگاه امام خمینی شکل داد هرچند این کار به لطف رانت آقای جهانگیری در حال انجام است.

نماینده مردم شازند در مجلس اضافه کرد: جالب است بدانید اگر افراد در شهرستان شازند در حین ساخت و ساز خانه‌های فقیرانه خود خطای کوچکی کند شهرداری بلافاصله آن‌ها را جریمه سنگین می‌کند در حالی مردم این شهر بسیار فقیر هستند، اما باوجود ساخت وساز غیرمجاز این کارخانه رانتی در حریم شهرداری شازند جریمه چندانی به آن تعلق نگرفته است.

تنزل جریمه ۸ میلیارد تومانی به ۸۰ میلیون با رای فرماندار

وی ادامه داد: ماجرا از این قرار است که شهرداری منطقه ابتدا تخلف این شرکت را مشمول ۸ میلیارد تومان جریمه کرد، اما در ادامه به دلیل شکایت صاحبان شرکت متاسفانه با رای فرماندار این ۸ میلیارد تومان به ۸۰ میلیون تومان کاهش پیدا کرده و جالب است که این شرکت با کمال وقاحت نسبت به جریمه ۸۰ میلیونی نیز شکایت کرده است!

هیچ دادرسی نیست...

احمدی بیغش وی با تاکید بر اینکه آلودگی این شرکت مردم شازند را اذیت خواهد کرد، گفت: طبق در نظریه مکتوب سازمان محیط زیست، احداث این صنعت آلایندگی شازند را تشدید می‌کند، اما آن‌ها با کمال وقاحت به کار خود ادامه می‌دهند و هیچ دادرسی هم نیست.

وی با بیان اینکه تاکنون فقط چند سوله از این شرکت پتروشیمی ساخته شده و تا رسیدن به پایان پروژه فاصله چندانی وجود دارد بنابراین می‌توان جلوی ادامه کار را گرفت، گفت: اگرچه ما مخالف ساخت هیچ صنعتی نیسیتم، اما این افراد با رانت پیش رفته‌اند لذا باید جلوی رانت آن‌ها گرفته شده و به مراجع قانونی معرفی.

به گفته این نماینده این صنعت نباید در حریم شازند مستقر شود بلکه باید آن را در همان ملایر احداث و خوراک را با لوله منتقل کنند بنابراین ما مخالف احداث این صنعت در جای دیگر نیستیم، اما به دلیل آنکه شازند دیگر ظرفیت آلودگی ندارد و آب شرب آن محدود است لذا ساخت چنین شرکتی در این شهر غیرقانونی است.

آقای جهانگیری در حق شازند خیانت کرده است

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه به ۲۲ روستای شهرستان شازند با تانکر آبرسانی می‌شود، اضافه کرد: آقای جهانگیری در حق شازند‌ها خیانت کرده است چراکه او علیرغم مخالفت وزیر نفت چنین مجوزی داده است و آقای رحمانی فضلی به‌عنوان یک اصولگرای مصلحتی! شریک این جرم است و این سوال مطرح است که استاندار چرا از صنایع دیگر حمایت نمی‌کند؟!

پتروشیمی رانتی آقای جهانگیری مردم شازند را از نفس می‌اندازد

به گفته وی هر توجیهی برای ساخت این شرکت پتروشیمی همچون ایجاد ثروت، ارزش‌افزوده و حتی اشتغال درصورتی که جان مردم در خطر است قابل قبول نیست.

احمدی بیغش تاکید کرد: درصورتی که مردم از سلامت محروم هستند تولید، اشتغال و ایجاد ارزش افزوده به چه درد آن‎ها می‌خورد؟، آیا آقای جهانگیری آمپول ۷ میلیونی و هزینه‌های شیمی درمانی مردم شازند را متقبل می‌شود؟

وی همچنین با بیان اینکه برای رفع آلودگی پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های از قبل ساخته شده در شازند باید هزینه شود، گفت: درواقع اگر پالایشگاه امام خمینی شازند ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه کند این آلودگی برای همیشه از بین می‌رود و در مراحل بعدی می‌توانند با هزینه کم آن را به روزرسانی کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس اظهار کرد: نیروگاه برق شازند نیز بیشترین آلودگی را در این شهر ایجاد کرده، اما اگر دولت به جای سوخت مازوت از گاز استفاده کند این مشکل رفع خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده